پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
استاندار بوشهر در نشست خبری در پاسخ به «فکرشهر» مطرح کرد:
فکرشهر: آخرین وضعیت طرح آمایش سرزمین/ آماری از طرح های استان در دهه فجر/ سرنوشت کارگروه ملی کاهش آلایندگی عسلویه و کاهش درآمدهای استان از درآمد صادرات نفت و گاز/ آخرین خبر از راه آهن/ دلیل بی شهردار ماندن سیراف/ واکنش به دیوارکشی در ساحل پارک لیان/ روند کند دو طرح و تذکر به شهرداری بوشهر/ آخرین خبرهای آبی استان...
کد خبر: ۶۷۰۸۲
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: استاندار بوشهر، در نشست خبری خود درباره طرح های استان در دهه فجر اطلاعات و آماری ارایه کرد و به برخی سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

آماری از طرح های استان در دهه فجر

به گزارش «فکرشهر»، عبدالکریم گراوند گفت: در دهه فجر امسال 754 طرح در استان بوشهر یا افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود و اعتبار این 754 طرح، هزار و 203 میلیارد تومان است.
او اضافه کرد: از این آمار، 671 طرح عمرانی و اقتصادی است که افتتاح می‌شوند و اعتبار آن‌ها 856 میلیارد تومان است. 57 طرح اقتصادی و 614 طرح عمرانی هستند.
استاندار بوشهر همچنین گفت: در این 10 روز، عملیات اجرایی 83 طرح با اعتبار 347 میلیارد تومان در سراسر استان بوشهر آغاز می‌شود.
به‌گفته گراوند، تا پیش از پایان سال نیز رییس‌ جمهور به استان بوشهر سفر خواهد کرد که چند طرح نیز هم‌ زمان با این سفر افتتاح یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود.
استاندار بوشهر، در بخش دیگری از این نشست، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

انحلال شورای آب پخش در مسیر اداری/ راهی به غیر از برخوردهای قانونی وجود ندارد

وی، درباره وضعیت شورا و شهرداری آب پخش اظهارداشت: باید یاد بگیریم شورا بر اساس قانون و مقررات رفتار کند. قانون‌گذار مسیر استیضاح را مشخص کرده‌ و همه باید این مسیر را رعایت کنند. وقتی شورا این مسیر را رعایت نکند به طور قطع با مشکل مواجه می‌شود. 
وی گفت: بوده که شورا، شهردار را استیضاح و برکنار کرده و هیچ مشکلی پیش نیامده؛ شورا نهادی برخاسته از رای مردم و مدنی است اما وقتی سیکل اداری و قانونی طی نشود منجر به دعوا و تنش می شود. شهردار باید حرمت شورا را بکند و شورا هم باید بر شهردار نظارت و از شهردار حمایت کند. 
گراوند در پاسخ به «فکرشهر» درباره انحلال شورای شهر آب پخش نیز، گفت: در این باره تصمیماتی گرفته شده و مسیرهای اداری آن در حال طی شدن است. اگر این روندها ادامه یابد قطعا راهی به غیر از برخوردهای قانونی وجود ندارد و بالاخره ما تصمیم را می گیریم.
وی اضافه کرد: شوراها یک مجموعه عظیم هستند، قطعا ما باید کمک کنیم و سعی کنیم اختلافات را کاهش دهیم و تلاش کنیم این مجموعه عظیم به خاطر چند عضو ضربه نبیند.

پاسخ به تناقض آمار بیکاری و اشتغال در استان

استاندار بوشهر در پاسخ به سوال دیگر «فکرشهر» درباره تناقض میان آمار بیکاری و اشتغال عنوان شده از سوی دولت و استاندار و تامین اجتماعی، و این که «آیا این امار، راستی آزمایی می شود یا خیر و مرجع اعلام این آمار کجاست؟»، گفت: مرجع رسمی آمار بیکاری و اشتغال، مرکز آمار ایران است؛ اگر هر اداره ای بنا باشد یک چیزی بگوید که معلوم نیست اصلا سر از کجا در بیاوریم؛ مرجع رسمی و کسی که حق دارد حتی در حوزه تورم اظهار نظر کند، مرکز آمار ایران است؛ مرکز آمار هم نرخ بیکاری استان را 9.4 اعلام کرده است. 
گراوند ادامه داد: استاندارد مرکز آمار برای کل کشور در این باره، یک استاندارد جهانی و بر اساس ساعت کار و... است، ما از جزییات آن خبر نداریم و فقط آمار را داریم و حتما از طریق مراجعی که خودشان دارند، صحت سنجی هم می شود و کنترل ها هم حتما وجود دارد و آمار با 95 درصد اطمینان اعلام می شود. 

تعیین تکلیف معاونت برنامه ریزی فرمانداری دشتستان

عبدالکریم گراوند در پاسخ به سوال دیگر «فکرشهر» درباره خالی بودن پست معاونت برنامه ریزی فرمانداری دشتستان گفت: نگران معاون نباشید؛ به زودی مشخص می شود و آقای زرین فر ـ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر ـ این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

آخرین وضعیت طرح آمایش سرزمین

وضعیت طرح آمایش سرزمین استان بوشهر، دیگر سوال مطرح شده توسط «فکرشهر» بود که استاندار بوشهر در پاسخ به آن اظهارداشت: پایان طرح آمایش سرزمین در حال انجام است و این طرح، یکی از کارهای خوب مطالعاتی بوده و در حال طی کردن مراحل پایانی و در سازمان برنامه در حال پیگیری است.

نظر استاندار درباره بازداشت های شهرداری بوشهر و عزل فرماندار سابق دیلم

عبدالکریم گراوند در پاسخ به سوالی پیرامون بازداشت برخی مدیران شهرداری بوشهر و اینکه استانداری گزارشی در این خصوص داشته، گفت: چون پرونده قضایی است، منتظر بررسی آنها هستیم و چندان پیگیر نبوده ام، هرچند در روند تحقیقات، گزارش هایی به ما داده می شود. امیدواریم آنهایی که بی گناه هستند مشکلشان حل و افرادی که مقصر هستند هم توسط قانون تعیین تکلیف شوند.
وی درباره عزل فرماندار دیلم نیز اظهارداشت: روی فرماندار سابق دیلم، حرف هایی وجود داشت. یکی از نهادهای نظارتی، بحث‌هایی در خصوص ایشان داشت، ایشان کارمند شهرداری و مسوول اداری مالی بوده و چک و نامه امضا کرده و ما این وضعیت را دیدیم که  نیاز به تحقیقات بود. با وجود اینکه ایشان هم صحبت‌هایی داشت ولی بازهم عذر او را خواستیم و یکی از همکاران را جایگزین کردیم.
وی اضافه کرد: ایشان باید در محاکم قضایی باید پاسخ دهد. با توجه به این که مسائل حقوقی با آبروی آدم‌ها سر و کار دارد باید در این بخش صبوری کرد و بعد از روشن شدن پرونده می‌توان قضاوت کرد.

زمان پرداخت عوارض آلایندگی استان

استاندار بوشهر در پاسخ به سوالی درباره تعلیق پرداخت عوارض آلایندگی استان در نتیجه سهم خواهی استان فارس نیز اظهارداشت: 6 ماه از این ماجرا می گذرد و تلاش می کنیم هر چه زودتر تعیین تکلیف شود. خوش بین هستیم تا قبل از 22 بهمن وجه مربوط به شهرداری‌هایی که مشمول عوارض آلایندگی می‌شوند پرداخت شود.

سرنوشت کارگروه ملی کاهش آلایندگی عسلویه و کاهش درآمدهای استان از درآمد صادرات نفت و گاز

وی، درباره اجرایی نشدن مصوبه سفر سال گذشته دولت برای ایجاد کارگروه ملی کاهش آلایندگی عسلویه نیز گفت: جلسات کارگروه مقدماتی آن در کمیسیون های زیرمجموعه هیات دولت تشکیل شده و کارشناسی‌ها هم صورت گرفته‌ که امیدواریم هر چه زودتر در هیات دولت تصویب و به مرحله عملیاتی برسد. در کارگروه ملی کاهش آلایندگی در عسلویه با پشتوانه مصوبات آن می‌تواند سند محکمی برای بهبود وضعیت جنوب باشد و گامی برای برطرف کردن دغدغه مردم در زمینه آلایندگی‌ها خواهد بود.
عبدالکریم گراوند درباره تغییر در قانون بودجه از سوی مجلس که به کاهش درآمدهای استان از درآمد صادرات نفت و گاز منجر شده نیز اظهارداشت: با همکاری دکتر شهریاری نماینده دشتی و تنگستان، دیداری با لاریجانی رییس مجلس داشتم و موضوع کاهش درآمد استان از صادرات نفت و گاز بازگو شد. ایشان هم به تاجگردون رییس کمیسیون تلفیق بودجه دستور پیگیری دادند، اما اصلاح آن دشوار است، چرا که جزو قوانین برنامه ششم شده و تغییر آن در مجلس نیازمند رای دو سوم مجلس است.

آخرین خبر از راه آهن 

گراوند درباره آخرین وضعیت پروژه راه آهن بوشهر ـ شیراز نیز اظهارداشت: با پیگیری صورت گرفته، راه آهن بوشهر بعد از سال ها در دولت یازدهم فعال شد و سخت ترین قطع آن که شمال چندین تونل است در حال اجراست، ضمن اینکه تخصیص آن 100 درصدی بوده که در پروژه های عمرانی کم سابقه است؛ اما قطعا تکمیل این پروژه در قطعات دیگر نیازمند اجرایی شدن فاینانس و سرمایه گذار داخلی یا خارجی است، چون در اسناد دولتی شیوه تکمیل آن اینگونه پیش بینی شده است.

دلیل بی شهردار ماندن سیراف

وی، درباره تاخیر 8 ماهه در انتصاب شهردار سیراف نیز گفت: دلیل این موضوع طولانی شدن استعلام ها است. معاون عمرانی پیگیر موضوع باشد و چون از مهلت قانونی برای پاسخ به استعلام گذشته، باید حکم وی آورده تا امضا کنم.

واکنش به دیوارکشی در ساحل پارک لیان 

گراوند، درباره دیوارکشی یکی از نهادها در ساحل پارک لیان بوشهر نیز اظهارداشت: در زمان استانداری بنده یک متر زمین در این منطقه به کسی واگذار نشده‌ است، هرچند واگذاری زمین به اداره اطلاعات در استان انجام نشده و در سطح 2 وزارتخانه در مرکز بوده است.

روند کند دو طرح و تذکر به شهرداری بوشهر 

استاندار بوشهر گفت که درباره روند کند احداث تقاطع غیرهمسطح میدان مطهری بوشهر، تذکر لازم به شهرداری بوشهر داده شده و افزود: قرار است که این پروژه در مدت 18 ماه اجرا شود. برنامه زمان بندی از پیمانکار گرفته شده و اگر بیش از این مهلت شود، پذیرفتنی نیست. البته پیش از شروع پروژه وعده یکساله برای تکمیل آن داده شد، ولی الان 6 ماه اضافه شده است. به هرحال هرچند تامین اعتبار پروژه از استان بوده، ولی انتظار می رود شهرداری بیشتر و جدی تر پای کار این پروژه باشد و تذکرات را به پیمانکار دهد. آنچه الان شاهدیم، ظاهرا نگاهی کارمندی به این پروژه است، درحالی که باید 3 شیفت فعال شود.
ایجاد بازارچه های محلی در شهر بوشهر از دیگر سوالات و موارد مطرح شده در این نشست بود که گراوند درباره آن گفت: این کار جزو وظایف شهرداری بود و انتظار می رفت سریع تر از این فعال شود، ولی آن تحرکی که انتظار می رفت از شهرداری دیده نشد. این درحالی است که دفتر اقتصادی استانداری 5 محله مورد نظر برای جانمایی این میادین تعیین کرده و قرار بود شهرداری فراخوان واگذاری به بخش خصوصی را انجام دهد، ولی چابکی و سرعت لازم را ندارد.

آخرین خبرهای آبی استان

مشکلات مربوط به بحران آب و سدسازی های استان نیز ار دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.
وی گفت: سد کلمه که امسال کلنگ زنی شد، آماده آبگیری است و هدف اصلی آن تامین آب شرب می باشد که از شاهکارهای پیمانکاران بومی است، درحالی که مثلا سد تنگ ارم از زمان شروع تا آبگیری چندین سال زمان برد. در همین زمینه سد خائیر با 25 میلیارد تومان از محل اعتبار سفر رئیس‌جمهوی تامین اعتبار شده‌ و امید می‌رود تا سال آینده آبیگری شود سد اخند نیز با 40 درصد پیشرفت فیزیکی تا هفته دولت آینده به بهره‌برداری برسد. همچنین سد دالکی با همت قرارگاه خاتم در حال کار است و روند رو به جلویی دارد، سد باغان نیز هرچند در انتطار تحقق فاینانس چین است، ولی با اعتبارات ملی حرکت خوبی پیدا کرده، اما سد دشت پلنگ که عقب تر بوده، فعال نمی باشد و در انتظار فاینانس چین است.
استاندار بوشهر با بیان اینکه برای مشکل آب بوشهر از 5 استان معین کمک گرفته شده و بخش زیادی از شبکه ها و خطوط اصلاح شده، گفت: بوشهر تنها مرکز استانی است که آب مورد نیاز مردم آن به صورت نوبت‌بندی تامین می‌شد اما با همت مسوولان بعد از 40 سال آب محله‌های تنگک‌ها از حالت نوبت‌بندی خارج و 24 ساعته شده‌است.
وی یادآور شد: در ماه های گذشته نیز بخش دیگری از محله‌های جنوبی شهر بوشهر شامل امامزاده، رایانی، سرتل، بهمنی و دواس از حالت نوبت‌بندی خارج شده بود و با اجرای پروژه‌های مختلف تلاش می‌شود آب مابقی مناطق  شهر بوشهر نیز تا پایان دولت دوازدهم سامان داده شود.
وی درباره توسعه شبکه فاضلاب نیز گفت: فاضلاب بافت تاریخی بوشهر با اعتبار 130 میلیارد تومان در مراحل پایانی قرار دارد و آماده بهره‌برداری است، ضمن اینکه هفت کیلومتر از شبکه فاضلاب‌های قدیمی که جواب نمی‌داد نیز تعویض و نوسازی شده‌است.
گراوند، درباره پروژه خط انتقال آب از سیراف به شهر جم نیز اظهارداشت: با وجود پیچیدگی های زیادی که در مسیر این پروژه نظیر آبشیرین کن، خط انتقال و برق آن وجود داشته و بعضا برخی نهادهای مشارکت کننده مثل بنیاد مستضعفان از همکاری با پیمانکار عقب نشست، ولی با رایزنی هایی که صورت گرفته، قرارگاه خاتم الانبیاء در خصوص خط انتقال به جم فعالیت خوبی دارد، خط برق نیز توسط وزارت نیرو در دست اجراست، آبشیرین کن هم با وجود همه محدودیت ها در دست اجراست و تلاش داریم تا اردیبهشت سال آینده و قبل از تابستان 7 تا 10 هزار متر مکعب آب از این خط به جم منتقل شود.

اعتراض یکی از خبرنگاران و پاسخ معاون استاندار

در زمانی که استاندار از حل مشکل نوبت بندی آب در تنگک ها سخن گفت، یکی از خبرنگاران با بیان اینکه ساکن همین منطقه است و دیروز با تانکر آبرسانی شده، اظهار داشت به نظر می رسد گزارش های شرکت آب به شما دقیق نیست.
استاندار بوشهر در این خصوص گفت: گزارش بنده براساس اعلام رسمی شرکت آب و فاضلاب است و اگر غیر از این باشد قطعا پیگیری می شود. گراوند سپس به معاون عمرانی دستور بررسی میدانی درخصوص اظهارات این خبرنگار شد. وی سپس تصاویری که به واتساپ وی در این خصوص ارسال شده را نشان داد.
مهرداد ستوده نیز با بیان اینکه متعاقبا با حمزه پور مدیر آبفا استان تماس گرفته، اظهار داشت: قطعا پروژه وقتی به بهره برداری می رسد امکان ایراداتی دارد که رفع می شود، ولی این موضوع قطعا در محل بررسی خواهد شد.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر