جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
«فکرشهر» گزارش می دهد:
فکرشهر: همان طور که «فائو» یا همان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در آذرماه امسال هشدار داده بود که «تهدید حمله ملخ ها در شاخ آفریقا و در مرزهای هند و پاکستان و جنوب ایران به شدت جدی است» و مسوولین داخلی نیز از حمله دوباره ملخ ها در بهمن ماه خبر داده بودند، خبرهای رسیده از نقاط مختلف استان بوشهر، از آغاز حملات و هجوم ملخ ها به استان حکایت دارد...
کد خبر: ۶۷۷۸۰
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۹

فکرشهر: همان طور که «فائو» یا همان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در آذرماه امسال هشدار داده بود که «تهدید حمله ملخ ها در شاخ آفریقا و در مرزهای هند و پاکستان و جنوب ایران به شدت جدی است» و مسوولین داخلی نیز از حمله دوباره ملخ ها در بهمن ماه خبر داده بودند، خبرهای رسیده از نقاط مختلف استان بوشهر، از آغاز حملات و هجوم ملخ ها به استان حکایت دارد.

به گزارش «فکرشهر»، سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور، در این باره گفت: طبق آخرین گزارش‌ها، هجوم مجدد دسته‌های بزرگ ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان به سه استان جنوبی کشور از جمله بوشهر، هرمزگان و فارس در روزهای اخیر آغاز شد.

«سید محمدرضا میر» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا درباره هجوم مجدد ملخ صحرایی از کشورهای شبه جزیره عربستان و شاخ آفریقا افزود: از ۳۰ بهمن ماه جاری ریزش ملخ صحرایی توسط دیده بانی سازمان حفظ نباتات کشور مشاهده شد که در همین مدت با چهار ریزش عملیات مبارزه در سطح هفت هزار  و ۵۰۰ هکتار از اراضی مرتعی و باغی انجام شده است.

وی با بیان اینکه هجوم ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان از بهمن ماه هرسال شروع تا مردادماه سال آتی ادامه دارد، اظهارداشت: طبق گزارش فائو، هجوم ملخ صحرایی در سال جدید نسب به مدت مشابه سال گذشته از شدت بیشتری برخوردار است.

وی علت هجوم ملخ صحرایی را شرایط آب و  هوایی و دمای مساعد استان های جنوبی کشور دانست و تصریح کرد:  اکنون اکیپ های سازمان حفظ نباتات کشور آمادگی مقابله با هجوم ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان و  شاخ افریقا را دارد و هیچ نگرانی در این خصوص  نداریم؛ سموم، ماشین آلات، ادوات، تجهیرات و خودرو لازم برای مبارزه با این آفت در استان های جنوبی کشور تدارک شده است.

میر پیش بینی کرد: با توجه به پیش بینی سازمان فائو در حجم بالای هجوم ملخ صحرایی به کشور در سالجاری، عملیات مبارزه با این آفت در سطح بیش از یک میلیون هکتار انجام شود.

وی افزود: سازمان حفظ نباتات کشور امسال برای مبارزه با این آفت در سطح مذکور ۸۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با تصویب سازمان برنامه و بودجه کشور، تاکنون ۲۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته که به استان ها ارسال شده است.

هجوم ملخ‌ها به استان بوشهر سه برابر سال گذشته

در همین حال، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز گفته که «از عصر روز پنجشنبه یکم اسفندماه ۹ شهرستان این استان با هجوم ملخ‌های صحرایی روبرو شده‌است» و «حمله گسترده ملخ ها از طریق دریا به استان بوشهر همچنان ادامه دارد».

خسرو عمرانی که با ایرنا گفت و گو می کرد، افزود: جمعیت ملخ‌هایی که امسال به استان بوشهر وارد شده به مراتب بیش از سال گذشته است و سال گذشته بجز عسلویه و کنگان سایر شهرستان‌های این استان شامل بوشهر، دشتستان، جم، دیر، دشتی، تنگستان، گناوه و دیلم به ملخ آلوده شدند اما امسال همه شهرستان‌ها به جز دیلم آلوده شده‌ است.

وی با بیان اینکه در سال جاری ملخ‌ها در کانون‌های جدیدی ورود کردند گفت: سال گذشته دسته‌های ملخ تنها در عرصه‌های طبیعی استان بوشهر وارد شدند و ۱۰۴ هزار هکتار آلوده شدند اما امسال علاوه بر عرصه‌های طبیعی در زمین‌های زراعی و باغی وارد شده و پیش‌بینی می‌شود با توجه به هجوم ملخ‌ها سطح مبارزه سه برابر سال گذشته باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: عملیات پایش از روز گذشته در این استان آغاز شده‌ است و به اندازه کافی سم تامین و توزیع و افزون براین هماهنگی تامین ۲ هواپیمای سمپاش انجام و ۹ دستگاه سمپاش یو ال وی تامین شده‌ است.

کانون های ملخ را گزارش دهید/ هشدار به دامداران و زنبورداران

وی با اشاره به تشکیل ستاد بحران استان بوشهر و سازمان جهاد کشاورزی و آماده باش همه نیروها گفت: با توجه به اینکه ملخ‌ها رفتار متغیری دارند و در کانون‌های آلوده باقی نمی‌مانند به همین دلیل بیشترین تاکید ما بر سمپاشی شبانه است.

عمرانی اضافه کرد: از همه کشاورزان، مردم، محیط‌بانان و سایر افراد درخواست می‌شود در صورت دیدن کانون‌های جدید آلوده به ملخ مسوولان جهاد کشاورزی منطقه خود را در جریان قرار دهند.

وی با تاکید براینکه مبارزه با حمله ملخ‌ ها تنها از عهده یک سازمان برنمی‌آید ادامه داد: عملیات مقابله با هجوم ملخ‌ها درصورتی موفق خواهد بود که مانند سال گذشته هماهنگی و همکاری همه مردم و دستگاه‌های اجرایی را در این زمینه داشته باشیم.

عمرانی اظهار داشت: دامداران مراقب باشند دام‌های خود را به مناطقی که سمپاشی شده‌است وارد نکنند بعد از پنج روز تا یک هفته اجازه دارند در این مناطق تردد کنند. همچنین زنبورداران نیز باید کندوهای خود را ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر دورتر ازمناطق آلوده و سمپاشی شده مستقر کنند.

عمرانی اضافه کرد: تلاش مجموعه استان براین است که کمترین آسیب به مزارع، باغ‌ها و محیط زیست وارد شود اما رسیدن به این امر مستلزم همکاری همه آحاد جامعه است.

وی گفت: همه ۵۰ اکیپ سال گذشته برای مبارزه با حمله ملخ‌ها آماده هستند و وارد کار مبارزه شدند.

عمرانی یادآور شد: ملخ‌هایی که وارد استان بوشهر شده‌اند همه بالغ هستند و فرصت مبارزه ما با این دسته‌ها ۱۵ تا ۲۰ روز است که آنها را از بین ببریم و اوج مبارزه با ملخ‌ها در اردیبهشت سال ۹۹ است.

وی گفت: هرچه مقدار مبارزه با ملخ‌ها در این فرصت بیشتر باشد کانون‌های آلوده در فروردین و اردیبهشت کمتر می‌شود.

امسال، حمله ملخ های خسارت بیشتری می زند

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز گفت: جمعیت کنونی ملخ‌های صحرایی مهاجم به این استان بیش از سه برابر سال گذشته است و با وجود ۱۲۰هزار هکتار مزارع سبز گندم در صورت حمله آفت به آنها احتمال ایجاد خسارت زیادی وجود دارد.

محمد تقی منوچهری روز شنبه در نشست ستاد پیشگیری، عملیات و پاسخ به بحران استان بوشهر افزود: این آفت از روز پنجشنبه وارد این استان شد و از ساعت‌های ابتدایی روز جمعه عملیات مبارزه در ۲ جبهه آغاز و پیگیری لازم برای فراهم شدن زمینه پیشگیری از بروز خسارت فراهم شده‌است.

وی اضافه کرد: همه امکانات و تجهیزات برای مقابله با آفت ملخ صحرایی در استان بوشهر بسیج  و درخواست ۲ فروند هواپیمای سمپاش شده‌ است. برای کمک به کنترل آفت ملخ صحرایی یک گروه از استان فارس و اکیپ دیگری از تهران وارد استان بوشهر شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در صورت مبارزه نکردن و کنترل نشدن این آفت در استان بوشهر  امکان هجوم آنها به استان‌های همجوار وجود دارد به همین دلیل تامین تجهیزات لازم از جمله سم و سمپاش برای مقابله با این آفت ضروری است.

منوچهری، برضرورت همکاری دهیاران، شوراها، شهرداری‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی با سازمان جهاد کشاورزی برای تامین تجهیزات ایمنی و ردیابی آفت در استان تاکید کرد.

فرصت سمپاشی تا ظهر دوشنبه

همچنین کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه از روز دوشنبه وزش باد شدید بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت در این استان آغاز می‌شود بنابراین امکان ایجاد اختلال برای پروازهای سبک وجود دارد.

باقری افزود: براساس نقشه‌های هواشناسی برای روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه ناپایداری جوی خواهیم داشت برهمین اساس اگر قرار است مبارزه‌ ای با آفت ملخ صحرایی با استفاده از هواپیمای سمپاش انجام شود باید تا ظهر دوشنبه انجام شود.

منابع استانی جوابگوی هزینه‌های مقابله با هجوم ملخ‌ها نیست

استاندار بوشهر نیز گفت: با توجه به اینکه منابع استانی جوابگوی هزینه های مقابله با هجوم ملخ صحرایی به استان نیست انتظار است سازمان جهاد کشاوزی جذب اعتبارات ملی را در دستور کار خود قرار دهد.

عبدالکریم گراوند در نشست شورای مدیریت بحران استان بوشهر در مورد هجوم ملخ های صحرایی به استان با تاکید بر همکاری تمام دستگاه های اجرایی در مواقع بحرانی گفت: تمام نیازمندی های سازمان جهاد کشاورزی استان برای مقابله با هجوم ملخ های صحرایی از سوی دستگاه های اجرایی استان باید تامین شود و اداره کل مدیریت بحران وظیفه هماهنگی این مساله را بر عهده دارد.

وی از اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان نقدینگی به سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر برای مقابله با هجوم ملخ های صحرایی به استان خبر داد و گفت: فرمانداران هم باید تمام امکانات و تجهیزات شهرستان خود را در اختیار جهاد کشاورزی قرار دهند تا به نحو مطلوب برای مقابله با هجوم ملخ های صحرایی اقدامات لازم صورت گیرد.

استاندار بوشهر با تاکید بر پیگیری اعزام دومین هواپیما برای سم پاشی مزارع کشاورزی استان خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی استان پیگیری لازم برای ارسال کمک های سایر استانها به بوشهر برای مقابله با هجوم ملخ ها را نیز انجام دهد؛ این اقدام در جهت جلوگیری از پیشروی ملخ ها به استان های دیگر است.

هر جا هم محدودیت و مانعی مشاهده شد دستگاه های قضایی برخورد خواهند کرد

گراوند بیان کرد: شهرداری‎ها، دهیاری‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی، سپاه و بسیج هم برای کمک به جهاد کشاورزی برای مقابله با هجوم ملخ صحرایی، امکانات خود را در اختیار جهاد کشاورزی قرار دهند.

مقام عالی دولت در استان بوشهر تاکید کرد: هرگونه محدودیت تامین سوخت و سم برای ماشین آلات کشاورزی برای مقابله با هجوم ملخ ها ممنوع است و تمام نیازمندی های تامین سوخت باید فراهم شود و در این زمینه هرگونه محدودیت مربوط به سوخت برداشته شود. هر جا هم محدودیت و مانعی مشاهده شد دستگاه های قضایی برخورد خواهند کرد.

استاندار بوشهر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه منابع استانی جوابگوی هزینه های مقابله با هجوم ملخ صحرایی به استان نیست انتظار است سازمان جهاد کشاوزی جذب اعتبارات ملی را در دستور کار خود قرار دهد.

سال گذشته مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شده بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر