شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۷۴۴۹
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹

فکرشهر: روستاییان بخش ریگ استان بوشهر خواستار حل مشکل صدور پروانه حفر چاه کشاورزی به عنوان مهم‌ترین دغدغه کشاورزان این بخش شدند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، اهالی این بخش در نشستی با فرماندار و مسئولان دستگاه‌های اجرایی گناوه که روز چهارشنبه در روستای چهارمحال بخش ریگ برپا شده بود، مسایل و مشکلات متعددی از جمله در حوزه کشاورزی مطرح و خواستار برطرف شدن آنها شدند.

پروانه حفر و برق دار کردن چاه‌های کشاورزی، حضور پزشک در طول هفته، افزایش سرانه بودجه، احداث سد آبخیزداری، جاده بین مزارع، تسطیح اراضی، تعریض محور ورودی روستا، حل مشکل آنتن دهی ایرانسل و همراه اول و اعطای تسهیلات کم بهره بانکی از عمده مطالبه‌های روستاییان ساکن در این بخش عنوان شد.

روستاهای چهارمحال، چهاربرج، مال محمود و محمدجمالی بخش ریگ گناوه نقشی مهم در تامین و عرضه سبزی و صیفی به بازار این منطقه و استان بوشهر دارند.

در این نشست نماینده کشاورزان به بیان مسایل و مشکلات گریبانگیر در حوزه کشاورزی پرداخت که یکی از مهم‌ترین نیاز  صدور پروانه حفر چاه برای آبیاری کشت و زرع در زمین‌های کشاورزی بود.

محمد خواجه زاده اظهارداشت: برای برطرف شدن مشکلات این بخش از جمله حفر چاه پیگیری‌های فراوان انجام شده اما تاکنون موفق به اخذ مجوز لازم برای صدور پروانه احداث چاه نشده‌اند.

وی گفت: مسئولان مرتبط در بخش آب به جای اینکه نیاز و مطالبه جدی کشاورزان را برطرف کنند اقدام به جریمه آنان می‌کنند.

خواجه زاده ادامه داد: برقدار کردن چاه‌های کشاورزی از دیگر خواسته کشاورزان این منطقه است که امیدوار به محقق شدن آن هستیم.

نماینده کشاورزان روستایی بخش ریگ  اظهارداشت: با توجه به اینکه سوخت عمده چاه‌های موجود کشاورزی از گازوئیل است تامین آن مشکل است و هزینه‌های زیادی بر کشاورزان وارد می‌کند.

وی گفت: سهمیه سوختی که برای کشاورزان اختصاص یافته ناکافی است و تنها برای مدت ۱۶ روز کفایت می‌کند و تاپایان ماه باید از بازار آزاد و با نرخ گران خریداری کنیم.

بخشدار ریگ گفت: سهمیه سرانه روستاهای این بخش باتلاش و همت دولت تدبیر وامید افزایش و این مهم ازافتخارات است.

محمدحسن بازویی افزود: وظیفه ما مسئولان خدمات شایسته به مردم است و دهیاران و شوراهای روستا مشکلات و تنگناهای خود را در همه حوزه‌ها به بخشداری منعکس کنند.

مدیر جهاد کشاورزی گناوه گفت: صدور و مجوز  پروانه حفر چاه کشاورزی در حوزه اداره منابع است و  به این مدیریت ارتباط ندارد.

امان الله حیدری افزود: برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی روستاییان در دستور کار امسال این مدیریت قرار گرفته است.

وی اظهارداشت:  سهمیه درنظرگرفته شده برای برق دار کردن چاه‌های کشاورزی روستاهای این شهرستان ناکافی است و باید افزایش یابد.

 حیدری افزود: احداث جاده بین مزارع  برای زمین‌های کشاورزی یکی از دیگر اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی است که  تنها مختص به کشت آبی است.

مدیر جهاد کشاورزی گناوه بیانکرد:  باتوجه به مشکلات تامین آب در منطقه، سازمان جهاد کشاورزی اولویت خود را بر اجرای سیستم آبیاری تحت فشار متمرکز کرده و در این ارتباط دولت تسهیلات بصورت بلاعوض تا ۸۵ درصد بصورت رایانه‌ای پرداخت می‌کند.

رئیس اداره منابع آب گناوه گفت: فلسفه وجودی سازمان آب حفاظت و صیانت باهدف تقویت  و ذخیره آب‌ سفره‌های  زیرزمینی و سطحی است.

عبدالرسول محمدی افزود: باتوجه به اینکه آب شور به روستاهای این شهر نفوذ می‌کند،  درصورت حفر چاه در آینده با مشکل جدی در تقویت  آب زیرزمینی مواجه خواهیم شد.

وی اظهارداشت: برای اخذ پروانه حفر چاه از سال ۸۵ تا ۹۳ برای کشاورزان فرصت داده شده بود که در این ارتباط پیگیری‌های لازم  برای دریافت سهمیه انجام اما استقبال کمی شد.

رئیس اداره منابع آب گناوه گفت: بعد از مهلت تعیین شده طبق قانون این اداره پروانه حفر چاه صادر نمی‌کند.

وی یادآورشد:  چاه‌هایی که پروانه ندارند  پس از تذکر و اخطار جریمه خواهند شد.

 محمدی  افزود: کشاورزانی که دارای مجوز پروانه چاه هستند و ثبت نام کردند باید برای جلوگیری از هدررفت و افزایش منابع آب کنتور هوشمند نصب کنند.

بیش از ۲۰ درصد از جمعیت ۱۰۵ هزارنفری شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر در روستاها سکونت دارند و شغل عمده آنان دامداری و کشاورزی است.

شهرستان گناوه از نقاط گرمسیری در جنوب کشور است که از لحاظ منابع آبی محدود و آب آشامیدنی آن از سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد تامین می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر