جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۷۸۲۷
يکشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

فکرشهر: جک دش در المانیتور نوشت: یک قایق جنگی و سریع ایران در یک بازی جنگی دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز در 22 آوریل 2010 شرکت کرد.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: پنتاگون در حالی خبر از حمله موشکی به یکی از پایگاه‌های آمریکایی در عراق داد که روز قبل از آن یک محموله سلاح ارسالی از ایران به سمت یمن را توقیف کرده بود. یک مقام دفاعی آمریکا به المانیتور گفت که پایگاه کی1 در شهر نفت خیز کرکوک عراق در ساعت 8:45 دقیقه توسط موشک کاتیوشا هدف قرار گرفت. با این حال این حمله هیچ تلفاتی نداشت.

رسانه‌های عراقی همچنین گزارش دادند که نیروهای امنیتی سکوی پرتاب و 11 راکت را در نزدیکی پایگاه پیدا کردند، اما نتوانستند عاملان را ردیابی کنند. حمله موشکی نیروهای تحت حمایت ایران در 27 دسامبر باعث کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و آغاز چرخه خشونت‌هایی شد که گام آخر و اوج آن حمله موشکی ایران در تاریخ 8 ژانویه به پایگاه هوایی عین‌الاسد بود.

پنتاگون گفت: حمله امروز پس از آن صورت گرفت كه نیروی دریایی آمریكا نهم فوریه یك محموله اسلحه متعلق به ایران را كه برای شورشیان حوثی یمن ارسال می‌شد، ضبط کرد، پنتاگون در نهایت اشاره کرد که درست چند ساعت قبل از این حمله سنا به ریاست جمهوریخواهان رای به محدود شدن توانایی رئیس جمهور دونالد ترامپ در انجام حملات تهاجمی علیه ایران داد.

کارشناسان گفتند که حمله کاتیوشا و رهگیری تجهیزات ایرانی نشانه هایی از این است که پس از حملات موشکی 8 ژانویه و 27 دسامبر علیه آمریکا و حمله هواپیماهای بدون سرنشین این کشور در 3 ژانویه که منجر به ترور قاسم سلیمانی، ژنرال ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شد، درگیری‌ها دوباره از سر گرفته شده است.

آریانا تتبانی از کارشناسان سیاسی حوزه ایران در موسسه رند گفت: به نظر می‌رسد دوباره در حال بازگشت به شرایط تنش‌آلود هستیم. ایران هرگز نمی‌خواست فقط چند حمله مستقیم و در یک روز انجام دهد.

تتابانی اظهار داشت: ایران در پی حملات موشکی بالستیک در 8 ژانویه که 109 سرباز آمریكا با صدمات خفیف مغزی روبرو شدند، دست به عصا حرکت کرده است. وی گفت: البته آن‌ها به دنبال این هستند تا حملات را به نوعی به وسیله شبه نظامیان خود از سر بگیرند.

بقیه سلاح های ضبط شده توسط نیروی دریایی شامل 150 موشک ضد تانک و سایر سلاح‌های طراحی شده و ساخت ایران مانند موشک های سطح به هوا و قطعات هواپیماهای بدون سرنشین بوده است. فرماندهی مرکزی آمریكا، سنتکام در بیانیه‌ای گفت که این تجهیزات عینا مشابه تجهیزاتی است که پیش‌تر در ماه نوامبر توسط آمریکا توقیف شده است.

این تحولات می‌تواند باعث تقویت فشار بیشتر کنگره بر کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ و استفاده مجدد ایران از شبه‌نظامیان در کشورهایی مانند عراق، لبنان، سوریه و یمن شود.

در حالی که دیپلمات ارشد آمریکایی امکان حضور در جلسه کنگره برای ادای توضیحات پیرامون ترور سلیمانی نیافت، اما الیوت انگل، رئیس کمیته امور خارجه مجلس، اواخر ماه گذشته گفت که پمپئو موافقت کرده تا شخصا در این باره توضیح دهد.

پمپئو پیش از شهادت خود به خبرنگاران گفت كه قصد دارد به بررسی دقیق حملات شبه نظامیان نزدیک به ایران در منطقه بپردازد. این دیپلمات ارشد آمریکایی از تاسیسات پالایشگاه آرامکو بازدید می‌کند که دولت ترامپ گمان می کند که ایران در 14 سپتامبر هدف حمله گسترده هواپیماهای بدون سرنشین و موشکی قرار گرفته است.

این حمله باعث شد تا پنتاگون دو ناو هواپیمابر، یک بالگرد، سه سامانه دفاع موشکی پاتریوت و یک سامانه دفاع هوایی تاد را به عربستان سعودی ارسال کند. واشنگتن از زمان افزایش تنش با ایران 20 هزار سرباز به خاورمیانه اضافه کرده است.

با توجه به اینکه ترامپ بارها و بارها اظهار داشت که آمریکا تلافی نخواهد کرد مگر اینکه یک آمریکایی کشته شود، کارشناسان می‌گویند که پمپئو باید به شرکای آمریکا در خاورمیانه اطمینان دهد که واشنگتن در برابر تهران آنها را تنها نخواهد گذاشت.

بهنام طالب لو، یکی از اعضای ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که طرفدار سیاست سخت آمریکا در مورد ایران است، گفت: آمریکا آستانه تحملی دارد و این را هم متحدین و هم مخالفان درک می‌کنند. سوالی که متحدان منطقه‌ای آمریکا همیشه از خودشان می‌پرسند این است که در صورت جنگ با ایران آیا آمریکا از آن‌ها پشتیبانی خواهد کرد؟ در واقع تخم این شک و تردید را محتدان ایران با حمله هواپیماهای بدون سرنشین به تاسیسات نفتی آرامکو در دل آن‌ها کاشتند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر