جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۰۴۴۵
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۶

فکرشهر: سید علی اکبر فاطمی گفت: گزارشی جامع از شرایط منطقه و کشاورزان و انبوه مشکلات آنان تهیه شده است و از طریق رئیس شورای عالی استانها به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده است.

به گزارش فکرشهر از مند، وی با اشاره به مشکلات کشاورزان در شهرستانهای دشتستان، دشتی، دیر و کنگان افزود: تعاون روستایی در انجام وظایف خود پیش از حادث شدن این مشکل کوتاهی کرده است و اکنون نیز که متولی خرید حمایتی محصول کشاورزان شده با انعقاد قراردادی یکسویه کمکی به حل مشکلات آنان نمی کند.

فاطمی تصریح کرد: در بند سه این قرارداد وزن خالص محصول خریداری شده را در مقصد لحاظ می کنند و این زمینه سوء استفاده از کشاورزان مظلوم منطقه را در هنگامی که نماینده ای برای نظارت بر تحویل محصول در خارج از استان ندارند، فراهم می آورد.

وی اضافه کرد: مسئولیت کیفیت بار و افت وزن در مقصد به عهده کشاورز است و در این قرارداد حتی حق اعتراض نیز برای کشاورزان دیده نشده است.

فاطمی گفت: نمایندگان شرکت خریداری کننده یا مباشر خرید محصول می تواند به منطقه آمده و کیفیت و وزن محصول را در همین منطقه تعیین نماید و مانع از تضییع حقوق بیشتر کشاورزان زیان دیده ما بشوند.

وی اضافه کرد: افزون بر این در بند دو قرارداد مسئولیت و نظارت محموله تا تخلیه در کارخانه طرف قرارداد به عهده کشاورز خواهد بود و در شرایط فعلی این امر برای کشاورزان منطقه میسر نیست.

سید علی اکبر فاطمی گفت: افت ده درصد وزن، هزینه حمل تا مراکز خرید، هزینه های جمع آوری و بسته بندی محصول و تاخیر چندین ماهه در تسویه حساب با کشاورز عملا خرید حمایتی را به چالشی پیش پای کشاورزان ما تبدیل کرده و با این ساز و کار نمی توان امیدوار بود از حجم مشکلات مردم ما کاسته شود.

نماینده مردم استان در شورای عالی استان ها خواهان تسریع در چاره جویی برای رفع مشکلات کشاورزان شد و گفت: علاوه بر نمایندگان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی پیشنهاد داریم نماینده کشاورزان منطقه نیز بر روند خرید و حمل محصول نظارت داشته باشد تا امکان سوء استفاده های احتمالی در این کار کمتر شود.

وی تاکید کرد: حجم عظیمی محصول از استان بوشهر خریداری می شود و باید  ساز و کارهای موجود برای انجام این کار بهینه سازی شود وگرنه نمی توان امیدوار بود با شرایط فعلی گشایش چندانی در کار کشاورزان حاصل آید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر