پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
فکرشهر: رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: توقع و انتظار ما این است که دستگاه‌های اجرایی و غیردولتی در سراسر کشور به عنوان یک تکلیف ملی به کاداستر نگاه کنند.\n\n
کد خبر: ۲۹۰۸۲
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷

فکرشهر: رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: توقع و انتظار ما این است که دستگاه‌های اجرایی و غیردولتی در سراسر کشور به عنوان یک تکلیف ملی به کاداستر نگاه کنند.

\n\n

http://cdn.isna.ir/d/2016/08/07/3/57329978.jpg?ts=1476788518226

\n\n

به گزارش فکرشهر از ایسنا، احمد تویسرکانی در گردهمایی مدیران کل منابع طبیعی، راه و شهرسازی، اوقاف و امور خیریه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان، با بیان اینکه زمین و کالای زمین برخلاف کالاهای دیگر امکان تکثیر و توسعه ندارد اظهار کرد: با توجه به توسعه شهرها، افزایش جمعیت و ... تقاضای استفاده و بهره برداری از زمین روز به روز در حال افزایش است.

\n\n

وی زمین را عامل حیاتی برای بشر دانست و اظهار کرد: حفظ این عامل حیاتی برای همه واجب است.

\n\n

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: تاثیر نظم در بحث مالکیت و نحوه بهره برداری از زمین در همه ابعاد زندگی بشر موثر است، به‌گونه ای که نقش بی نظمی زمین در حوزه فرهنگ، اقتصاد، و ... را نیز برخی مواقع مشاهده می کنیم.

\n\n

وی افزود: در بحث قضا و نظم حقوقی جامعه و روابط اجتماعی افراد با یکدیگر، یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در بحث نقل و انتقال  مسایل مربوط به زمین است.

\n\n

معاون قوه قضاییه به سابقه 100 ساله قانونگذاری در این رابطه اشاره و عنوان کرد: قانونگذار در 100 سال گذشته توجه جدی در حوزه نقل و انتقال و تثبیت مالکیت ها داشته که قطعا این موضوع فلسفه و منطق صحیحی داشته است، اما بنا به دلایلی آن اهتمام و جدیت در اجرای آن نبوده است و پس از انقلاب نیز در حوزه قضایی و اجرایی این اهتمام را نداشته و یا اینکه این ضرورت را به درستی درک نکردیم.

\n\n

تویسرکانی اضافه کرد: در این راستا تاکنون هزینه های زیادی متحمل شده ایم و جرایمی بسیاری در حوزه زمین رخ داده است و چه میزان هزینه های پیدا و پنهان پرداخت کرده‌ایم، اما خودمان خبر نداریم.

\n\n

وی تصریح کرد: از منظر آسیب شناسی به این موضوع نیز نگاه کنیم، هزینه های زیادی متحمل شده ایم که اگر بخش اندکی از این هزینه ها در جهت انتظام زمین کرده بودیم شاید دیگر این میزان هزینه را نباید پرداخت می کردیم.

\n\n

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه اگر مدیریت درستی بر این مسائل حاکم بود، شاهد بسیاری از این بی‌نظمی‌ها نبودیم، افزود: وفاق و همدلی که در استان کرمان ایجاد شده و اهتمام جدی در ساماندهی اراضی انجام گردیده، سبب شده که این بی نظمی ها برطرف شود.

\n\n

معاون قوه قضاییه با اشاره به اینکه ما ناچار هستیم این کار را انجام دهیم، اظهار کرد: در هر دستگاهی در قانون متولی حفاظت از اراضی وجود دارد.

\n\n

وی افزود: در بحث ساماندهی مالکیت حدود شش سال پیش اقدامی با عنوان کاداستر کلید زده شد و پیش بینی گردید که تمام عرصه های کشور اعم از ساختمان‌ها متعلق به دولت و شخصی، کشاورزی، روستایی و ... سنددار شده و سند مالکیت در سیستم حدنگار صادر شود.

\n\n

تویسرکانی گفت: توقع و انتظار ما این است که دستگاه های اجرایی و غیردولتی در سراسر کشور به عنوان یک تکلیف ملی به کاداستر نگاه کنند نه به عنوان کار روزمره و جاری تلقی شود.

\n\n

معاون قوه قضاییه با بیان ایکه اگر بخواهیم توسعه در هر بخشی داشته باشیم، بدون شفاف سازی در حوزه املاک و مالکیت ها نمی توان به آن دست پیدا کنیم،  ابراز کرد: امروزه در حوزه املاک و دفاتر اسناد رسمی در وضعیت عالی قرار داریم و متناسب با رویه کشورهای توسعه یافته، عمل کرده ایم که اصلا امکان اجرای آن را تصور نمی کردیم.

\n\n

وی با بیان اینکه گاهی باز کردن یک  گره کوچک، سبب آزاد شدن منافع و منابع زیادی می شود، اظهار کرد: سالانه 80 یا 90 میلیون اوراق چاپ می‌شود و یکی از دغدغه های ما سرقت این اوراق دولتی بود.

\n\n

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در سال جاری 30 میلیون از مراجعات مردمی به ادارات کل ثبت اسناد و املاک کشور کاهش یافته است که محصول کار نظام مند و برنامه ریزی شده است.

\n\n

وی در پایان خاطر نشان کرد: با دقت، تدبیر و همدلی کارهای بزرگ را می توان انجام داد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر