پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
فکرشهر: سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در بحث عمومی شورای امنیت پیرامون «زنان، صلح و امنیت» سخنرانی کرد.\n\n
کد خبر: ۲۸۸۲۰
پنجشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸

فکرشهر: سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در بحث عمومی شورای امنیت پیرامون «زنان، صلح و امنیت» سخنرانی کرد.

\n\n

http://cdn.isna.ir/d/2016/07/09/3/57315521.jpg?ts=1476788518226

\n\n

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایسنا، غلامعلی خوشرو گفت: زنان می‌توانند نقشی محوری در روند ایجاد صلح و امنیت داشته باشند. تجربه و تحقیقات نشان داده است که مشارکت زنان در عملیات انسان‌دوستانه همواره موثرتر بوده، به حفظ جان غیر نظامیان بیشتر کمک کرده و به مصالحه سیاسی، ایجاد صلح پایدار و بازسازی اقتصادی سرعت بخشیده است.

\n\n

 سفیر کشورمان افزود: در آستانه بیستمین سالگرد بیانیه و برنامه اقدام پکن و شانزدهمین سال تصویب قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت در مورد زنان، صلح و امنیت، نقش زنان به عنوان عناصر پیشگام در اجرای برنامه‌هایی با هدف ایجاد توسعه پایدار، صلح و امنیت بیش از پیش برای عموم روشن شده است.

\n\n

خوشرو گفت: در عین حال زنان از جمله قربانیان اصلی بحران‌ها و نابسامانی‌هایی هستند که توسط گروه‌های افراطی و تروریست در منطقه خاورمیانه ایجاد گردیده است. جای بسی تأسف است که گسترش افراط‌گرایی خشونت‌آمیز و اندیشه‌های تکفیری، نقش و جایگاه والای زنان را یکسره بی‌ارزش شمرده و زندگی و حقوق انسانی زنان و دختران را با خطرات بی‌‌سابقه‌ای روبرو ساخته است. شاهد هستیم که عناصر افراطی و تروریست، زنان و دختران را به شکلی نظام‌مند هدف بهره‌برداری جنسی، بردگی، خشونت جنسی و تجاوزگری خود در آورده و در معرض انواع شکنجه‌های جسمی و روحی قرار داد‌ه‌اند.

\n\n

نماینده دائم کشورمان همچنین اظهار داشت: بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران از گنجانده شدن نقش زنان و توانمندسازی آنان را در برنامه عمل پیشنهادی دبیر کل سازمان ملل برای مبارزه با افراط‌گرایی خشونت‌آمیز حمایت می‌کند.

\n\n

خوشرو گفت: نقض نظام‌مند حقوق انسانی مردم فلسطین، از جمله زنان در سرزمین‌های اشغالی و ادامه محاصره شریرانه مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی به عنوان مانع اصلی بهره‌مندی مردم فلسطین از حقوق انسانی خود، به واقع بارزترین شکل تروریسم علیه کلیه آحاد یک ملت است که بی‌محابا توسط این رژیم ادامه دارد.

\n\n

سفیر کشورمان در بخش پایانی سخنرانی خود با اشاره به وضعیت نگران‌کننده در یمن اظهار داشت: زنان و دختران در یمن نیز قربانی تجاوزگری به این کشور شده‌اند و طبق اسناد و گزارش‌های تایید شده، در جریان جنگ یک سال و نیمه ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن حداقل ۱۰ هزار نفر غیرنظامی کشته و ۱۷ هزار مجروح شده‌اند که ۱۶۷۷ زن و ۲۲۶۰ کودک در میان آنها بوده است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر