جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۵۲۲۹
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۷

فکرشهر: نماینده شهرستان‌های کنگان، عسلویه، دیر و جم در مجلس شورای اسلامی گفت: در سهیم بودن وضعیت خود در توسعه پارس جنوبی و استان بوشهر همچنان گام‌های نرفته زیادی داریم.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، سکینه الماسی در مورد قرارداد توتال در پارس جنوبی اظهار داشت: اهمیت این قرارداد از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است اما شاید مهمترین اهمیت امضای قرارداد با توتال، برند این شرکت نام آشنا با حوزه انرژی است که ما اطلاع داریم که بسیاری از شرکت های دیگر خارجی برنامه های اقتصادی خود را به نیم نگاهی به توتال ترسیم می کنند وحالا توتال به عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌های نفتی جهان، به پارس جنوبی بازگشته است تا دیگر شرکت ها نیزبا خیالی آسوده تر به ایران بیایند.

وی اضافه کرد: امضای قرارداد با توتال، مسیر امضای قراردادهای بعدی را نیز هموارتر می‌کند و مخابره سیگنال مثبت به سایر شرکت‌های خارجی برای ورود به ایران و منتفع شدن سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت، دو مورد از مهم‌ترین آثار جانبی امضای این قرارداد هستند.

افزایش برداشت از مخزن مشترک

الماسی در ارتباط با اهمیت و مزیت‌های قرارداد توتال به لحاظ اقتصادی بیان کرد: میدان گازی پارس جنوبی، بزرگترین و حساس‌ترین میدان مشترک ایران به شمار می‌آید و منطقه ویژه پارس جذاب‌ترین کانون سرمایه گذاری کشور است.

نماینده شهرستان‌های کنگان، عسلویه، دیر و جم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در پارس جنوبی به لحاظ اقتصادی برای کشور ما همچنان دارای اهمیت بالایی است.

وی ادامه داد: در نگاه اول برداشت از مخزن مشترک قبل از اینکه رقیب ما تمام ذخایر ان را ببلعد مهم‌ترین مزیت قراردادهای توتال و هر شرکت دیگری در پارس جنوبی است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: باید یادمان باشد که علیرغم اینکه قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم بین المللی شرکت نفتی توتال فرانسه به ارزش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در تهران امضا شد، با وجود این قراردادها، بهبود بخش انرژی ایران هنوز در آینده‌ای دور است چراکه همچنان سرمایه گذاران خارجی برای حضور خود در بازار انرژی ایران احتیاط را به خرج دهند.

مسیر باز سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی

الماسی با اشاره به اهمیت و مزیت قرارداد به لحاظ سیاسی اجتماعی برای دولت، اضافه کرد: این قرارداد راه را به نوعی برای سایر شرکت‌ها باز می‌کند و این تابوی آمریکا و تابوی تحریم‌های آمریکایی را می‌شکند و اهمیت برجامی را که در حقیقت نفس آن همین اتفاق برچیده شدن تحریم ها بود را معنادار می کند.

وی گفت: امضاء این قرارداد، آن هم پیش از آغاز به کار دولت دوازدهم، نویددهنده طلیعه روشنی از جذب سرمایه گذاری و امیدواری به آینده است. نفت و گاز همچنان پیشران توسعه اقتصادی کشور است و دولت بر روی قراردادهای نفتی به سبب سیاسی و اجتماعی نیز توجه ویژه ای دارد.

نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس بیان کرد: اقتصاد تحرک بخش فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی جامعه ما است و بخش مهمی از اقتصاد ما نیازمند تحرک در بخش نفت و گاز و قراردادهای مهم اقتصادی در این بخش است.

وی افزود: ما انتظار داریم این قرارداد در پارس جنوبی مسیر را برای سایر سرمایه‌گذاری‌ها نیز باز کند. اکنون سرمایه‌گذاری در میادین مشترک انرژی به لحاظ سیاسی دغدغه همه قوای کشور است.

راهبرد چندانی در استفاده از پارس جنوبی نداشته‌ایم

الماسی در ارتباط با راهبرد اقتصادی و توسعه استان بوشهر در قبال این قرارداد اظهار داشت: ما تا کنون و متاسفانه نه تنها در قبال این قرارداد بلکه در مواجه با کلیت توسعه پارس جنوبی کمترین برنامه راهبردی را داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: شکل‌گیری هر قرارداد توسعه پارس جنوبی اگر چه به تبع آن ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال در صنعت نفت و اقتصاد کشور و استان بوشهر دنبال خواهد داشت اما این انتظار حداقلی برای محیط پیرامون است.

الماسی ادامه داد: آنچه مایه نگرانی است اینکه ما همچنان در تامین همین انتظار حداقلی نیز درمانده‌ایم. در یک سال اخیر تلاش بسیار مدونی در این مسیر انجام داده‌ام و حتی ناچار شدم در پاره ای از موارد گره‌های قانونی را نیز با مصوبه‌های مجلس باز کنم و قانونی دقیق‌تر که ما را به حق واقعی خود در موضوع اشتغال پارس جنوبی باشد نیز در مجلس گذراندیم و گام های خوبی برداشتیم اما ما همچنان فاقد یک سند راهبری توسعه ویژه پارس جنوبی در بخش های مختلف از جمله اشتغال هستیم.

راهبردها در مواجهه با پارس جنوبی عملگرا باشد

نماینده شهرستان‌های کنگان، عسلویه، دیر و جم در مجلس شورای اسلامی افزود: طرح آمایش نواحی تاثیرپذیر از حوزه گازی پارس جنوبی که در سال‌های گذشته مورد تاکید قرار گرفت نیز عملا منفعل بر روی کاغذ هست.

وی بیان کرد: تاکیدم این است که اگر راهبردهای توسعه‌ای ما در مواجهه با پارس جنوبی دقیق و عملگرا نباشد به شدت آسیب خواهیم خورد چون که این قراردادها و فازهای پارس جنوبی ابدی نیستند.

الماسی تاکید کرد: همان قدر که برای برداشت بیشتر از مخزن مشترک با آزمون و خطا، تدبیر و گاهی هم بی‌تدبیری، تحریم‌ها و تلاش‌ها به هر در و دیواری زدیم تا قراردادی امضاء شود و سرمایه گذاری به منطقه بیاید، در سهیم بودن وضعیت خود در توسعه پارس جنوبی و استان بوشهر همچنان گام‌های نرفته زیادی داریم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر