پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۶۸۹۱۴
شنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷

فکرشهر: بررسی دقیق شکایت‌های خارجی و محکومیت‌های مالی دو باشگاه پرطرفدار پایتخت تنها در سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که جریمه باشگاه پرسپولیس از سوی فیفا به دلیل شکایات بازیکنان و مربیان خارجی حدود ۲ برابر (۱.۸۳) باشگاه استقلال بوده است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، میزان جریمه مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به دلیل شکایات مربیان و بازیکنان خارجی این دو تیم در سال ۹۸ جمعا معادل یک میلیون و ۸۹۷ هزار یورو و ۱ میلیون و ۲۱۰ هزار دلار بوده که با توجه به قیمت روز صرافی (دلار حدود ۱۵۰۰۰ تومان و یورو حدود ۱۷۰۰۰ تومان)، میزان جریمه یورویی دو باشگاه ۳۲ میلیارد و ۲۴۹ میلیون تومان و جریمه دلاری آن ها ۱۸ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان بوده است که جمعا به مبلغی معادل ۵۰ میلیارد و ۳۳۹ میلیون تومان منجر می‌شود.

با این وجود سهم آبی های پایتخت از جریمه های ارزی صادره سوی فیفا معادل یک میلیون و ۱۸۷ هزار دلار در پرونده وینفرد شفر، سرور چپارف، گادوین منشا، پروپئیچ و رابسون جانواریو بوده است که با تبدیل دلار به تومان بر مبنای قیمت روز، معادل ۱۷ میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان می شود و قرمزهای پایتخت نیز معادل یک میلیون و ۸۹۷ هزار یورو در پرونده برانکو ایوانکوویچ، زلاتکو ایوانکوویچ، بودیمیر و پانادیچ و نیز ۲۳ هزار دلار در پرونده گابریل برزیلی اسبق این تیم جریمه شده اند که بدهی معادل ۳۲ میلیارد و ۵۹۴ میلیون تومان برای این تیم بار آورده است.

۵ پرونده استقلالی ها

در سال جاری فدراسیون جهانی فوتبال فیفا، باشگاه استقلال را جمعا معادل یک میلیون و ۱۸۷ هزار دلار جریمه کرده که این مبلغ مربوط به احکام صادره در پرونده وینفرد شفر، سرور چپارف، گادوین منشا، پروپئیچ و رابسون جانواریو بوده که با تبدیل دلار به تومان بر مبنای قیمت روز، استقلالی ها در سال ۱۳۹۸ معادل ۱۷ میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان جریمه شده اند.

۹۳ هزار دلار دستمزد معوقه و غرامت برای جپارف

باشگاه استقلال به پرداخت ۹۳ هزاردلار دستمزد معوقه و غرامت به سرور جپارف، ستاره ازبک و پیشین خود محکوم است که سررسید این بدهی توسط فیفا ۲۲ اسفندماه سال جاری تعیین شده است، با این حال هافبک طراح سابق استقلال حاضر شد به آبی ها یک ماه وقت بدهد تا بدین شکل خطر بسته شدن دو پنجره نقل و انتقالاتی از سر آبی ها رفع شود.

جریمه ۶۸ هزار دلاری به سود گادوین منشا

گادوین منشا که یک نیم‌فصل با پیراهن آبی به میدان رفت دیگر بازیکنی است که با پرداخت‌نشدن مطالباتش توسط باشگاه استقلال مواجه شده  و آن قدر رفت و آمد تا در نهایت با شکایت به فیفا مدعی دریافت ۶۸هزاردلار دستمزد معوقه‌اش شد تا بتواند استقلال را تا چهارم فروردین‌ماه سال ۹۹ تحت‌ فشار قرار دهد.

پرونده ۴۳۰ هزار دلاری پروپئیچ و استقلال

اواسط آذرماه سال جاری بود که فیفا پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره طلب ۴۳۰ هزار دلاری پروپئیچ، بازیکن سابق استقلال را از محل درآمدهای این باشگاه در فیفا پرداخت کرد؛ این اتفاق در حالی رخ داد که روند پرداخت پول به پروپئیچ از سوی فیفا به خاطر محدودیت‌های قوانین بانکی حدود پنج ماه طول کشید.

۴۶ هزار دلار برای رابسون جانواریو

اواسط آذرماه سال جاری مسئولان استقلال خبر دیگری را نیز از محکومیت باشگاه به دلیل شکایت رابسون جانواریو بازیکن سابق این تیم اعلام کردند. حکم اولیه این بازیکن صادر شده و باشگاه استقلال باید ۴۶ هزار دلار به مدافع برزیلی که در گذشته پیراهن آبی پوشان را بر تن کرده بود، پرداخت کند. گفتنی استقلالی ها این حق را داشتند تا اسناد و مدارک خود را به کمیته انضباطی فیفا ارائه کنند ولی این کار بیشتر برای خریدن زمان است و استقلال در آینده باید پول رابسون را پرداخت کند.

شفر و جریمه ۵۵۰ هزار دلاری آبی ها

در یکی دیگر از احکام اعلامی فیفا، باشگاه استقلال به مبلغ ۵۵۰ هزار دلار جریمه و به این باشگاه دو هفته برای پرداخت این بدهی یا اعتراض فرصت داده شد. گفتنی است وینفرد شفر سرمربی اسبق تیم فوتبال استقلال و سرمربی فعلی بن یاس امارات از باشگاه استقلال به دلیل عدم پرداخت مطالبات فصل جاری به فیفا شکایت کرده بود و فیفا نیز پس از بررسی پرونده رای به محکومیت باشگاه استقلال و لزوم پرداخت جریمه ۵۵۰ هزار دلاری داد.

۵ پرونده پرسپولیسی ها

این درحالی است که باشگاه پرسپولیس نیز از سوی فیفا به دلیل شکایات بازیکنان و مربیان خارجی خود جمعا معادل یک میلیون و ۸۹۷ هزار یورو در پرونده برانکو ایوانکوویچ، زلاتکو ایوانکوویچ، بودیمیر و پانادیچ محکوم شده و سهم گابریل بازیکن اسبق این تیم نیز ۲۳ هزار دلار بوده است که در مجموع ۳۲ میلیارد و ۵۹۴ میلیون تومان جریمه را برای این باشگاه رقم زده است که باید پرداخت شود.

۴۷۵ هزار یورو برای بودیمیر

۹ اسفند سال جاری بود که باشگاه پرسپولیس با رای کمیته حل اختلاف فیفا به پرداخت ۴۷۵ هزار یورو به بودیمیر مهاجم کروات و سابق خود محکوم شد و باید علاوه بر این، سود (غرامت دیرکرد) پنج درصدی هم تا روز پرداخت را به بودیمیر پرداخت کند. باشگاه پرسپولیس برای پرداخت این بدهی ۴۵ روز مهلت دارد و در صورتی که بدهی در مهلت تعیین شده پرداخت نشود پرسپولیس از جذب بازیکن داخلی و خارجی در سه پنجره نقل و انتقالاتی محروم می‌شود اما این محرومیت در هر بازه زمانی به محض تسویه بدهی مرتفع می‌شود.

این درحالی است که باشگاه پرسپولیس بابت فصل گذشته ۱۴۸هزار یورو به علاوه پنج درصد سود (غرامت) تا روز تسویه بدهی محکوم شده است. بدهی ۱۴۸هزار یورویی مربوط به پنج حقوق ماهانه بودیمیر در نیم فصل دوم فصل گذشته (از ۱۹ژانویه تا۲۳جون ۲۰۱۹) بوده که شامل یک قسط ۲۵هزار یورویی، سه قسط ۲۶هزار یورویی و یک قسط ۱۹هزار یورویی بوده است. بودیمیر بابت فصل قبل دریافتی اندکی داشته و به خاطر ۵ حقوق و قسط معوق خود به فیفا شکایت کرد.

بودیمیر با استناد به حقوق معوقه خود با طرح شکایت به فیفا ضمن فسخ قرارداد یک‌طرفه مطالبات قرارداد این فصل خود را هم طلب کرده است‌. فیفا نیز مابه التفاوت قرارداد این فصل بودیمیر با پرسپولیس و قرارداد بودیمیر با تیم لوکوموتیو کرواسی را محاسبه و باشگاه پرسپولیس را به پرداخت ۳۲۷هزار یورو بابت فصل ۲۰۲۰- ۲۰۱۹محکوم کرده است‌؛ به همین دلیل بودیمیر اصل  قرارداد خود با تیم کنونی اش  را به فیفا ارائه کرده بود تا آن‌ها محاسبه لازم را داشته باشند، او حتی برای نشان دادن حسن نیت خود قراردادش با تیم ماقبل پرسپولیس را هم به فیفا ارائه کرده بود. هم‌چنین باشگاه پرسپولیس علاوه بر این ۳۲۷هزار یورو بایستی سود و غرامت پنج درصدی (از پانزدهم اکتبر ۲۰۱۹ تا روز پرداخت) هم به این بازیکن پرداخت کند.

۲۳ هزار دلار سهم گابریل از پرسپولیس

۱۰ اسفندماه سال جاری بود که کمیته حل اختلاف فیفا رای خود در خصوص شکایت فرناندو گابریل از پرسپولیس را اعلام کرد؛ طبق این رای پرسپولیس به پرداخت ۲۳ هزار دلار به علاوه سود ۵ درصدی سالیانه آن (از تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۸ تا تاریخ پرداخت) محکوم شد و در آن آمده بود که در صورتی مبلغ ذکر شده طی ۴۵ روز آتی به گابریل پرداخت نشود باشگاه پرسپولیس تا روز پرداخت این وجه از سه پنجره نقل و انتقالاتی ملی و بین المللی متوالی محروم و این محرومیت بلافاصله بعد از پرداخت وجه و قبل از کامل شدن دوره تحریم برداشته می‌شود، هرچند که پرسپولیس می‌تواند حکم این پرونده را وارد دادگاه استیناف کند و درخواست تجدیدنظر داشته‌ باشد.

۱ میلیون و ۵۵ هزار یورو در جیب برانکو

۱۹ اسفندماه سال جاری نیز کمیته انضباطی فیفا با صدور رأیی، باشگاه پرسپولیس را به پرداخت یک‌میلیون و ۵۵ هزار یورو به سرمربی سابق این باشگاه کرد. پس از این‌که برانکو ایوانکوویچ از جمع پرسپولیسی‌ها جدا شد، به خاطر دریافت نکردن مطالباتش از این باشگاه به فیفا شکایت کرد. با وجود مذاکرات فراوان و البته پاسخ‌هایی که باشگاه پرسپولیس برای فیفا ارائه کرده بود، در نهایت کمیته انضباطی فدراسیون جهانی فوتبال، رای خود را در این‌باره صادر کرد.

بر همین اساس، باشگاه پرسپولیس به پرداخت یک‌میلیون و ۵۵ هزار یورو و همین‌طور ۵ درصد سود دیرکرد به‌علاوه ۲۰ هزار فرانک بابت هزینه دادرسی محکوم شده است و پرسپولیسی‌ها ظرف ۳۰ روز آینده باید این مبلغ را پرداخت کنند.

پانادیچ و محکومیت ۱۶۲ هزار یورویی سرخ ها

همزمان با صدور رای برانکو از سوی فیفا، رای پانادیچ دستیار این مربی کروات نیز صادر شد که بر اساس آن باشگاه پرسپولیس باید ۷۶ هزار و ۴۸۰ یورو به اضافه پنج درصد سود سالانه و ۸۶ هزار یورو غرامت به پانادیچ پرداخت کند.

۲۰۵ هزار یورو برای برادر برانکو

در آخرین حکم فیفا باشگاه پرسپولیس بر اساس حکم جدید کمیته تعیین وضعیت فیفا محکوم به پرداخت ٢٠۵ هزار یورو به مربی سابق خود شد. تا بر اساس آن این باشگاه مکلف به پرداخت ۱۰۰ هزار یورو بابت قرارداد و ۱۰۵ هزار یورو بابت غرامت به برادر برانکو ایوانکوویچ محکوم شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر