جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش «فکرشهر» از شورای اداری دشتستان
فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامین و تربیتی کشور گفت جرم اول کشور، مواد مخدر و جرم اول استان بوشهر، سرقت است که این، نشان دهنده فقر مالی مردم در این استان است...
کد خبر: ۶۷۳۰۰
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامین و تربیتی کشور گفت جرم اول کشور، مواد مخدر و جرم اول استان بوشهر، سرقت است که این، نشان دهنده فقر مالی مردم در این استان است.

به گزارش «فکرشهر»، علی اصغر جهانگیر که در شورای اداری شهرستان دشتستان سخن می گفت، اظهارداشت: زندان های استان بوشهر نسبت به میانگین کشوری، از وضعیت بهتری برخوردار است؛ در بوشهر، تعداد زندانیان با میانگین ۲۲۶ نفر به ازای هر صدهزار نفر است که از میانگین کشوری بهتر است.

بالاتر بودن قابل توجه آمار سرقت و جرایم علیه اشخاص در استان

وی با بیان این که 98 درصد زندانیان استان بوشهر، آقا هستند که این نسبت در کشور، 97 درصد است، افزود: همچنین، ۷۵ درصد از زندانیان استان بوشهر، محکوم و بقیه متهم هستند که میانگین کشوری در بحث محکومین، ۷۹ درصد است.

جهانگیر گفت: سه جرم اول کشور به ترتیب مواد مخدر، سرقت و جرایم علیه اشخاص است، اما جرم اول در استان بوشهر، سرقت، دوم مواد مخدر و سوم جرم علیه اشخاص است و هر چند جرایم مواد مخدر در استان از میانگین کشور ۱۱ درصد کمتر است، اما  آمار سرقت در این استان، سه درصد از میانگین کشور بالاتر است.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که در استان بوشهر سرقت بالاست، فقر مردم است و تایید این مساله، بر اساس آماری است که علمی جمع آوری شده و مردم هم مهم ترین مشکل خود را فقر و مسائل مالی عنوان کرده اند.

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامین و تربیتی کشور افزود: میانگین استان بوشهر در جرم علیه اشخاص، ۱۴ درصد و میانگین این جرم در کشور ۱۰ درصد است که باید فرهنگ سازی شود و باید اختلافات کوچک مرتفع شود تا کار به دادگاه کشیده نشود و در این راه کار مساجد و بزرگان طایفه ها موثر است.

جهانگیر این را هم گفت که از نظر سنی زندانیان در کشور، ۶۶ درصد زیر چهل سال سن دارند که در استان بوشهر این آمار، ۷۱ درصد است.

این مسوول، با بیان این که «نظر مقام معظم رهبری و رییس قوه قضاییه این است که جمعیت زندانیان خصوصا در بحث کیفری کم شود و برنامه هایی در این باره، در حال تدوین است»، افزود: زندان مالی نباید در زندان باشد و برای رفع این موضوع، تیم هایی را فراهم کرده ایم و به استان ها مراجعه می کنند تا وضعیت یکایک زندانیان بررسی و شرایط آنها رسیدگی شود.

وی گفت: باید تلاش کنیم تا آسیب های اجتماعی کم شود و رهبری هم فرمودند که ما دو دهه دیر این کار را شروع کردیم و باید این کمبود را در جامعه برطرف کنیم تا مردم این موضوع را درک کنند.

مشکلات اصلی دشتستان به نقل از رییس دادگستری شهرستان

رییس دادگستری شهرستان دشتستان نیز در این نشست، گفت: مردم دشتستان افرادی فرهیخته و بافرهنگ هستند اما خب برخی افراد باعث شده اند که مولفه های ناامنی نیز وجود داشته باشد.

حسین عزمی افزود: وجود مدیران خوب در سطح شهرستان باعث شده که در ناملایمات نیز با تدبیر خوب شورای تامین ما هزینه های جانی اصلا نداشته باشیم و ان شااله با این رویکرد ما تاکنون مشکلی نداشته و در آینده نیز نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در اعتراضات اخیر، در سطح کشور کشته های زیادی وجود داشت و تمامی انتظارات این بود که در دشتستان نیز چندین کشته داشته باشیم، خوشبختانه با تدبیر، مدیریت و تصمیم گیری صحیح شورای تامین، نه تنها کشته و زخمی در دشتستان نبود، آسیب های جدی به اماکن عمومی نیز وجود نداشت.

عزمی گفت: من، جناب فرماندار و برخی دیگر از مسوولین حاضر در دشتستان، در شهرستان های دیگر هم خدمت کرده ایم و باید بگویم که هماهنگی که در این شهرستان بین مدیران وجود دارد، در سایر شهرستان ها وجود ندارد و همین زمینه پیشرفت خواهد شد.

رییس دادگستری دشتستان با بیان این که «ما در شهرستان چند مشکل داریم»، اظهارداشت: اولین مشکل، داشتن اسلحه غیر مجاز است؛ چون مردم به نحوی عادت به داشتن اسلحه کرده اند؛ هر چند ممکن است تا چند نسل از آن ها، از آن اسلحه استفاده نکند اما در هر حال وجود دارد و به خاطر همین داشتن اسلحه، خطر بیشتری برای قتل های طائفه ای وجود دارد که اگر سلاحی در دست نباشد، شاهد قتل های طایفه ای به این شدت نیستیم.

وی با شرح موقعیت جغرافیایی و ژئوفیزیک دشتستان و هم مرزی با سایر استان ها، به خودروهای شوتی هم اشاره کرد و گفت: تردد خودروهای قاچاق بسیار زیاد است و علی رغم زحمات و تدبیرهایی که اندیشیده شده، باز هم دردسرساز شده است.

عزمی گفت که زمین خواری، یکی دیگر از مشکلات دشتستان است که پیرو آن جلساتی برگزار و دستورات و احکامی صادر شده است و افزود: مشکل آب شرب دشتستان که باید خارج از استان تامین شود و همین موضوع تجمعات و ناامنی هایی را ایجاد کرده بود، تبعیدگاه بودن شهرستان دشتستان و افزایش ناملایمات توسط این افراد و مهاجرین غیرقانونی خصوصا افغانستانی ها، از جمله دیگر مشکلات اساسی دشتستان است که نیاز به بررسی دارند؛ 

او گفت: زمینه فساد در دستگاه قضا وجود دارد، اما در این زمینه در شهرستان دشتستان، کم ترین آمار گزارش از تخلف را، چه در بحث مالی و چه در بحث اخلاقی، داریم.

تبعید گاه بودن برازجان، مشکل اساسی است

دادستان عمومی شهرستان نیز گفت: در دشتستان تعامل بسیار خوبی بین مدیران وجود دارد و همین امر باعث شده که ما هرساله شاهد کاهش جرایم خشن باشیم که نمونه آن در تجمعات آب و بنزین نمایان بود و در زمینه انتخابات هم امیدواریم همین همدلی با رقابت خوب همراه شده و شاهد انتخاباتی سالم باشیم.

یاسر حیدری ادامه داد: در دشتستان، سه زندان وجود دارد که جمعیت آن شامل ۱۵۰۰ نفر زندانی کیفری است.

وی گفت که «زندان برازجان باید در سطح استان در راستای کاهش جمعیت کیفری به عنوان الگو قرار داده شده و از آنها تقدیر شود» و افزود: یگان بدرقه زندان، از مشکلات زندان های ما است و تاخیر در فرستادن زندانی ها به دادسرا و سایر نقاط باعث دردسرهایی شده است که باید برای ستاد بدرقه استان اقداماتی صورت پذیرد.

حیدری با بیان این که هفته ای «دو سه تبعیدی به برازجان داریم»، اظهارداشت: تبعید گاه بودن برازجان، مشکل اساسی است که به دو صورت انجام می‌شود. یکی تبعیدی در زندان و دیگری تبعیدی در سطح شهر؛ آن هایی که در زندان هستند، قابل کنترل هستند اما افرادی که در سطح شهر هستند، ایجاد مشکلات زیادی می کنند؛ چون از سایر نقاط می‌آیند، روش ها و جرایم جدیدی را آموزش می‌دهند که باید رسیدگی شود و در این زمینه مکاتبات فراوانی هم انجام شده است.

نبود مراجع قضایی در بخش های ارم و بوشکان و اسلحه غیرمجاز از دیگر مشکلات شهرستان دشتستان به نقل از دادستان عمومی بود که در جلسه مطرح شد.

فرماندار دشتستان نیز در این نشست گفت: این شهرستان، پهناورترین شهرستان استان بوشهر با جمعیت ۲۵۲ هزار نفر و دارای منابع انسانی و فرهنگ غنی است. سابقه سکونت در دشتستان به پیش از تاریخ برمی گردد و در حال حاضر نیز به 65 درصد عشایر استان خدمت رسانی می کند.

فتح اله نوروزی با بیان این که «دشتستان مهد سلحشوران و دلیران بسیاری بوده و است»، افزود: امروز در شهرستان دشتستان با تعامل، همکاری و مشارکت مردم و مسوولان، شاهد امنیتی پایدار برقرار است.

وی، خواستار راه اندازی دادگاه مستقل در بخش‌های ارم و بوشکان شهرستان دشتستان شد.

حجت الاسلام حسن مصلح امام جمعه برازجان نیز بر نقش آفرینی قوه قضائیه در حوزه آسیب‌های اجتماعی و برخورد با متخلفان فساد مالی و اقتصادی و تقویت و توسعه فرهنگ وکالت و مبارزه با زمین‌خواری تاکید کرد.

گزارش تصویری اینجا

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر