شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
فکرشهر: معاون وزیر اقتصاد در نمایشگاه بین‌المللی تراکنش از حذف صفرهای زايد پول ایران خبر داد. او همچنین به کاهش حجم اسکناس در دست مردم و افزایش استفاده از کارت‌های بانکی اشاره کرد.\n\nبه گزارش فکرشهر از ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: «بانکی‌ها سه‌شنبه هم روز پر خبری را پشت سر گذاشتند و حسین قضاوی، معاون وزیر اقتصاد در نمایشگاه بین‌المللی تراکنش از حذف صفرهای زايد پول ایران خبر داد. او همچنین به کاهش حجم اسکناس در دست مردم و افزایش استفاده از کارت‌های بانکی اشاره کرد.
کد خبر: ۲۹۰۷۱
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹

فکرشهر: معاون وزیر اقتصاد در نمایشگاه بین‌المللی تراکنش از حذف صفرهای زايد پول ایران خبر داد. او همچنین به کاهش حجم اسکناس در دست مردم و افزایش استفاده از کارت‌های بانکی اشاره کرد.

\n\n

به گزارش فکرشهر از ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: «بانکی‌ها سه‌شنبه هم روز پر خبری را پشت سر گذاشتند و حسین قضاوی، معاون وزیر اقتصاد در نمایشگاه بین‌المللی تراکنش از حذف صفرهای زايد پول ایران خبر داد. او همچنین به کاهش حجم اسکناس در دست مردم و افزایش استفاده از کارت‌های بانکی اشاره کرد.

\n\n

پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز که برای یک گردهمایی بانکی در کیش حاضر شده بود، از گشایش دفاتر نمایندگی ٣ بانک خارجی از عمان، هند و کره‌جنوبی در ایران خبر داد و ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی نیز که با رئیس مجلس نمایندگان قبرس دیدار داشته است، تردید بانک‌های بین‌المللی برای همکاری با ایران را ناشی از کم‌آگاهی دانست و گفت: در حال حاضر و مطابق اسناد برجام بانک‌های جهانی هیچ مانعی برای همکاری با ایران ندارند.

\n\n

حذف صفرهای زايد

\n\n

بحث حذف چندین صفر از واحد پولی کشور بعد از سقوط ارزش ریال در دولت دهم بر سر زبان‌ها افتاد. جدا از استفاده عامه مردم از واحد تومان به جای ریال در مبادلات پولی، سقوط ارزش ریال باعث شده که مردم در جریان معاملات پولی نه چندان بزرگ نیز با ارقام بزرگ مواجه باشند. در اواخر دولت دهم که بحث تغییر واحد پولی رایج کشور بالا گرفته بود، دریک، پارسی، عفیر، ایرانی و... از جمله واحدهای مطرح برای جایگزینی با واحد پولی ریال بودند. ظاهرا این بحث در دولت یازدهم نیز پیگیری می‌شود؛ به‌ طوری که حسین قضاوی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی به نیاز کشور به اصلاحات پولی و کاهش تعداد صفرهای واحد پولی تأکید می‌کند و غلامرضا مصباحی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد می‌دهد كه ٤ صفر از واحد پول ملی کم شود.

\n\n

حسین قضاوی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید به حذف صفرهای اضافه در آیین آغاز به کار نمایشگاه ایران تراکنش گفت: در پیش‌نویس لایحه قانون بانکداری که به‌ زودی تقدیم مجلس می‌شود، به دولت اجازه داده می‌شود در هنگام مقتضی اصلاحات پولی داشته باشد. او همچنین ابراز امیدواری کرد كه صفرهای واحد پولی کشور کم شود و اسکناس‌ها با امنیت بالاتر و استاندارد عرضه شود.

\n\n

هر نفر ۴.۵ کارت بانکی دارد

\n\n

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه گفت: ٧٠‌درصد تأمین مالی تولید از طریق نظام بانکی است.

\n\n

او یادآور شد: تعداد کارت‌های بانکی از ٢٢٦‌میلیون فقره در‌ سال ١٣٩١ به ٣٣٠‌میلیون فقره در‌ سال‌ جاری رسیده است. یعنی امروز به ازای هر نفر ٤,٥ کارت بانکی وجود دارد.

\n\n

او ادامه داد: در ایران هنوز ابزاری وجود ندارد که تولیدکنندگان کالا و خدمات و عرضه‌کنندگان کالا بتوانند در چارچوب فروش اعتباری کالای خود را به مشتریان ارایه کنند.

\n\n

نیاز مردم به اسکناس کاهش یافته است

\n\n

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه گفت: امروز اغلب مبادلات دیگر با اسکناس و مسکوکات انجام نمی‌شود و نیاز به این حجم تولید اسکناس کاهش یافته است.

\n\n

قضاوی حجم اسکناس در دست مردم را ٣٧٠‌هزار‌میلیارد ریال برآورد کرد که در مقایسه با رقم نزدیک به ١١‌هزار تریلیون ریال نقدینگی یعنی حدود ٣‌درصد نقدینگی به شکل پول و اسکناس در دست مردم است.

\n\n

۳ بانک خارجی در ایران

\n\n

پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز که در مراسم سومین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه در جزیره کیش حاضر شده بود، از گشایش دفاتر نمایندگی ٣ بانک خارجی در ایران خبر داد و گفت: بانک اس‌ای او جی مسقط عمان، ووری بانک کره‌جنوبی و یو سی اوی هند در حال گشایش دفاتر نمایندگی خود در ایران هستند.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر