جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۷۸۲۳
يکشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۳

فکرشهر: سرپرست پروژه کاداستر (حدنگاری) استان بوشهر گفت: با انعقاد قرارداد جدید ۸۵ هزار هکتاری برای تهیه نقشه اراضی کشاورزی این استان تا پایان سال آینده مساحت نقشه‌های حدنگاری تهیه شده زمین‌های کشاورزی به ۲۶۰ هزار هکتار خواهد رسید.

به گزارش فکرشهر، محسن پور امیر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی در بندرگناوه افزود: طرح کاداستر زراعی استان بوشهر در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ و با انعقاد ۲ قرارداد با شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس برای ۹ شهرستان بوشهر، گناوه، دیلم، تنگستان، دشتی، دیر، کنگان، جم و عسلویه و یک  قرارداد با شرکت فرازمین برای شهرستان دشتستان توسط شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس آغاز شد و همچنان تداوم دارد.

وی اظهارداشت:  از آغاز قراداد درسال ۱۳۹۴ تا پایان سال ۱۳۹۶ نقشه‌های کاداستر زراعی و باغی استان بوشهر به مساحت حدود ۱۷۵ هزار هکتار  توسط این مشاور تهیه شد اما باتوجه به وسعت زیاد اراضی کشاورزی استان و پیش‌بینی مساحتی در حدود  ۵۰۰ هزار هکتار  نیاز به عقد قراردادهای جدید است که  در این ارتباط قرارداد دیگری به مساحت ۸۵ هزار هکتار برای تکمیل نقشه‌های قبلی در سال ۱۳۹۷ به امضا رسید که با درنظرگرفتن مجموع قراردادها ۲۶۰ هزار هکتار نقشه کاداستر تا پایان سال  ۱۳۹۹ توسط این شرکت آماده و تهیه خواهد شد.

وی گفت: در زمان حاضر بیشترین مساحت نقشه‌های تهیه شده مربوط به شهرستان‌های گناوه، دشتی و بوشهر است و امیدواریم با  همکاری موثر مالکان و کشاورزان نقشه‌های ۱۳۰ پلاک از حدود ۲۰۰ پلاک موجود در شهرستان‌های یادشده تکمیل شود.

نماینده شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس در استان بوشهر به عمده مشکلات اجرای طرح کاداستر در این استان اشاره کرد و افزود:  همکاری نکردن کشاورزان استان بوشهر و سایر استان‌های کشور از عمده مشکلات در اجرای این طرح است.

وی ادامه داد: آگاهی نداشتن کافی کشاورزان از اهداف طرح کاداستر در کشور، اعتماد نداشتن بخاطر شایعاتی مانند اخذ مالیات، قطع شدن یارانه، سلب مالکیت آنها توسط دولت، اختلافات ملکی مابین کشاورزان و یا ارگان‌های دولتی مانند اداره منابع طبیعی، مهاجرت کشاورزان به شهرهای دیگر و یا خارج از کشور و اطلاع نداشتن نسبت به اجرای طرح در روستای زادگاه خود، در اختیار داشتن سند ششدانگ و یا سند تک برگ و مقاومت در برابر تهیه نقشه مجدد از دیگر مشکلات مهم در اجرای طرح کاداستر در استان بوشهر است.

پورامیر به ارایه راهکارهای پیشبرد بهتر طرح در استان بوشهر اشاره کرد و گفت: از جمله راهکارهایی که مشاور همیشه یادآور و تاکید دارد ترویج موضوع و ترغیب کشاورزان به مشارکت در اجرای طرح توسط مسئولان مانند فرمانداران، بخشداران و دهیاران و شوراها است.

وی اظهارداشت:  مسئولان ذیربط به عنوان ترویج کنندگان ترغیب کشاورزان به مشارکت در اجرای طرح و  بازوی توانای دولت در اجرای این مهم باشند.

وی یادآورشد: برگزاری جلسات توجیهی، اطلاع رسانی از طریق نصب بنر و شبکه‌های اجتماعی در دستور کار این مشاور است اما نشر این موضوع از طریق مقام‌های محلی تاثیر بیشتری در اجرای کامل طرح خواهد داشت.

سرپرست پروژه کاداستر استان بوشهر گفت: با توجه به مدت زمان محدود اجرای طرح تمامی مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های استان بویژه بوشهر، گناوه و دشتی و مردم همانند قبل اقدامات ترویجی را در روستاهای تحت پوشش خود با قدرت بیشتر ادامه داده و همکاران خود در این شرکت را برای پیشبرد هر چه بیشتر کار یاری کنند.

وی اظهار داشت: کاداستر به معنی حدنگاری و تعیین موقعیت یک قطعه زمین به همراه مشخص کردن اطلاعات مالکیتی آن است.

سرپرست پروژه کاداستر استان بوشهر بیان کرد: کاداستر اهداف بسیار گسترده و متنوعی دارد و در واقع بانک اطلاعات جامعی است که از طریق اجرای آن تهیه و  زمینه  مناسب برای مدیریت امور اراضی کشاورزی خواهد بود.

پورامیر، تهیه نقشه‌ کاداستر اراضی کشاورزی و ایجاد پایگاه جامع اطلاعات مکانی و توصیفی، تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی، برنامه‌ریزی برای مدیریت یکپارچه اراضی (مدیریت و استفاده‌ بهینه از اراضی)، ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی تصرفی سنواتی و اختلافی، شناسنامه دار کردن و  صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی، زمینه‌سازی برای تعیین الگوی کشت، بهره‌برداری بهینه و افزایش تولید محصولات کشاورزی، برنامه‌ریزی به‌منظور یکپارچه‌سازی اراضی و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی مکانیزه از جمله اهداف این پروژه است.

وی گفت: رایگان بودن تهیه نقشه برای همه کشاورزان یکی از مزایای مهم طرح کاداستر است که در این ارتباط نقشه اراضی کشاورزی برای هر مالک بصورت رایگان تهیه شده و در اختیار مدیریت امور اراضی استان‌ها قرار می‌گیرد.

 سرپرست پروژه کاداستر استان بوشهر یادآورشد: این در حالی است که اگر هر مالکی قصد تهیه نقشه اراضی خود را داشته باشد بسته به مساحت آنها هزینه‌های چند میلیونی درپی خواهد داشت و باید پرداخت کند.

پورامیر، شناسنامه دار شدن اراضی کشاورزی و ایجاد بستر مناسب برای صدور سند تک برگ ثبتی و رفع اختلافات ملکی مابین مالکان اراضی کشاورزی، شخصی و دولتی را از دیگر مزایای پروژه طرح کاداستر عنوان کرد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه بسیاری از اراضی کشاورزی کشور فاقد شناسنامه معتبر و سند ثبتی است،  این موضوع زمینه ساز بسیاری از اختلافات ملکی مابین مالکین اراضی کشاورزی و یا اداره منابع طبیعی شده و  بیشترین پرونده‌های حقوقی بدلیل اختلافات ملکی در مراجع قضایی تشکیل شده‌است.

سرپرست پروژه کاداستر استان بوشهر گفت: اسناد کشاورزی که اکنون در اختیار مالکان اراضی کشاورزی است بیشتر شامل دست نوشته‌های قدیمی، برگه‌های اصلاحات ارضی، سند شش دانگ و یا بصورت قولنامه‌ای است که بطور معمول  مساحت آن را با واحدهای مبذر کشت و حدود اربعه اراضی  بصورت توصیفی و محدود به عوارضی مانند جاده، رودخانه، کوه و یا اسامی مالکان سایر زمین‌های مجاور خود بیان کرده و از آنجا که این عوارض در طول سالیان متمادی دستخوش تغییر می‌شوند تشخیص حدود زمین را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی افزود: مزیتی که طرح کاداستر را مهم کرده‌است تثبیت حدود زمین در سیستم مختصات یکپارچه جهانی(UTM) است و در واقع محدوده هر قطعه زمین یکبار و برای همیشه مشخص و تثبیت می‌شود.

پورامیر بیان کرد: باتوجه به اینکه اجرای طرح کاداستر زمینه ساز صدور سند مالکیت برای اراضی کشاورزی می‌شود این موضوع در وهله اول ارزش افزوده قابل توجهی برای اراضی کشاورزی در پی خواهد داشت و امکان استفاده از سند تک برگ برای دریافت تسهیلات، وثیقه و ضمانت بانکی برای کشاورزان را فراهم خواهد کرد.

سرپرست پروژه کاداستر استان بوشهر گفت: در اختیار داشتن بانک اطلاعات جامع کاداستر باعث می‌شود که پایش اراضی کشاورزی محقق و با ارائه الگوی کشت مناسب به کشاورزان بهره‌وری بالاتر رفته و ضمن جلوگیری از زیان کشاورزان بدلیل کشت محصولی بدون داشتن مشتری، سود بیشتری را از طریق کشت محصولاتی با قابلیت فروش بهتر در بازار نصیب آنان کند.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر دارای ۷۵  هزار هکتار  کشاورزی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر