پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
«فکرشهر» گزارش می دهد:
فکرشهر: در حالی که طبق اعلام رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تا ساعت  ۱۳ظهر روز شنبه ـ ۱۰ اسفندماه ـ تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور ۵۹۳ نفر هستند که ۱۲۳ نفر ترخیص شده و بهبود یافته و ۴۳ نفر فوت کرده‌اند، از استان بوشهر خبر می رسد که ابتلای مثبت به کرونا در این استان مشاهده نشده است...
کد خبر: ۶۸۰۸۸
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۵

فکرشهر: در حالی که طبق اعلام رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تا ساعت  ۱۳ظهر روز شنبه ـ ۱۰ اسفندماه ـ تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور ۵۹۳ نفر هستند که ۱۲۳ نفر ترخیص شده و بهبود یافته و ۴۳ نفر فوت کرده‌اند، از استان بوشهر خبر می رسد که ابتلای مثبت به کرونا در این استان مشاهده نشده است.

به گزارش «فکرشهر»، کیانوش جهانپور روز شنبه در جمع خبرنگاران درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و فوت ناشی از آن افزود: ۲۰۵ مورد جدید ابتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ ظرف ۲۴ ساعت گذشته داشتیم که ۵۲ نفر در تهران، ۲۱ نفر در قم، ۱۷ نفر در گیلان، ۲۲ نفر در گلستان،  ۱۲ نفر در اصفهان، ۱۸ نفر در مرکزی (اراک و ساوه)، ۱۲ نفر در مازندران، یک نفر در خراسان جنوبی (اولین مورد تشخیصی)، یک نفر در ایلام (اولین مورد تشخیصی)، ۸ نفر در فارس، ۶ مورد در آذربایجان شرقی، ۳ نفر در اردبیل، ۸ نفر در البرز، ۴ نفر در سمنان، ۵ نفر در کردستان، ۶ نفر در قزوین، ۴ نفر در خوزستان، یک نفر در سیستان و بلوچستان و ۴ مورد در یزد هستند و از این جمع، ۹ نفر فوت کرده‌اند.

درهمین روز، رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از چهار مورد مشکوک به کرونا که نمونه آزمایش آن‌ها به تهران فرستاده شد جواب آزمایش هیچ یک مثبت نبوده است و تاکنون بیماری در استان بوشهر مشاهده نشده است.

سعید کشمیری پس از جلسه پدافند غیرعامل استان بوشهر با موضوع مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران بیان کرد: تاکنون ۵۰ مورد مشکوک با علائم کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه کرده‌اند که چهار مورد نمونه‌برداری و به آزمایشگاه مرجع در تهران فرستاده شد که جواب آزمایش هیچ یک مثبت نبوده است. همچنین ۲۰ مورد جدید مشکوک به کرونا نیز به تهران ارسال شده که جواب آزمایش اولیه این موارد نیز منفی بوده است.

به گزارش صداوسیما، وی افزود: اگر چه اکنون بیمار مبتلا به کرونا در استان نداشته‌ایم، اما نمی‌توانیم بگوییم فرد مبتلا در استان وجود ندارد، زیرا چهار استان اطراف ما آلوده شده‌اند و قطعا این انتقال به استان ما هم صورت گرفته است، ولی مردم باید با حفظ خونسردی، نکات بهداشتی که در رادیو و تلویزیون و فضای مجازی توصیه می‌شود را رعایت کنند و به شایعات توجه نکنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: اگر موردی از ابتلا به کرونا مثبت شود به طور قطع اعلام می‌کنیم و دلیلی برای پنهان کردن نداریم چون اگر فردی مبتلا شود همه می‌فهمند.

وی گفت: برای این که این ویروس شیوع پیدا نکند به همکاری همه ادارات، مردم، مطبوعات، فضای مجازی، صداوسیما و مدارس نیاز است.

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا با پرتاب ترشحات از دهان فرد مبتلا به سطوح به ویژه سطوح فلزی از جمله میز و دستگیره‌ها چسبیده و انتقال می‌یابد اضافه کرد: باید فرض کرد این سطوح آلوده‌اند و اگر دست با آن‌ها برخورد کرد این ویروس می‌تواند از دست آلوده به دهان و چشم منتقل شود.

کشمیری ادامه داد: پس از تماس دست با سطوح گفته شده، از دست زدن به چشم وصورت پرهیز شود و در نخستین فرصت دست‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشوییم، و اگر نبود با اسپری الکلی تمیز کنیم. سطوح را هم با سفیدکننده رقیق شده ضدعفونی کنیم.

وی با تاکید بر توجه به امنیت روانی کودکان، از والدین خواست این بیماری که شبیه آنفوانزا است را برای بچه‌ها ترسناک نکنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در جلسه امروز که همه اداره‌ها حضور داشتند تصمیم گرفته شد ساعت کاری اداره‌ها از امروز تا پایان هفته ۸ تا ۱۳ باشد که این کاهش ساعت کار‌ها هم باعث می‌شود کارمندان استراحت داشته باشند و هم از میزان رفت و آمد‌ها کاسته می‌شود.

وی افزود: بانک‌ها، بخش خدمات شهرداری‌ها و بخش ارائه خدمات مراکز بهداشتی و درمانی مشمول این تغییر ساعت کاری نمی‌شوند. توصیه ما دورکاری و استفاده از میز خدمت است.

کشمیری همچنین بیان کرد: تشخیص بیماری کاملا دقیق و آزمایشگاهی است و مردم فریب کسانی که می‌گویند کیت تشخیص دارند را نخورند. خود ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نمونه‌ای را که از گلوی بیمار گرفته می‌شود در محیطی مشخص با دمای پایین به آزمایشگاه مرجع می‌فرستیم و اکنون به جز آزمایشگاه مرجع جای دیگری کیت تشخیص ندارند.

وی اضافه کرد: قرار است کیت‌ها در همین هفته در دانشگاه‌هایی که توانایی آزمایش را دارند، توزیع شود و اولویت سهمیه کیت با استان‌هایی است که درگیر این بیماری هستند و شیوع بیشتری در آن‌ها دارد که سهمیه بیشتری می‌گیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: در دانشگاه ما نیز همکاران در تلاش هستند بتوانیم آزمایش را انجام دهیم.

وی درباره مدت زمان آزمایش مربوط به کرونا نیز گفت: جواب آزمایش اولیه در ۲۴ ساعت مشخص می‌شود، اما دو آزمایش تاییدیه هم صورت می‌گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره فردی که گفته می‌شود با علائم کرونا در بیمارستان عسلویه بستری شده است، بیان کرد: علائمش به این بیماری نمی‌خورد، اما بیمار تحت نظر است.

وی از مردم خواست به خبر‌های خام درباره ورود یک فرد با علائم بیماری توجه نکنند، زیرا خبر‌هایی ارزش دارد که بعد از آزمایش باشد و بیماری فرد محرز باشد. چون چنین خبر‌هایی از بین برنده امنیت روانی جامعه است و ما باید به همدیگر اعتماد کنیم تا از این مرحله بحرانی رد شویم.

کشمیری به کمبود امکانات در مراکز درمانی هم اشاره کرد و افزود: کمبود وجود دارد قابل انکار نیست. همکاران ما با کمبود‌ها در حال ارائه خدمات هستند، البته سهمیه‌ای دیشب از لباس و ماسک به استان رسید که توزیع کردیم. اما مصرف بالاست، زیرا افراد متعددی در مراکز درمانی کار و رفت و آمد می‌کنند.

وی ادامه داد: واردات ماسک و وسایل حفاظتی آزاد شده، واردات میلیون‌ها ماسک صورت گرفته، و به زودی این وسایل در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد و این مشکل به‌طور اساسی حل خواهد شد.

کشمیری افزود: چون استان های همجوار و دیگر نقاط کشور به این ویروس آلوده شده است، حتما این آلودگی به بوشهر هم خواهد رسید، مردم ضمن خونسردی بهداشت را کاملا رعایت کنند.

وی گفت: صورت،  چشم و دهان محل ورود بیماری است؛ بنابراین شستن دست ها بسیار ضروری است. اگر دست به سطح آلوده رسیده باشد و بدون شست و شو دست به چشم و دهان برسد بدن آلوده می شود. مردم از تجمع و حضور در مکان های شلوغ خودداری کنند.مراسم ترحیم و عروسی لغو یا به صورت محدود برگزار شود. همچنین مردم از سفرهای غیرضروری خوداری کنند.

به گزارش «فکرشهر»، بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت تا ظهر شنبه، استان های بوشهر، خراسان شمالی، کرمان، زنجان و چهارمحال و بختیاری، ۵ استان کشور هستند که هنوز گزارش مثبت از کرونا ویروس جدید نداشته اند و ۶۲ استان دیگر، درگیر این بیماری هستند؛ ضمن این که وضعیت در سه استان قم، تهران و گیلان، بحرانی گزارش شده است.

نقشه ایران و استن های درگیر با کرونا تا ظهر شنبه

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر