پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۰۴۳۹
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۵

فکرشهر: با وجود اقدام حمایتی دولت در زمینه خرید محصول کشاورزان گوجه فرنگی کار استان بوشهر باقیمت هر کیلوگرم 3300 ریال اما کشاورزان راضی نیستند و خواستار افزایش نرخ خرید حمایتی از سوی دولت هستند.

به گزارش فکرشهر، آنان می گویند: دسترنج تلاش یک ساله بدون خریدار مانده و نرخ خرید حمایتی که از سوی دولت تعیین شده نیز با توجه به هزینه های بالای تولید، برداشت و سبد حتی جوابگوی 50 درصد قیمت تمام شده محصول آنها نیست.

کشاورزان گوجه فرنگی کار استان بوشهر افزودند: به همین دلیل با وجود آغاز خرید محصول گوجه فرنگی با نرخ حمایتی از سوی دولت در این استان از روز جمعه (سوم دیماه جاری) اما کشاورزان استقبال چندانی از این برنامه نکردند.

یکی از کشاورزان گوجه فرنگی کار شهر آبدان شهرستان دیرگفت: ما کشاورزان گوجه کار که در آغاز برداشت محصول با سقوط و افت قیمت و نبود مشتری روبروشده ایم، هیچ نقدینگی در دست نداریم که زندگی خود را اداره کنیم.

یعقوب کرمی افزود: براساس مصوبه کمیسیون کشاورزی مجلس و موافقت هیات دولت نرخ خرید حمایتی گوجه فرنگی براساس درجه 1، 2 و 3 به ترتیب هرکیلو گرم 2000، 3000 و 5000 ریال بوده است، این درحالی است که هم اکنون تعاونی های روستایی محصول گوجه را فقط با قیمت تک نرخی آن هم هر کیلوگرم 3300 ریال از کشاورز خرید می کنند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از در خواست های کشاورزان این است که هزینه هر سبد 11 هزار ریال است، دولت باید این هزینه را روی نرخ حمایتی هر کیلوگرم گوجه فرنگی اضافه کند تا کشاورز هزینه سبد را نپردازد.

این کشاورز ادامه داد: با گذشت چهار روز از آغاز طرح خرید حمایتی گوجه فرنگی زیر 10 درصد از کشاورزان از این طرح استقبال کرده اند و حاضر نیستند با این قیمت محصول خود را بفروشند.

وی بیان کرد: تجربه ای که از سال های گذشته داریم این است که مسئولان خرید گوجه فرنگی به صورت سلیقه ای و در مقصد افت محصول را مشخص می کنند در صورتی که باید این کار در حضور کشاورز و با نظارت جهادکشاورزی و تعاون روستایی افت قیمت محصول در مزرعه تعیین شود.

یکی دیگر از کشاورزان شهر بردخون گفت: کشاورزان اعتقاد دارند که مسئولان خرید حمایتی گوجه فرنگی باید این محصول را بصورت فله ای خریداری کنند تا هزینه سبد که 11هزار ریال است روی دوش کشاورز سنگینی نکند.

وهب خیاط افزود: اکنون کشاورزان حاضر به فروش محصول گوجه فرنگی خود با قیمت حمایتی هر کیلوگرم 3300 ریال آن هم بصورت نسیه به دولت نیستند.

وی اضافه کرد: نرخ خرید حمایتی تعیین شده از سوی دولت نصف قیمت تمام شده تولید محصول گوجه فرنگی است و با این قیمت می توان محصول را بصورت نقد در بازار فروخت.

وی گفت: کشاورزان با گرفتن تسهیلات بانکی با سود 22 و 18 درصد نسبت به تولید محصول اقدام کرده اند به همین دلیل دولت نیز باید در این گونه مواقع به فریاد کشاورز برسد تا بیش از این متحمل ضرر و زیان نشوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دیر گفت: طرح خرید حمایتی محصول گوجه فرنگی به قیمت هر کیلو سه هزار و 300 ریال در سه ایستگاه در بردخون، آبدان و بردستان از روز جمعه آغاز شده است.

عیسی محمددوست افزود: این برنامه در مراحل ابتدایی کار قرار دارد و کشاورزان انتظار دارند که هزینه سبد نیز به این نرخ افزوده شود.

وی بدون اشاره به استقبال کشاورزان از این برنامه گفت: هر کشاورز گوجه کار می تواند با معرفی نامه از طرف جهاد کشاورزی به تعاون روستایی مراجعه و محصول خود را به نرخ تضمینی به فروش برساند.

محمددوست یادآور شد: درسال زارعی جاری 5400 هکتار اراضی شهرستان دیر زیر کشت محصول گوجه فرنگی قراردارد که تاکنون 10درصد محصول در این شهرستان برداشت شده است. 

بخشدار آبدان گفت: کشاورزان اعتقاد دارند که دولت باید هزینه سبد را به نرخ خرید حمایتی محصول گوجه فرنگی اضافه کند.

مسعود تنگستانی افزود: اگر این درخواست کشاورزان عملی بشود کمک خوبی برای کشاورز است و استقبال زیادی از فروش این محصول خواهد شد.

وی گفت: کشاورزان با تسهیلات بانکی کار کشاورزی را آغاز کرده اند و بخشودگی سود بانکی و استمهال وام کشاورزان نیز می تواند مرهمی بر دردهای این قشر زحمتکش باشد.

فرماندار دیر گفت: روز گذشته با دیدار با نمایندگان کشاورزان در فرمانداری، خواسته های آنان را مورد بررسی قراردادیم.

حمزه اعتماد افزود: کشاورزان اعتقاد دارند که دولت باید هزینه سبد را نیز به آنان پس بدهد همچنین پیگیر هستیم تا محصول درجه 1 گوجه فرنگی کاران نیز مشمول خرید حمایتی شود تا کمک به کشاورزان باشد.

وی گفت: این خواسته کشاورزان به استان منتقل شد و منتظر نتیجه این کار هستیم.

امسال در استان بوشهر 12 هزارو 500 هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت گوجه فرنگی خارج فصل قرار گرفته است که پیش بینی می شود، بیش از 600 هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود.

با توجه به شرایط مطلوب آب هوایی برای رشد و نمو گوجه فرنگی در سال جاری در استان بوشهر که باعث زودرسی و افزایش تولید و هم رسی این محصول این استان با دیگر استانها در سطح کشور شده، این وضعیت افت قیمت و رکود بازار فروش گوجه فرنگی را در پی داشته است.

در این ارتباط در پی نگرانی های گوجه کاران و پیگیری های مسئولان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در ماه گذشته شماری از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به در سفر به استان بوشهر مشکلات گوجه کاران را از نزدیک بازدید و بررسی و پس از طرح در کمیسیون مشولات و درخواست های کشاورزان را به سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند.

بدنبال آن دولت نیز موافقت با خرید حمایتی محصول گوجه فرنگی کاران استان بوشهر را به وزارت جهاد کشاورزی با نرخ هر کیلوگرم 3300 ریال را ابلاغ کرد که این طرح از روز جمعه سوم دیماه در استان بوشهر آغاز شده است.

شهرستان دیر مرکز تولید گوجه فرنگی خارج فصل در استان بوشهر و کشور است که سالانه حدود 400 هزار تن محصول از مزارع این شهرستان برداشت می شود.

ایرنا

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر