جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۹۲۷۷
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱

فکرشهر: آیین برداشت گندم نوبرانه کشور از اراضی آبی و دیم استان بوشهر آغاز شد.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، با حضور مشاور وزیر و مجری طرح گندم کشور و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر، مسئولان جهاد کشاورزی استان و فرماندار شهرستان دیر برداشت گندم نوبرانه کشور در شهرستان دیر آغاز شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کشاورزان استان بوشهر با شروع فصل زراعی (مهر ۹۸) با تامین نهاده‌های مورد نیاز بذر، کود شیمیایی و سموم اقدام به کشت گندم در بالغ بر یک صدهزار هکتار اراضی آبی و دیم استان کردند که پیش‌بینی می‌گردد حدود ۱۱۰ هزار تن گندم تولید شود.

محمد تقی منوچهری افزود: قیمت خرید تضمینی گندم نان امسال ۲۵۰۰۰ ریال و گندم دوروم (ماکارونی) ۲۶۰۰۰ ریال تعیین شده که وجه آن پس از تحویل محموله به سیلو و ثبت اطلاعات کشاورز در سامانه جامع پهنه‌بندی از طریق بانک کشاورزی به حساب بهره بردار واریز می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز گفت: کشت گندم در استان بوشهر پاییزه است، آبان هر سال گندم را می‌کارند و فروردین سال بعد برداشت را آغاز می‌کنند.

خسرو عمرانی افزود: در سال زراعی کنونی (از مهر ۹۸ تا مهر ۹۹)، ۹۰ هزار هکتار از کشتزار‌های استان زیر کشت گندم رفته است که ۷۵ هزار هکتار از این کشتزار‌ها دیم هستند و ۱۵ هزار هکتار آبی.

وی اضافه کرد: استان بوشهر نخستین استانی است که برداشت گندم در آن آغاز می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به پیش‌بینی برداشت حدود ۱۱۰ هزار تن محصول از گندمزار‌های  استان گفت: با توجه به توقف بارش‌ها از ۵ بهمن تا ۲۴ اسفند میزان برداشت کمتر از پارسال است.

وی به هجوم ملخ‌ها به مزارع استان بوشهر نیز اشاره و بیان کرد: با تلاش‌های شبانه روزی گروه‌های مبارزه، این آفت تا کنون به مزارع گندم آسیب نزده است.

عمرانی با بیان اینکه تعداد کمباین‌ها برای برداشت گندم در استان بوشهر محدود است افزود: هر سال در زمان برداشت، کمباین‌ها از استان‌های همسایه به این استان می‌آیند، اما امسال موضوع پیشگیری از انتقال ویروس کرونا ورود کمباین‌ها را با مشکل رو به رو کرده است.

وی گفت: ۳۰ یا ۴۰ دستگاه کمباین در استان داریم در حالی که برای برداشت گندم به ۶۰۰ دستگاه کمباین نیاز است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: این تعداد کمباین با دو هزار و ۵۰۰ نیروی کار باید وارد استان شوند تا به برداشت محصول کمک کنند که این موضوع با توجه به پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، کار را دشوار کرده است.

وی تاکید کرد: هماهنگی‌های لازم با دانشگاه علوم پزشکی بوشهر صورت گرفته تا کمباین‌ها و نیروی کارشان با رعایت ضوابط وارد استان شوند تا هم وقفه‌ای در برداشت گندم پیش نیاید و هم نگرانی‌ها از بابت انتشار ویروس کرونا از بین برود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر