جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۳۹۸۱
پنجشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳

فکرشهر: استان بوشهر با تولید دو هزار و ۴۰۰ تن محصول، دومین تولید کننده کنجد در کشور به شمار می‌رود.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کشت کنجد به تازگی در استان به پایان رسیده و از ۱۵ تا ۳۱ تیر، دو هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع استان به زیر کشت این دانه روغنی رفت.

خسرو عمرانی با اشاره به اینکه بیش از ۶۲ درصد مزارع کنجد در شهرستان دشتستان قرار دارد، افزود: هزار و ۳۸۰ هکتار مزرعه در این شهرستان، ۷۰۰ هکتار در شهرستان دشتی و ۱۲۰ هکتار هم در شهرستان تنگستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه پارسال دو هزار و ۴۰۰ تن کنجد از مزارع استان برداشت شد، گفت: به طور معمول از هر هکتار مزرعه کنجد، هزار و ۲۰۰ کیلوگرم محصول به دست می‌آید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به رتبه دوم این استان در تولید کنجد، افزود: بیشترین کنجد در استان‌های خوزستان، بوشهر و فارس کشت می‌شود.

عمرانی از کنجد به عنوان محصولی یاد کرد که کشت آن همیشه به صرفه بوده است و با اشاره به ویژگی‌های این محصول گفت: مصرفِ کمِ آب یکی از خواص کنجد است به طوری که پس از نخستین آبیاری ۳۰ تا ۴۰ روز نیاز به آب ندارد. با توجه به مقاومتش در برابر خشکی وگرما، کشت تابستانه مناسبی در استان بوشهر به شمار می‌رود و فروش آن هم خوب است.

وی افزود: تولید روغن، ارده، حلوا، استفاده در لوازم آرایشی، و تهیه چسب و کاربن از جمله موارد کاربرد کنجد است.

عمرانی گفت: با وجود اینکه سال‌هاست کنجد در استان بوشهر کاشته می‌شود، اما هنوزکارخانه فرآوری آن در استان وجود ندارد و این محصول برای فرآوری به نقاط دیگر کشور فرستاده می‌شود.

کنجد اواسط تیر در استان بوشهر کاشته، و اوایل مهر برداشت آن آغاز می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر