جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۳۶۰۷
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶

فکرشهر: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر گفت: در ارزیابی‌های صورت گرفته از کتاب‌های امانت داده شده به شهروندان بوشهری کتاب‌های رمان و ادبیات، دین، روان‌شناسی و تاریخ به ترتیب بیشترین میزان مطالعه را داشته‌اند.

به گزارش فکرشهر، سید علی هاشمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در ۷۷ کتابخانه استان بوشهر ۹۰۰ هزار جلد کتاب وجود دارد که این شمار کتاب در ۶۶ کتابخانه عمومی نهادی و ۱۰ کتابخانه عمومی مشارکتی به شهروندان توسط ۱۳۵ نفر (۱۰۰ کتاب‌دار و ۳۵ نیروی ستادی) عرضه می‌شود.

وی بیان کرد: سرانه هر شهروند استان بوشهر کمتر از یک کتاب است، این در حالی است که سرانه استاندارد چهار کتاب به ازای  هر فرد است.

هاشمی گفت: در ۶ ماه ابتدایی امسال خیران ۱۱ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های استان بوشهر هدیه کردند که با توجه به کمبود کتاب در این استان به تناسب جمعیت انتظار همراهی بیشتری برای خانواده‌ها داریم.

وی بدون اشاره به سرانه دقیق مطالعه در استان بوشهر به دلیل شیوه‌های مختلف در ارزیابی سرانه عنوان کرد: در استان بوشهر ۳۹ هزار و ۸۴۷ عضو کتابخانه‌های استان بوشهر هستند که از این میزان ۵۵ درصد آن را بانوان تشکیل می‌دهند.

هاشمی ادامه داد: اکنون ۴۴ کتابخانه در شهرهای استان بوشهر موجود است که شهرهای بوشکان و بادوله تنها شهرهای فاقد کتابخانه در استان بوشهر هستند و کتابخانه شهر دوراهک نیز ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

وی گفت: در بوشکان جانمایی برای احداث کتابخانه صورت گرفته و در انتظار تامین اعتبار هستیم و در بادوله تامین اعتبار صورت گرفته و در انتظار تامین زمین با استفاده از ظرفیت خیران، شورا و شهرداری هستیم.

وی عنوان کرد: اعتبار تملک دارایی، تعمیرات و تجهیزات کتابخانه‌های استان بوشهر برای سال جاری هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است که در مقایسه با سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

هاشمی افزود: راهبرد ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در استان بوشهر که سرانه مطالعه پایین است خانواده می‌تواند موثر از هر سیستم دیگر برای ترویج فرهنگ‌ کتاب‌خوانی باشد.

وی گفت: خانواده باید خلاقیت به خرج داده و به گوش باشند کارشناسان ترویج فرهنگ کتابخوانی چه راهکارهایی را ارائه می‌کنند.

هاشمی اظهار داشت: در این ارتباط کارگاه‌‎های قصه گویی برای مادران باردار، نشست‌های تخصصی و مسابقات مختلفی پیش‌بینی شده که در این برنامه‎‌ها خانواده‌ها به نوعی درگیر می‌شوند.

وی در ارتباط با برنامه‌های  هفته کتاب و کتابخوانی در استان بوشهر نیز گفت: در این هفته از ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه ‌ویژه‌ برنامه‌های مختلفی از جمله زنگ کتاب در دبیرستان سعادت به عنوان قدیمی‌ترین مدرسه جنوب کشور، تجدید بیعت با شهدا با حضور کتاب‌داران استان، دیدار با خانواده شهید مدافع حرم، عضویت رایگان در کتابخانه‎های استان(۲۵ آبان)، بخشودگی جریمه‌های دیرکرد امانت کتاب از ۲۳تا ۳۰ آبان و دیدار کتاب‌داران با نماینده ولی فقیه در استان بوشهر به اجرا در می‌آید.

هاشمی عنوان کرد: ۸۰ نشست تخصصی کتابخوان، نقد و بررسی کتاب، رونمایی کتاب، کلاس و کارگاه‌های قصه گویی، حضور مصطفی رحمان دوست نویسنده مطرح کشوری در روستای چهار روستایی شهرستان گناوه به عنوان روستای فعال در عرصه کتاب و کتابخوانی و تور کتابخانه‌گردی برای دانشجویان و استادان دانشگاه و برگزاری نشست تخصصی کتابخوان ویژه استادان حوزه و دانشگاه با موضوع ولایت و مهدویت از جمله برنامه‌‎های شاخص هفته کتاب و کتابخوانی در استان بوشهر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر