پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
در پاسخ به «فکرشهر» مطرح شد:
فکرشهر: افزایش 2 برابری تولید در پارس جنوبی/ آمادگی داریم از یک تیم ورزشی بانوان در استان، حمایت کنیم/ منابع مشترک در اولویت قرار دارند/ برنامه بعدی ما، توسعه صنایع پایین دستی است/ اگر با سایت ها و رسانه های شناسنامه دار مواجه باشیم، برخی مشکلات پیش نمی آید...
کد خبر: ۳۶۲۶۵
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸

فکرشهر: مدیرعامل منطقه ویزه اقتصادی انرژی پارس گفت: روز خبرنگار امسال، روز خاصی است و تقارن جالبی دارد؛ دولت یازدهم به پایان رسیده و کابینه ی دولت دوازدهم هم امروز معرفی شده و این مقطعی است که می توان در مورد 4 سال گذشته در حوزه ی پارس جنوبی جمع بندی کرد و نظر داد.

افزایش 2 برابری تولید در پارس جنوبی

به گزارش فکرشهر، مهندس مهدی یوسفی، در نست با خبرنگاران افزود: در چهار سال فعالیت دولت یازدهم، صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در این منطقه با افزایش 2 برابری از 17 میلیون تن به 34.2 میلیون تن رسیده است.

وی گفت: با تکمیل و افتتاح فازهای اولویت دار پارس جنوبی در سه سال گذشته، برداشت و تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی با افزایش 2 برابری از 270 میلیون متر مکعب به 600 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته به‌گونه‌ای که امروز برداشت گاز میدان مشترک پارس جنوبی با کشور قطر برابر شده است. 

وی اضافه کرد: علاوه براین تا فروردین سال جاری میزان تولید نفت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس صفر بود که درسال جاری تولید و صادرات نفت از این میدان مشترک آغاز شد.

یوسفی ادامه داد: در پایان سال 92 شمار واحدهای پتروشیمی منطقه ویژه انرژی پارس، 12 واحد بود که این شمار امروز به 16 واحد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه 14 واحد پتروشیمی در منطقه ویژه انرژی پارس در دست ساخت است، گفت: تا پایان سال جاری، 2 واحد پتروشیمی مرجان و بوشهر نیز به بهره برداری خواهد رسید.

آخرین خبر از طرح آمایش سرزمین

مهدی یوسفی در این نشست، در پاسخ به سوال «فکرشهر» پیرامون طرح آمایش سرزمین و به خصوص در مناطق نفت و گاز خیز استان و درصد پیشرفت آن، اظهارداشت: طرحی در حوزه ی پارس جنوبی مطرح شده بود و بعدا آقای استاندار هم پیگیری کردند و در حوزه های پارس 2 و 3 هم اقداماتی صورت گرفت و مشاوری هم گرفتند و اقداماتی هم انجام شده و الآن هم در جریان است.

وی ادامه داد: حتی آقای وزیر محترم نفت هم دستور دادند که یک مشاور بین المللی برای طرح جامع پارس گرفته شود و ما در پارس 3 از طریق شرکت پتروپارس، یک شرکت ایتالیایی را برای مشاور آورده ایم و کارهایی هم آن ها در حوزه مطالعات منطقه انجام داده اند، ولی مشکلی که داریم این است که آینده ی استفاده از مخازن هیدورکربنی پارس 3 مشخص نیست؛ مثلا قرار است تبدیل شود به گاز شیرین یا صادر شود و یا این که چه تصمیمی برای محصول آن داریم، در صنعت نفت دارد مطالعه می شود و اگر نتیجه آن بیاید، مطالعات ما تکمیل و اجرا می شود.

دیدگاه یوسفی درباره مصوبه جنجالی استخدامی جنوب استان و درخواست فارسی ها

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در پاسخ به سوال دیگر «فکرشهر» مبنی بر مباحث مطرح شده راجع به استخدامی بومی ها و صورت جلسه ی جنجالی جنوب استان که بین نماینده ی منطقه، فرماندار عسلویه و مدیر گاز منطقه امضا شده بود، توضیح داد: من یک چیزی را شفاف عرض کنم، تعریفی در دولت داریم که بومی را استان بوشهر گفته است و تا حالا هم کسی این تعریف را زیر سوال نبرده است و اتفاقا نماینده ی محترم جنوب استان، ماده 47 را با تعریف استان در قانون گذاشته است و تلاش کرده که این ماده 47 برنامه ششم در مجلس تصویب شود.

وی درباره ابلاغیه استاندار فارس برای بومی شدن 9 شهرستان فارس نیز، اضافه کرد: در دوره ی وزارت مهندس قاسمی در وزارت نفت، مصوبه ای را وزارت نفت داد که مصوبه ی دولت نبود و در آن صورتجلسه دو شهرستان نزدیک به پارس جنوبی؛ مهر و لامرد که حداکثر 20 دقیقه با عسلویه فاصله دارند؛ در محدوده ی استخدامی ها قرار گرفتند و به غیر از این صورت قانونی ندارد.

یوسفی، درباره صورتجلسه ی جنجالی استخدامی جنوب استان نیز گفت: صورتجلسه ای که شما فرمودید، چیز دیگری بود. آن برای جذب عمومی نبود، بلکه درباره یک فاز بود که آن فاز هم برای بخش پشتیبانی بود و نه همه ی بخش ها و صنعت نفت هم بیشتر متقاضی این بود که برای نیروهای پشتیبانی از بومی های منطقه استفاده شود و نیاز به رفت و آمد و اسکان و... نباشد و این منطقی است چرا که تخصص خاصی هم نمی خواهد.

وی اضافه کرد: البته به زودی نتیجه آزمون استخدامی فازهای 15 و 16 اعلام می شود و شما می بینید که همه جای استان در آن سهم دارند و باید بدانید که در فاز 12 و 15 و 16، هفتاد درصد بومی جذب شده، در پتروشیمی بوشهر و مرجان، بیش از 60 درصد هستند و سهم مدیریت بومی در پارس جنوبی، بیش از 30 درصد است و الآن مشکل استخدام بومی ها حل شده است در حالی که قبلا بحث بومی ها اقلیت بود.

اگر با سایت ها و رسانه های شناسنامه دار مواجه باشیم، برخی مشکلات پیش نمی آید

مهدی یوسفی با اشاره به این که ظرفیت های استان باید برای توسعه در راستای هم باشند، درباره خبر اختلافات بین وی و برخی مسوولین استانی، اظهارداشت: اگر با سایت ها و رسانه های شناسنامه دار مواجه باشیم، برخی مشکلات پیش نمی آید؛ این که در یک کانال تلگرامی شایعه ای مطرح شود و آن هم فوروارد شود و پخش شود، به معنای صحت مطالب نیست و در واقع در بسیاری موارد من با دیگر مسوولین استان درباره مسایل مختلف مشورت کرده ام.

وی ادامه داد: در واقع استان ما این قدر بزرگ نیست که بخواهیم با تقسیمات مختلف آن را تفکیک کنیم به شمال و جنوب و مرکز و...، افتخار استان بوشهر همیشه این بوده که به عنوان واحد بوشهر درخشیده است و بنده تلاشم این است که زیر همین پرچم واحد باشم.

برنامه بعدی ما، توسعه صنایع پایین دستی است

مدیرعامل منطقه ویزه اقتصادی انرژی پارس، پیرامون سیاست های توسعه ای وزارت نفت بعد از پایان فازهای پارس جنوبی نیز گفت: دغدغه ی من هم همین است و حداقل 5 ماه است که این سوال ذهن مرا مشغول کرده است. منطقه ی پارس جنوبی در حوزه بالادست دارد تمام می شود و فقط فاز 11 بود که آن هم قراردادش با توتال منعقد شده و فازهای دیگر هم تا یک ماه آینده به سرویس وارد می شود و ما دیگر در حوزه ی پارس جنوبی در حوزه بالادست توسعه نداریم و تمام شده است.

وی ادامه داد: در حوزه ی پتروشیمی، 31 واحد بزرگ و کوچک طراحی یا ساخته و بهره برداری شده اند و یا نهایتا تا یک سال دیگر به بهره برداری می رسند و لذا ما در حوزه ی میان دست هم دیگر طرحی نداریم و حتی زمینی نداریم که بخواهیم کار کنیم و حتی تولید جدیدی نداریم که بخواهیم واحد های پتروشیمی را توسعه دهیم.

یوسفی اضافه کرد: بنابراین ما با منطقه ای مواجه هستیم که از این به بعد اگر فکری برایش نکنیم، دیگر توسعه در آن رخ نمی دهد و فقط بهره برداری می شود. این موضوع تبعات زیادی دارد و واقعیت این است که وقتی فازی به بهره برداری می رسد تعداد شاغلین ما در آن فاز از 10 هزار تا به 2 هزارتا کاهش می یابد؛ تولید بالا می رود ولی اشتغال پایین می آید و این دو با هم رابطه معکوس دارند و برای ایجاد تعادل و رفع این مشکل باید به سمت توسعه صنایع پایین دستی روی بیاوریم که تولیداتی با ارزش افزوده بیشتر و ارزش مادی بیشتر تبدیل شود.

وی با بیان این که من از همین جا خواهش می کنم کسانی که می توانند، در این حوزه به ما کمک کنند و کسانی که می توانند، محدودیت هایی را مثل مسایل زیست محیطی رفع کنند، افزود: امسال شعارمان را بر همین اساس گذاشته ایم و آماده هستیم در درجه اول برای جذب سرمایه گذاران داخلی شرایطی فراهم کنیم که محصولات جانبی تولید کنند و از مزایای این طرح هم این است که منطقه ی ما معافیت های گمرکی و مالیاتی دارد و از ارزش افزوده معاف است و معافیت مالیاتی ده ساله دارد و نیروی انسانی آموزش دیده و باتجریه و دسترسی به دریا و صادرات و واردات و فرودگاه و... از دیگر مزایای این منطقه است و ما این آمادگی را داریم و دعوت هم می کنیم که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری بیایند.

منابع مشترک در اولویت قرار دارند

مهدی یوسفی درباره زمان شروع به کار میادین غیر مشترک نیز گفت: منابع مشترک در اولویت قرار دارند، در میادین مشترک فقط فاز 11 را داشتیم که قراردادش منعقد شده و طبیعتا تا وقتی منابع مشترک توسعه پیدا نکنند، اصراری برای منابع غیر مشترک نیست.

وی پیرامون پیوست سلامت برای مناطق نفتی استان نیز گفت: نباید از نفت انتظار داشت که دغدغه ی پیوست سلامت هم داشته باشد، چرا که کار و دغدغه اش این نیست؛ هر دستگاهی که مسوولیتی دارد باید کمک کند و از ظرفیت صنعت نفت استفاده کند؛ ما این آمادگی را داریم که اگر دانشگاه علوم پزشکی بیاید و برای پیوست سلامت طرح های پارس جنوبی فعالیتی انجام دهد، ما برای تهیه و اجرایش کمک می کنیم.

او درباره حذف عوارض آلایندگی برخی پتروشیمی ها نیز اظهارداشت: بعید می دانم چنین اتفاقی رخ داده باشد، مگر این که واقعا پتروشیمی سبز باشد و یا موفق شده باشد کارشناسان محیط زیست را اقناع کند که سبز است؛ در پارس جنوبی، می توانند بحث مالیات را پرداخت نکنند چون معاف از مالیات هستند ولی بحث عوارض الایندگی، را بعید می دانم چون محیط زیست دایما پایش می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به درخواست خبرنگاری مبنی بر ضرورت نامگذاری یکی از میدان های شهر بوشهر به نام پارس جنوبی گفت: برای نامگذاری یک میدان شهر بوشهر به نام پارس جنوبی و نصب المان مورد نیاز آن در صورت تمایل شورای جدید شهر بوشهر آمادگی کامل داریم.

آمادگی داریم از یک تیم ورزشی بانوان در استان، حمایت کنیم

یوسفی در ارتباط با میزان کمک های وزارت نفت در قالب مسئولیت های اجتماعی به مناطق پیرامونی بیان کرد: افزون بر 6 هزار میلیارد رالو طرح های عام‌المنفعه در مناطق مختلف استان بوشهر اجرا شده که از این میزان در طول سه سال کمتر از 100 میلیارد رالگ به بخش ورزش استان کمک شده که نتیجه شادی و نشاط حاصل از آن بیش تر از سایر بخش ها بود.

وی ادامه داد: ما در ورزش مسوولیت نداریم اما حمایت از دستگاه هایی که در این زمینه مسوولیت دارند را انجام داده ایم؛ ما تلاش کرده ایم ضمن این که در کار دیگران دخالت نکنیم، حمایت کنیم و بر همین اساس و با توجه به این که ما در حوزه ی ورزش بانوان به صورت تخصصی کار خاصی انجام نداده ایم، اگر در استان بوشهر یک تیم یا مجموعه ی ورزشی بانوانی هست که قابلیت لازم را دارد من آمادگی دارم که اداره ی ورزش و جوانان آن را به ما معرفی کند و ما حمایت می کنیم که در رده ی بانوان هم در حرکت بعدی خود حمایت کنیم؛ اما تیمی که پتانسیل لازم را داشته باشد و به جایی رسیده باشد که قابلیت سرمایه گذاری داشته باشد.

مهندس یوسفی اضافه کرد: تیم های شاخصی در حوزه پارس جنوبی مورد حمایت قرار دارند که از جمله آنها می توان به تیم فوتبال ساحلی دریانوردان پارس جنوبی و تیم لیگ برتری فوتبال پارس جنوبی جم اشاره کرد.

وی در ارتباط با ظرفیت رسانه ای استان بوشهر نیز بیان کرد: این استان از لحاظ رسانه ای دارای قابلیت های فراوانی است تا جایی که وضعیت آن از لحاظ کمی و کیفی با بسیاری از استان های با جمعیت بیشتر از برابری می کند.

یوسفی ادامه داد: این ظرفیت ارزشمند می تواند در رونق و پیشرفت این استان نقشی موثر ایفا کند.

وی گفت: منطقه ویژه انرژی پارس به ارج نهادن به جایگاه خبرنگاران اهتمام ویژه ای داشته و بر خود لازم می داند در طول سال حداقل یکبار با آنها نشست و گفت و گو داشته باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر