شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۶۳۹۴
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹

فکرشهر: ساحل، تنها تفرجگاه مردم گناوهخلیج فارس:  یکی از مهم ترین نیازهای اساسی مردم ایجاد تفرجگاه مناسب است که می تواند نقش و فواید پرباری در نشاط و سرزندگی مردم ایجاد کند اما شهری همانند گناوه که سالانه پذیرای جمعیت بی زیادی از هموطنان می شود از مکان های متعدد تفریحی مطلوب محروم است.

 

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، شهروندان در زندگی روزمره خود نیاز مبرم به اختصاص اوقات برای فراغت ذهنی و جسمی خود دارند که بتوانند این خلا را با حضور در مکان‎های تفریحی و فرهنگی تا حدودی کاهش دهند و این خواسته آنچنان حایز اهمیت است که نمی توان از آن که یکی از اصول حقوق شهروندی است براحتی گذشت و بی‎تفاوت بود.

چنین کمبودهایی در جامعه کنونی اگر به روشی اصولی برطرف و فراهم نشود، می تواند آثار مخرب روحی و روانی بر افراد جامعه را در پی داشته باشد.

مردم بندر گناوه تنها تفرجگاهی که برای آنان ملموس و آشنایی دارد ساحل است که روزانه تعداد زیادی اوقات خود را در آن سپری می کنند.

این نقطه همیشه که یکی از مکان های مورد توجه جمعیت زیادی از مردم و هموطنان از اقصی نقاط کشور است به تنها قطب تفرجگاهی در آمده و دریا کانون نعمت ها یکی از پرعلاقه مندترین آن در این بین قلمداد می شود.

دریا نعمت الهی است که برکات و منافعی زیاد برای انسان حاصل می شود که حمل و نقل دریایی، تامین مواد غذایی سالم، مواد گیاهی و داروئی ، معدنی و نفت، تعدیل هوا و استفاده طبی از عمده فواید آن است.

شهرستان گناوه یکی از نقاط گرم کشور است که حدود هفت ماه از سال هوایی گرم دارد و تفریحات آبی در این ایام دارای جایگاه خاصی برای مردم این دیار است و ساحل این بندر در فصل تابستان مملو از افرادی است که اوقات فراغت خود را در این نقطه گردشگرپذیر سپری می کنند.

اگرچه در برخی نقاط این شهر از جمله خیابان های ساحلی اقدام هایی صورت گرفته و در چندمدت اخیر با بهره برداری از بوستان فاز 3 خور مکانی برای شب نشینی مردم فراهم شده اما چنین فضاهایی ناکافی و نمی تواند جوابگوی نیاز شهروندان باشد.

این شهر مهاجرپذیر که در چندسال اخیر با رشد جمعیت مواجه شده به مکان های تفریجی با ایجاد زیرساخت های لازم که هم جنبه درآمدزایی برای شهر و هم گذراندن اوقات فراغت شهروندان و هموطنان داشته باشد، نیاز مبرم دارد.

یکی از اهالی این بندر گفت: جمع زیادی از مردم این شهر بدلیل نبود مکان های تفریحی مناسب به ساحل آمده و به طرق مختلف از جمله شناکردن، فوتبال و والیبال و پیاده روی روز و شب خود را سپری می کنند.

کریم محسنی افزود: دراین میان شنا کردن که آثار و منافع زیادی برای انسان بدنبال دارد به عنوان یکی از مهم ترین تفریحات مردم این دیار به شمار می آید.

دیگر شهروند گناوه ای گفت: روزانه بویژه در عصرها که میزان شدت گرما کمتر می شود، تعداد زیادی به این نقطه آمده و به شنا و عده ای نیز به ورزش رشته هایی نظیر والیبال و فوتبال ساحلی و پیاده روی برای حفظ سلامتی خود می پردازند.

یک بانوی گناوه ای گفت: اگرچه تنها مکان تفریحی مردم این منطقه بدلیل نبود مکان های تفریحی دریا است اما بانوان در استفاده از شناکردن که مزایا و فواید خارق العادی دارند، محروم هستند.

پروین زارعی افزود: شمار زیادی از بانوان این شهرستان تنها از ساحل این بندر برای پیاده روی استفاده می کنند اما بدلیل مسایل شرعی و دینی نمی توانند شنا کنند.

وی گفت: وجود مردان در سراسر ساحل امکان شنا کردن را برای بانوان ناممکن ساخته و استفاده از این فرصت را از آنان گرفته و اگر مکان تفریحی متناسب با نیاز بانوان وجود داشت می توانستند اوقات خودرا با خانواده های خود سپری کنند.

دیگر بانوای گناوه ای گفت: مسئولان شهرستان باید مکان های مناسبی برای تفریح مردم بویژه بانوان فراهم کنند در صورتیکه از حداقل ها محروم هستند.

مرضیه شریفی افزود: شهری که زبانزد عام وخاص و در کشور شهرت دارد از مکان های تفریحی لازم بویژه برای قشر بانوان محروم و تنها تفرجگاه آنان ساحل است.

علی پیمان دیگر شهروند گناوه ای گفت: یکی از نیازهای این شهر 70 هزارنفری وجود بوستان های متعدد همراه با امکانات رفاهی و وسایل بازی است که تنها یک مکان در کنار خور این بندر و روبروی ساحل با حداقل امکانات وجود دارد و نمی تواند نیاز همه شهروندان را برطرف کند.

وی افزود: ساحل این بندر نیز که تفرجگاه شمار زیادی از اهالی است در ایام نوروز جمعیت شناور زیادی را از اقصی نقاط کشور پذیرا می شود که این امر باعث می شود تا استفاده از شهروندان ازاین نقطه سلب شود.

شهردار گناوه گفت: شهرداری با وجود بدهی های فراوان از دوره های قبل اما احترام به حقوق شهروندی، شتاب در خدمت رسانی و ایجاد امید و نشاط و سرزندگی را در اولویت های کاری خود قرار داده و دراین راستا فعالیت های خوبی صورت گرفته اما ناکافی است.

حسین حسن زاده افزود: احداث طرح بوستان خور فاز 3 در زمینی به مساحت 20 هزارمترمربع شامل آب نمای موزیکال، آمفی تئاتر روباز با ظرفیت 500 نفر، پیست دوچرخه سواری و فضای سبز یکی از اقدام هایی بوده که برای رفاه و تفرجگاه شهروندان در سال گذشته تکمیل و به بهره برداری رسید و توانسته بخشی از نیازهای مردم را برطرف کند.

وی با بیان اینکه بوستان خور نیز توسعه و فضاهای جدیدی به آن و دیگر نقاط خیابان ساحلی افزوده می شود، گفت: احداث یک مجموعه گردشگری ورزشی و تفریحی در کنار ساحل به مساحت 6 هکتار که طرح آن نیز آماده شده در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهارکرد: احداث چندین زمین چمن مصنوعی ورزشی و پارک های محله ای نیز در برخی نقاط شهر انجام شده که در تلاشیم بر تعداد آنان افزوده شود.

حسن زاده گفت: یک سالن سرپوشیده برای بانوان نیز مدنظر قرار گرفته و دراین ارتباط در نشستی که با اداره ورزش و جوانان برگزارشد زمین آن در محل شهر بازی قدیم تامین و با اعتبار وزارت نفت احداث خواهد شد.

شهردار گناوه گفت: یکی از ظرفیت های مهم که می تواند دراین شهر به تفرجگاه مناسبی برای شهروندان و گردشگران تبدیل شود منطقه بکر 'تل چیتی' است که بدلیل داشتن معارض بلاتکلیف مانده و باید با یک برنامه ریزی و همکاری مسئولان و افراد دارای ملک از وضعیت فعلی رهایی تا بسترهای و زیرساخت های رفاهی و تفریحی در آن ایجاد شود.

شهر گناوه مرکز شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر حدود 70 هزارنفر از جمعیت 103 هزارنفری این شهرسان را درخود جای داده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر