پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۲۳۴۰
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸

فکرشهر: مدیرعامل تعاونی لنجداران دیلم استان بوشهر گفت: تجدیدنظر در بسته کالای همراه ملوان ( ته لنجی) و حذف برخی محدودیت‌ها در این زمینه می‌تواند در تامین کالاهای مصرفی مورد نیاز مردم در شرایط کنونی و مواد اولیه صنایع تولیدی کشور راهگشا باشد.

به گزارش فکرشهر، حمید علیپور در گفت وگو با ایرنا افزود: دولت می‌تواند لیستی از کالاهای مورد نیاز مصرفی و یا صنایع تولیدی را تهیه کند و حتی با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی به ملوانان اجازه دهد بدون ثبت سفارش این کالاها را وارد کنند تا نیازمندی‌های بازار و برخی از صنایع تولیدی کشور در این پروسه تامین شود.

وی اظهارداشت: باتوجه به اینکه بیماری کرونا در چهارماه اخیر معیشت بیشتر مردم دیلم و سایر مناطق ساحل نشین استان بوشهر را به خطر انداخته است، دولت باید در محدودیت‌های اعمال شده تجدید نظر و با بسته‌ای جدید در شرایط تحریم به کمک کشور بیاید.

مدیرعامل تعاونی لنج داران دیلم گفت:  ۲۸۰ لنج تجاری در این منطقه فعال هستند که اگر هر لنج را با ۱۰ خدمه شامل ملوان و ناخدا و آشپز حساب کنیم ۲ هزار و ۸۰۰ نفر بصورت مستقیم و چند هزار نفر از جمله کارگران و وانت داران گمرک، موتورهای سه چرخ حمل کالا نیز بصورت غیر مستقیم در مدت متوقف شدن تردد به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بدلیل بیماری کرونا بیکار شده‌اند.

وی بیان کرد:  از زمان شیوع کرونا در اسفند ماه سال ۹۸ سفر لنج‌های سفاری به کشورهای عربی لغو  و حتی ۲۳ لنج دیلمی که به کشور امارات عزیمت کرده بودند برگشت داده شدند  تا در عمل تجارت دریایی در این منطقه تعطیل شود.

مدیرعامل تعاونی لنجداران دیلم افزود: در هفته گذشته سفر لنج‌های سفاری به کشور امارات از سر گرفته شده‌است که با معرفی کارگزار، می‌توانند تردد کنند.

وی اظهارداشت: امارات متحده عربی با تعریف پروتکل‌های جدید بهداشتی اجازه ورود لنج‌های سفاری به بنادر خود را صادر کرده‌است.

ته لنجی یا کالای همراه ملوان نوعی واردات کالا به همراه ملوانان است که طبق قانونی که پیش از این در شهرهای بندری ایران حاکم بوده در جنوب ایران از دیرباز رواج داشته‌است.

کالای ته لنجی به کالایی گفته می‌شود که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن با معافیت در پرداخت عوارض گمرکی هستند و در اصل بخشی از اشتغال بندرنشینان را شکل می‌دهد و از طریق آن اکثریت مغازه داران و بخشی از ساحل نشینان  روزگار خود را می‌گذرانند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر