شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر:یکی از جذابیت‌های آثار وی چشم‌های تا به تای شخصیت‌های کارتونی وی است؛ ضمن اینکه وی بیشتر به موضوعات اجتماعی از جمله فقر و اختلاف طبقاتی و حواشی آن می‌پردازد...
کد خبر: ۲۹۰۰۷
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰

فکرشهر: «مسعود ماهینی» کارتونیست مطرح بوشهری است که یکی از جذابیت‌های آثار وی چشم‌های تا به تای شخصیت‌های کارتونی است؛ شخصیتی که تعجب و کنکاو از یک اتفاق را در چشم‌های او می‌توان دید.

\n\n

به گزارش فکرشهر، «مسعود ماهینی»، کارتونیست مطرح بوشهری است. وی دارای مدرک کارشناسی گرافیک و تصویرسازی بوده و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1380 با نشریات دانشجویی، هفته‌نامه‌های محلی استان بوشهر شروع کرد و در حال حاضر با ماهنامه طنز و کاریکاتور، ماهنامه بین‌المللی کیهان کاریکاتور، روزنامه اصفهان امروز، ایران کارتون و روزنامه همشهری همکاری دارد.

\n\n

یکی از جذابیت‌های آثار وی چشم‌های تا به تای شخصیت‌های کارتونی وی است؛ ضمن اینکه وی بیشتر به موضوعات اجتماعی از جمله فقر و اختلاف طبقاتی و حواشی آن می‌پردازد.

\n\n

\n

\n\n

در ادامه گفت‌وگوی فارس با «مسعود ماهینی» را می‌خوانیم.

\n\n

در ابتدا از خانواده‌تان بگویید.

\n\n

من سال 1361 در بوشهر به دنیا آمدم؛ پدرم معلم تاریخ و جغرافی بودند و مادرم خانه‌دار. در خانواده کسی به صورت تخصصی وارد عرصه هنر نشده بود. اما من از کودکی به نقاشی علاقه داشتم. بعد در دوره نوجوانی با مجله طنز و کاریکاتور آشنا شدم و بیشتر مجلات گل آقا و کیهان کاریکاتور را می‌دیدم.

\n\n

از دوره راهنمایی با نگاه کردن به آثار کاریکاتوریست‌ها ، تصاویری می‌کشیدم. اما از سال 1380 به صورت حرفه‌ای وارد عرصه کاریکاتور شدم و در هفته نامه محلی بوشهر فعالیت کردم.

\n\n

البته در زمینه طراحی در دوره راهنمایی معلمی داشتم و خیلی تشویق می‌کرد و الان هم مرا تشویق می‌کند.

\n\n

\n

\n\n

درباره ورود به دانشگاه و کسب تجربه در آنجا بگویید.

\n\n

من ابتدا در رشته الکترونیک وارد دانشگاه شدم اما با توجه به علاقه‌ای که به هنر داشتم، تغییر رشته دادم و هنر خواندم. در فضای دانشگاه 2 نفر از بچه‌های شیراز آشنا شدم  که در زمینه کاریکاتور فعالیت داشتند؛ کارهای آنها را دیدم و همین‌ها سبب علاقه بیشتر من به کاریکاتور شد. از آن موقع تا امروز حدود 15 سال است حرفه‌ای کار می‌کنم.

\n\n

\n

\n\n

بیشتر کارهای شما انتقادی است. در این باره توضیح می‌دهید.

\n\n

من به موضوعات و مسائل روز جامعه، کمبودها و کاستی‌ها که در جامعه می‌بینم، می‌پردازم. دیدن مشکلات معیشتی مردم، فقر و اختلاف طبقاتی سبب شده که این موضوعات را به تصویر بکشم.

\n\n


\nاثر «شوخی با نیوتن»
\n 

\n\n

شخصیت‌های کارتونی شما چشم تا به تا دارند؛ این شخصیت نماد چیست؟

\n\n

در روند کارها، یک اتفاقی برای شخصیت کارتونی من افتاد که همزمان سبب تعجب شده بود و می‌خواست این مسئله را کنکاو کند؛ برای نشان دادن این حالت، یک چشم شخصیت کارتونی را کوچک و دیگری را بزرگ کشیدم. این شخصیت خیالی وارد کارم شد و با توجه به اینکه مورد توجه قرار گرفت، اکنون تبدیل به مشخصه کارهایم شده است.

\n\n

معمولاً با چه تکنیک‌های کار می‌کنید؟

\n\n

با راپید و آب رنگ کار می‌کنم؛ بیشتر کارهایم دستی است و اگر لازم باشد دیجیتال کار می‌کنم.

\n\n


\n 

\n\n

کارتون‌های شما چهره خاصی دارند و اندازه دست و پای شخصیت متفاوت است، که منجر به جذابیت این شخصیت‌های شده است. در این باره توضیح می‌دهید.

\n\n

شخصیت‌های کارتونی حالتی سورئال دارند و دست و پا و صورت آنها اندازه و استاندارد خاصی ندارد و مدل و تیپ آدم‌ها در این کارتون‌ها مختص شخصیت‌های کارهای من است. این شخصیت‌های ساخته ذهن خودم است و کسی این گونه کار نکرد است. در واقع هر هنرمند کارتونیست‌ شخصیت‌هایی را در آثارش می‌آورد که در دنیای خیالی هنرمند حضور دارند.

\n\n

چقدر این شخصیت‌ها را دوست دارید؟

\n\n

خیلی دوستشان دارم.

\n\n

اکنون مشغول چه کاری هستید؟

\n\n

در مقطع متوسطه هنر تدریس می‌کنم و با روزنامه همشهری و چند مجله در بوشهر همکاری می‌کنم.

\n\n


\n 

\n\n

به نظر خودتان شاخص‌ترین اثرتان کدام است؟

\n\n

چند وقت پیش فراخوان کارتون «آیلان کردی» اعلام شد که در این رابطه وارد شدم. در این تصویر به مهاجرت و قربانیان آنها اشاره کرد‌ه‌ام.

\n\n

چاپ کتاب داشته‌اید؟

\n\n

تا کنون 3 مجموعه از آثارم منتشر شده است که در هر جلد 20 اثر چاپ شده است.

\n\n

\n

\n\n

در مجموعه کارهای شما، آثاری به چشم می‌خورد که به مسائل اجتماعی پرداخته است؛ نمونه‌ای از آن علامت کوچکتر و بزرگتر دوره دبستان است که علامت بزرگتر به سمت شبکه‌های اجتماعی است؛ درباره این کار توضیح می‌دهید.

\n\n

من این اثر را به دومین دوسالانه کارتون کتاب فرستادم. چرا که دیده می‌شود اکنون در جامعه استفاده از فضای مجازی بیشتر شده و اگر در فضای مجازی اطلاعات و اخباری باشد مردم رواج می‌دهند و در کانال‌ها به همدیگر می‌فرستند. و اینها را بیشتر بازگو می‌کنند تا مطالب کتاب را. این اثر وارد نمایشگاه شد .و جزو کارهای برگزیده بود.

\n\n


\n 

\n\n

یکی دیگر از کارها فردی است که روی صخره‌ ایستاده، در حالی که آب پایین صخره خشک شده است و ماهی در بی‌آبی هستند؛ این کار چه مفهومی را در بر دارد؟

\n\n

این طنز درباره بدشانسی در خودکشی است. فردی برای خودکشی کنار دریا می‌رود و آب دریا خشک شده. در واقع تصویری از ضرب‌المثل به دریا می‌رویم دریا خشک می‌شود، است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر