سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر ـ مصطفی منفرد: پس از پایان تلخ و انتقال دفتر پایانه های نفتی به تهران، گویا این بار نوبتی هم که باشد، قرعه به نام اداره عملیات عمومی خارگ افتاده است...
کد خبر: ۷۱۹۳۶
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: پس از پایان تلخ و انتقال دفتر پایانه های نفتی به تهران، گویا این بار نوبتی هم که باشد، قرعه به نام اداره عملیات عمومی خارگ افتاده است .

به گزارش «فکرشهر»، در سال‌های اخیر سرانجام حرکت های چراغ خاموش برای انتقال دفتر ستادی شرکت پایانه های نفتی ایران از جزیره خارگ به پایتخت محقق شد تا با خوش خیالی نماینده وقت بوشهر در مجلس به وعده نفتی ها، شاهد عقبگرد استان از فرصت و امتیاز موجود باشیم.

در حالی که عبدالحمید خدری نماینده وقت بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس و عضو کمیسیون انرژی در گفت و گو با رسانه ها از پیگیری ماجرا با وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت خبر می داد و تاکید می کرد که «جلوی این اتفاق گرفته می شود و اجازه نمی دهیم دفتر پایانه ها از خارگ برود»، اما گذشت زمان نشان داد که اصرار مسوولان شرکت پایانه ها برای خروج از خارگ جدی است و قول و قرارهای نماینده بوشهر با نفتی ها بیشتر به خوش خیالی می ماند و سرانجام، مسوولین این شرکت، به انتقال نیروهای ستادی از خارگ به تهران اقدام کردند، طوری که بیش از 150 نفر از کارکنان ملزم به حضور در دفتر جدید شدند. اقدامی که در ماه های پایانی دولت یازدهم نقطه تاریکی در کارنامه مسوولان استان شد و ماند، مسوولانی که اگر قادر نبودند فرصت و مزیت جدیدی به استان اضافه کنند، توان نگهداشت داشته ها را هم نداشتند و به نظر می رسد همچنان هم نخواهند داشت.

بنابه شنیده ها، «اداره عملیات عمومی خارگ»، اداره ای که از سال 81 در راستای خدمات دهی به مردم تاسیس شد، به «انحلال» نزدیک می شود؛ همان واژه همیشگی که به نوعی عجین شده با مردم خارگ است و به نظر می رسد به زودی، این انحلال هم در کارنامه مسولان امر ثبت خواهد شد.

البته واژه هایی چون انحلال برای مردم فهیم و زجر کشیده دُر یتیم خارگ کاملا آشناست؛ به نحوی که با روح و روان این مردم نجیب عجین شده است و حتی گاهی خدماتی که سال ها بر اساس مسوولیت های اجتماعی نفت در جزیره خارگ به مردم خارگ تعلق می‌گرفت، در برهه ای از تاریخ این مرزوبوم به عبارت «منحل شد» منتهی و کمرنگ می شد. فرقی هم نمی کند که مردم زجر کشیده ولی راست قامت جزیره خارگ چه در زمان انقلاب و چه پس از آن، به خصوص در 8 سال جنگ تحمیلی، سختی های فراوانی را متحمل شده اند و رشادت های منحصربه فردی از خودشان به جا گذاشته اند.

به گزارش «فکرشهر»، مديريت عمليات عمومی جزیره خارگ سال ۱۳۸۱ در راستای انجام مسؤوليت های اجتماعی صنعت نفت، به منظور تمرکز و ساماندهی در امر خدمات رسانی و تنظيم مناسبات صنعت نفت با مسوولان و سازمان های محلی ايجاد شد؛ مسؤوليت هايی که در دو بخش زيرساختی و خدمات مستمر ارائه می شود و به عبارت ديگر، با وجود استقرار شرکت های مختلف نفت، گاز و پتروشيمی، وظايف عمليات عمومی به شرکت پايانه های نفتی ايران محول شد.

 شرکت پايانه های نفتی ايران با بيش از پنج دهه سابقه در دريافت، ‏ذخيره سازی و پهلودهی کشتی های نفتی تنها صادر کننده مواد نفتی و به عنوان زنجيره اتصال وزارت نفت در جمهوری اسلامی ايران به ساير کشورهای جهان در اين منطقه عملياتی محروم با موقعيت خاص قرار دارد.

اگر سابقه فعاليت و حضور شرکت نفت را از گذشته تا امروز مورد ارزيابی قرار دهيم، در تحليلی تطبيقی می توان به نقش موثر صنعت در جزيره اشاره کرد. رعايت حسن همجواری باعث شد که شرکت نفت خود را مکلف به توجه به محيط پيرامونی و ساکنان بومی بداند، بر همين اساس نيازهای اساسی جزيره، بررسی، بازتعريف و در قالب پروژه های عام المنفعه برطرف می شوند تا سرنوشت متفاوت تری بر آن حاکم شود.

به گزارش «فکرشهر»،  از اواسط سال ۹۸ و با انتشار خبرهای ضد و نقیض مبنی بر حذف اداره عملیات عمومی، مردم خارگ با جمعیت بالای ۱۰ هزار نفری را از قطع این پل ارتباطی با صنعت نفت نگران کرده است.

مردم در نوعی بلاتکلیفی و با سوالات فراوانی که در سر داشته با نگاهی نه چندان امیدوار کننده به آینده در انتظار تصمیمات مجدانه مسوولین امر در جهت رفع این مشکل هستند.

از این گذشته، کارکنان این مجموعه، بی انگیزه و با چالش هایی چون جابجایی روبرو هستند؛ همه این ها در حالی است که در صورت نهایی شدن انحلال عملیات عمومی، نفرات فعلی شاغل در این مجموعه به اداره های دیگری در بدنه صنعت نفت انتقال داده می شوند که همین امر چالش هایی برای برخی از کارمندان این مجموعه به وجود خواهد آورد. 

صنعت نفت پس از ۶۰ سال حضور و فعالیت در خارگ، اکنون با حذف این مدیریت به نوعی پیام قطع خدمات به جامعه محلی را مخابره کرده است؛ خبر منحل شدن عملیات عمومی خارگ در افکار عمومی پیچیده تاجایی که دلهره و نگرانی هایی از نبود این واحد موثر، فراگیر شده است .
در صورت منحل شدن این مجموعه، کلیه خدماتی که تا به امروزه توسط این واحد جمع آوری و به شهروندان بومی ارائه می شده کنسل و طبیعتا مشکلات جدیدتری را برای شهروندان بومی به همراه خواهد داشت.

در انتها باید گفت، خارگ جزیره‌ای کوچک در دل خلیج فارس است که مقاومت و بزرگی مردم آن در طول هشت سال جنگ دفاع مقدس، در برابر بیش از 2 هزار و 800 روز حمله هوایی دشمن، هنوز زبانزد مردم کشور است؛ اما مردم این جزیره مقاوم سال‌هاست که با مشکلات متعددی درگیر هستند که با انحلال اداره عملیات عمومی بیشتر هم خواهد شد؛ علی رغم همه وعده‌های داده شده؛ انتظار داریم مسوولین مربوطه در راس استان و صنعت نفت، دست یاری به سمت مردم شریف خارگ دراز کرده تا تا شاید مشکلی از مشکلات حل شود.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر