سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۷۵۳۴
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۹

فکرشهر: طرح Steps هم‌زمان با سراسر کشور از امروز ۲۶ بهمن در استان بوشهر اجرا شد و تا ۲۳ اسفند ادامه دارد.

به‌ گزارش فکرشهر از صداوسیما، طرح Steps به معنی «گام‌ها» طرحی برای پژوهش و پایش بیماری‌های غیرواگیر است تا به تصمیم‌گیران بخش سلامت و بهداشت برای پیشگیری از این بیماری‌ها کمک کند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر دراین‌باره به خبرنگار ما گفت: طرح Steps از امروز ۲۶ بهمن آغاز شده و تا ۲۳ اسفند ادامه خواهد داشت. در این مدت هزار و ۲۰۰ نفر از هم‌استانی‌های بالای ۱۸ سال که در خوشه‌های آماری ما هستند پایش می‌شوند.

محمدمهدی خواجه‌ییان با بیان این‌که چندین دهه است که بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری قلبی و عروقی و عوامل زمینه‌ای آن مانند چربی خون، فشار خون، قند خون و هم‌چنین انواع سرطان‌ها مشکل عمده سلامتی مردم در سراسر دنیا شده، افزود: برای این‌که این بیماری‌ها مدیریت شوند و مدیران بخش بهداشت بتوانند برای پیشگیری از آن‌ها تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند نیاز به دانشی است که با پژوهش و پایش به‌دست می‌آید؛ یکی از این پایش‌ها طرح Steps است که اولین بار در سال ۱۳۸۳ اجرا شد و هر سه سال یک بار این پیمایش اجرا می‌شود.

او با اشاره به این‌که این هشتمین دوره‌ای است که طرح Steps برگزار می‌شود، ادامه داد: این طرح در سه مرحله انجام می‌شود؛ گام اول پرسشگری است که با حضور همکاران ما با کارت شناساییِ مشخص به درِ خانه‌های افراد انجام می‌شود و پرسش‌نامه استاندارد را پر می‌کنند. در گام دوم تن‌سنجی انجام می‌شود که شامل اندازه‌گیری قد، وزن، دور شکم و فشار خون است و گام سوم نیز انجام آزمایش خون برای شناسایی بیماری است.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر با درخواست از جامعه آماری مشخص‌شده برای مشارکت دقیق در این طرح، تأکید کرد که اطلاعات این طرح محرمانه و کدگذای شده است و اطلاعات سلامت افراد در این طرح تنها به شماره همراه آن‌ها پیامک می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر