پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۶۹۱۲۳
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳

فکرشهر: شیوع چشمگیر کووید-۱۹ زندگی، معیشت، اجتماعات و بسیاری از مشاغل جهان را مختل کرده است. اما برخلاف آنچه ما در کشورهای کمتر توسعه یافته شاهد آن هستیم، می‌بینیم ثروتمندانی که سُکان شرکت‌های بزرگ را در جهان در دست دارند، چگونه با مسئولیت‌پذیری درصدد مقابله با این بلای همه‌گیر برآمده‌اند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان در حال تلاش برای مقابله با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ هستند و با اعطای کمک‌های نقدی و غیرنقدی گام مهمی در کمک به افزایش مراقبت‌های بهداشتی از بیماران مبتلا و کشف درمان یا واکسن احتمالی برمی‌دارند.

افرادی که سُکان‌دار این شرکت‌ها هستند، عموماً انسان‌های خودساخته‌ای هستند که بر اساس ابتکار، خلاقیت و لیاقت خود رشد کرده‌اند و اکنون می‌بینیم که در برهه حساس کنونی کمک به هم‌نوعان خود را بدون هیچ چشم‌داشتی وظیفه انسانی خود می‌دانند و کمک‌های سخاوتمندانه‌ای به مبارزه با کروناویروس می‌کنند.

این کمک‌ها شامل کمک‌های چشمگیر نقدی نظیر کمک ۸۰۰ میلیون دلاری سوندار پیچای مدیرعامل شرکت گوگل، کمک ۲۵ میلیون دلاری "مارک زاکربرگ" و جمع آوری ۱۵۰ میلیون دلار کمک نقدی توسط "بیل گیتس" و کمک‌های غیرنقدی مانند تغییر کاربری خط‌های تولید برای ساخت ماسک و وسایل مورد نیاز بیمارستان‌های برای مقابله با کووید-۱۹ و روش‌های ابتکاری برای به حداقل رساندن تأثیر این بیماری بر بهداشت عمومی و محدود کردن اختلالاتی که در اقتصاد دنیا به وجود آورده است، می‌شود.

نکته جالب توجه اینجاست که اغلب این کمک‌ها به کشور آمریکا به عنوان اقتصاد اول جهان اختصاص یافته است که نشان می‌دهد حتی کشورهای ثروتمند نیز به کمک در راه مقابله با این بیماری همه‌گیر نیاز دارند و شاید هم این کمک‌ها فارغ از این موضوع صورت می‌گیرد و نشان می‌دهد که این افراد ثروتمند اما مسئول، به فکر کمک به جامعه خود در هر شرایطی و فارغ از چگونگی ایفای نقش دولت‌ها هستند.

این در حالی است که متاسفانه در سایر کشورهای درگیر که کمتر توسعه یافته هستند، این قبیل کمک‌ها از جانب افراد مشهور و صاحبان شرکت‌های بزرگ و پردرآمد کمتر دیده می‌شود و شاید دیده نمی‌شود. حتی در برخی موارد شاهد آن بوده‌ایم که برخی از این شرکت‌ها در این شرایط هم به دنبال سودجویی هستند و دست به احتکار وسایل مورد نیاز کادر درمان و مردم جامعه می‌زنند! گویا این شرکت‌ها هیچ‌گاه سیر نمی‌شوند و پیوسته تنها به دنبال سودجویی هستند.

در حالی که کروناویروس به سرعت در مناطق مختلف جهان در حال گسترش است، غول‌های فناوری نظیر فیسبوک و اپل به همراه بسیاری از شرکت‌های معروف دیگر در حال تولید ماسک هستند و آنها را به کادر درمان و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در ایالات متحده و اروپا اهدا می‌کنند تا از آنها در مقابل شیوع کروناویروس محافظت کنند.

در این گزارش به برخی تلاش‌های این افراد در راه مقابله با کووید-۱۹ اشاره می‌کنیم.

شاید سردمدار این افراد، "بیل گیتس" باشد که چند سالی هست فعالیت تجاری مستقیم خود را در شرکت مایکروسافت به جوانان سپرده و خود با همراهی همسرش با راه‌اندازی یک بنیاد خیریه موسوم به بنیاد "بیل و ملیندا گیتس" مشغول کمک‌های بزرگی به جامعه بشریت است.

بنیاد بیل و ملیندا گیتس تاکنون کمک‌های شایانی به مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ کرده است. از جمله این کمک‌ها می‌توان کمک به افراد مبتلا که با یک چت‌ربات، وضعیت خود را ارزیابی کنند، راه‌اندازی یک نرم افزار نظارت و پیگیری برای ردیابی موارد جدید ابتلا به کروناویروس و تهیه ۱۵۰ میلیون دلار بودجه بشردوستانه برای تحقیقات در سراسر جهان در مورد این بیماری اشاره کرد که ۲۵ میلیون دلار از آن اهدایی بنیاد خیریه CZI متعلق به "مارک زاگربرگ" و همسرش است.

"مارک زاکربرگ" و همسرش "پریسیلا چان" مبلغ ۲۵ میلیون دلار به برنامه شتاب دهنده درمانی کووید-۱۹ بیل گیتس اهدا کردند تا در تلاش برای جلوگیری از شیوع این بیماری همه‌گیر سهیم باشند.

موسسه خیریه مارک زاکربرگ و همسرش موسوم به "CZI" مبلغ ۲۵ میلیون دلار به برنامه "شتاب دهنده درمانی کووید-۱۹" که توسط بنیاد خیریه "بیل گیتس" و همسرش "ملیندا گیتس" راه‌اندازی شده است، اعطا کرده‌اند.

"مارک زاکربرگ" مدیرعامل فیسبوک ضمن اهدای این ۲۵ میلیون دلار گفت تعداد ۷۲۰ هزار ماسک ذخیره اورژانسی خود را به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی اهدا می‌کند.

کادر درمانی در کشورهای درگیر نیاز فوری به تجهیزات محافظتی بیشتری دارند. به همین دلیل فیسبوک نیز اقدام به اهدای ۷۲۰ هزار ماسکی کرد که قبلا خریداری کرده بوده است.

"زاکربرگ" گفت: ما همچنین در تلاش هستیم تا میلیون‌ها ماسک دیگر تولید و اهدا کنیم. امیدوارم همه شما سالم و ایمن بمانید!

گوگل نیز  ۸۰۰ میلیون دلار به مبارزه با "کووید-۱۹" کمک کرد. شرکت بزرگ گوگل در واکنش به بحران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ اقدام به اعطای کمک ۸۰۰ میلیون دلاری برای مبارزه با این بیماری کرده است و همزمان در حال تولید ماسک نیز هست.

"ساندار پیچای" مدیر عامل گوگل در وب‌سایت این شرکت نوشته است: از آنجا که شیوع کروناویروس جدید در سراسر جهان رو به وخامت است، در حال نابودی جوامع و گرفتن جان افراد بسیاری است. امروز ما اقدام به اعطای کمک ۸۰۰ میلیون دلاری و اهدای ۲ میلیون ماسک برای کمک به مقابله با برخی از این چالش‌ها و حمایت از مشاغل کوچک و متوسط، سازمان‌های بهداشتی و دولت‌ها و کارکنان بهداشت و درمان که در خط مقدم مبارزه با این بیماری همه‌گیر جهانی هستند، کرده‌ایم.

"انریکه لورس" مدیرعامل شرکت HP نیز متعهد شد میلیون‌ها دلار کمک و پشتیبانی را به دانشجویان، خانواده‌ها و جوامع اهدا کند.

شرکت HP به همراه این تعهد، به لطف تیم چاپ سه بعدی و شبکه تولید دیجیتال خود در حال طراحی و تولید قطعات ضروری را برای پاسخ به نیازهای پزشکی بیمارستان‌ها است.

"تیم کوک" مدیر عامل اپل نیز در حساب کاربری توییتر خود اطلاع داد که شرکت اپل هم در حال مهیا کردن ماسک‌هایی برای کادرهای درمانی است.

وی نوشت: تیم‌های ما در اپل در حال تلاش هستند تا کمک‌های بیشتری به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی درراه مبارزه با کووید-۱۹ ارائه دهند. ما میلیون‌ها ماسک برای کادر درمانی در ایالات متحده و اروپا اهدا می‌کنیم. خطاب به یکایک این قهرمانان خط مقدم مبارزه با کووید-۱۹ میگویم؛ از شما متشکریم.

"تیم کوک" تعداد ۱۰ میلیون ماسک را کادر درمان آمریکا اهدا کرد و در حال مهیا کردن میلیون‌ها ماسک دیگر برای اهدا به کشورهای اروپا است.

از طرف دیگر، "ایلان ماسک" مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا و شرکت فضایی اسپیس‌ایکس، یک کامیون حاوی ماسک، گان و غیره را به مرکز آکادمی پزشکی "UCLA Health" ارسال کرد.

"پیتون رید" کارگردان آمریکایی که همسرش در این مرکز کار می‌کند برای تشکر از "ایلان ماسک" به خاطر انجام این کار در توییتر خود نوشت: من می خواهم از طرف همه از شما برای ارسال این کامیون حاوی ماسک، گان و غیره به "UCLA Health" تشکر کنم. آنها به خوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همسرم، همکارانش و بیمارانش از شما متشکر هستند.

"جف بزوس" ثروتمندترین مرد دنیا و مدیرعامل شرکت آمازون نیز در یک پست نوشت: در سطح جهانی با کمبود ماسک مواجه هستیم. اولویت ما این است که این خلاء را پر کنیم و به تولید ماسک بپردازیم.

"جک ما" بنیان‌گذار "علی بابا" نیز بیش از یک میلیون ماسک و ۵۰ هزار کیت تست کروناویروس را به آمریکا اهدا کرد. وی همچنین ۲۰ هزار کیت تست را به همراه ۱۰۰ هزار ماسک و ۱۰۰۰ گان پزشکی با محافظ صورت به ۵۴ کشور آفریقایی ارسال کرد. 

در این میان شرکت "نستله"(Nestlé) نیز با همکاری با صلیب سرخ جهانی و جامعه جهانی هلال احمر، ارائه کمک‌های فوری به کادر درمان، مراقبان سلامت و تقویت سیستم‌های بهداشتی و تلاش‌های بشردوستانه خود را در واکنش به شیوع کووید-۱۹ افزایش داده است.

این شرکت، مواد غذایی، محصولات غذایی پزشکی و بطری‌های آب را اهدا می‌کند تا به کسانی که بیشتر از همه درگیر این بیماری هستند، کمک کند.

سایر شرکت‌های بزرگ فناوری در سطح جهان نیز متعهد شده‌اند که ماسک‌ها را به عنوان وسیله‌ای مقدماتی در دفاع مقابل کروناویروس بسازند و اهدا کنند.

همچنین شرکت "یونیلور"(Unilever) که بزرگترین شرکت صابون سازی جهان است، اقدام به ساخت و توزیع رایگان ضد عفونی کننده، صابون و مایع دستشویی، سفید کننده و مواد غذایی به ارزش ۱۰۰ میلیون یورو کرده است.

این شرکت برای کمک به برآورده کردن تقاضای جهانی برای صابون و مایع دستشویی برای مقابله با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ دست به این اقدام زده است.

این شرکت اعلام کرد تا زمانی که واکسنی برای کووید-۱۹ ساخته نشود، صابون و مایع دستشویی بهترین مدافع ما در برابر این بیماری محسوب می‌شود. "یونیلور" شعب خود را در ایالات متحده، هند، چین، انگلیس، هلند، ایتالیا و دیگر کشورها در سراسر جهان مامور به تولید و توزیع میلیون‌ها قالب صابون رایگان برای افراد نیازمند کرده است.

این اقدام "یونیلور" در بجا آوردن مسئولیت خود برای کمک به مبارزه با این بیماری از جمله آموزش به مردم در سراسر جهان در مورد چگونگی شستن دست‌ها به طور موثر، یک واکنش جدی به این بحران و به این معنی است که سایر شرکت‌ها را ترغیب می‌کند تا نقش خود را در این بحران ایفا کنند.

همچنین کارخانه‌هایی که معمولاً محصولات زیبایی و آرایشی لوکس تولید می‌کنند، در حال ساخت ماسک و ضدعفونی کننده دست در راه مقابله با این بیماری همه‌گیر هستند.

شرکت "Kering SA" که صاحب برندهای مطرح "بالنسیاگا" و "سنت لورن" است به تولید ماسک‌های جراحی برای بیمارستان‌های فرانسه مشغول شده است.

شرکت "ایندیتکس" که صاحب رند "زارا" است، به دنبال تبدیل بخشی از ظرفیت تولید پارچه خود در اسپانیا برای ساخت گان‌های بیمارستانی است. این شرکت همچنین قصد دارد ۳۰۰ هزار ماسک به کادر درمانی این کشور اهدا کند و یک شبکه لجستیکی و تأمین کننده برای پاسخگویی به نیازهای اورژانسی پزشکی فراهم کند.

شرکت "H&M" نیز از این راه پیروی کرده و به اهدای ماسک‌های محافظ، گان و دستکش به کشورهایی در اتحادیه اروپا که بیشتر آسیب دیده‌اند، مشغول است.

همچنین شرکت لوکس "LVMH" که صاحب برندهای مشهور و لوکس "لوئی ویتون"، "بولگاری"، "تگ هویر" و بسیاری از برندهای دیگر است، از زیرساخت‌های تولید عطر خود برای تهیه ضدعفونی کننده دست استفاده می‌کند. این شرکت در بیانیه‌ای گفت: ما از خطوط تولید عطر و مارک‌های آرایشی خود برای تولید مقادیر زیادی ژل هیدروالکلی استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر