جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۴۰۶۶
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱

فکرشهر: رنج خرما را باغداری می‌کشد که یک سال برای به ثمر رسیدن نخل زحمت می‌کشد و عرق می‌ریزد ولی سودش را دیگران؛ شاید به این دلیل که خرمایش را بدون ارزش‌افزوده در باغش به تاجران خرما تحویل می‌دهد.

به گزارش فکرشهر از مهر،  نخل‌داری و انجام کارهای مربوط به آن یکی از رشته‌های کشاورزی است که یک‌سوم جمعیت استان بوشهر را به خود مشغول کرده است و بیشتر نخلستان‌های استان بوشهر در شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، جم، دشتی و کنگان قرار دارد.

چه چله تابستان باشد و شرجی و گرمای نفس‌گیر یا هوای سرد و سوزان، برای مردم دیار جنوب فرقی نمی‌کند، آن‌ها هر زمان و در هر مکان عاشق دل‌بسته نخل هستند.

اگر نیم‌نگاهی به پیشانی و دست‌های پینه‌بسته مرد و زن نخل دار کنید متوجه عمق مشکل خواهید شد، کشاورزی که کمترین سهم از فروش یک سال دست رنج خود و خانواده‌اش نصیبش می‌شود، شاید باورش سخت باشد ولی باید در کنار زن و مرد نخل دار نشست و از درد دل‌هایشان بیشتر آگاه شد.

خبرنگار خبرگزاری مهر درگذر از نخلستان‌های دشتستان با نخل داران هم‌صحبت شد.

سعید محمدی نخل دار دشتستانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها ما را مجبور می‌کند در کنار کار باغ و نخل داری کارهای دیگری هم انجام دهیم و به‌عنوان کارگر و گاهی به‌عنوان راننده بخشی از مخارج زندگی‌مان را تأمین کنیم.

بیشترین سهم از فروش خرما در جیب واسطه‌ها می‌رود

وی تصریح کرد: بیشترین سهم از فروش خرما در جیب واسطه‌ها می‌رود و گاهاً مجبورند که خرمای خود را با نرخ پایین و غیرواقعی به فروش برسانند که درآمد حاصل از فروش خرما، کفاف زندگی بسیاری از کشاورزان را نمی‌دهد.

عدم بسته‌بندی مناسب

علی احمدی دیگر نخل دار بوشهری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل خرید ارزان خرما از نخل‌دار را می‌توان عدم بسته‌بندی مناسب عنوان کرد.

لزوم توسعه صنایع تبدیلی در استان بوشهر

وی تصریح کرد: تنها بخش بسیار کمی از خرمای تولیدی در استان بوشهر صادر می‌شود که این امر نیاز به توسعه صنایع تبدیلی در استان بوشهر دارد.

مجید صمدی دیگر باغدار استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ارتباط مستقیم بین کشاورزان و بازار مصرف به علت نبود شرکت‌های بزرگ بسته‌بندی در منطقه و همچنین وجود دلالان متعدد در بازار خرما، قطع‌شده است و دلالان بیش‌ترین سود را می‌برند.

بسته‌بندی‌های ضعیف و نامرغوب

وی اضافه کرد: بسته‌بندی‌های ضعیف و نامرغوب یکی دیگر از عواملی است که خرمای استان بوشهر نتوانسته در بازارهای جهانی جایگاه مناسبی را به دست بیاورد که توسعه شرکت‌های بسته‌بندی در سطح استان می‌تواند این مشکل را رفع کند.

صمدی بر لزوم حمایت دولت از تأسیس شرکت‌های بسته‌بندی و ارائه تسهیلات مناسب در این زمینه تأکید کرد و بیان داشت: شرکت‌های بسته‌بندی نیز باید کیفیت را در اولویت قرار دهند تا بتوانند در بازارهای جهانی جایگاه مناسبی را کسب کنند.

وی همچنین بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی خرما تأکید کرد و افزود: محصولات متعددی را می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی خرما تولید کرد که امیدواریم دولت با ارائه تسهیلات مناسب زمینه ورود بخش خصوصی را بیش‌ازپیش فراهم سازد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر یکی از قطب‌های کشاورزی خصوصاً در زمینه تولید خرما است و بخش زیادی از کشاورزان این استان از طریق خرما و نخل امرار و معاش می‌کنند.

دغدغه اصلی نخل‌داران مسئله فروش محصول است

ابراهیم رضایی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی نخل داران استان بوشهر مسئله فروش محصول است که با تغییر قیمت خرما سودی نصیب آن‌ها نمی‌شود و گاهاً متضرر می‌شوند.

وی با تأکید بر لزوم حمایت دولت از نخل داران تصریح کرد: علی‌رغم ظرفیت بسیار خوبی که در عرصه تولید وجود دارد توسعه صنایع مرتبط با خرما می‌تواند بازار فروش محصول را بهبود ببخشد.

خام‌فروشی سودی نصیب نخل‌داران نمی‌شود

رضایی با انتقاد از روند خام فروشی خرما گفت: با خام‌فروشی سودی نصیب نخل داران و کشاورزانی که در طول سال برای به ثمر نشستن نخل تلاش می‌کنند نمی‌شود و سود اصلی را دلالان واسطه‌ها می‌برند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید صنایع نگهداری خصوصاً سردخانه‌های صنعتی در استان بوشهر و خصوصاً دشتستان به عنوان قطب تولید خرما گسترش یابد تا کشاورزان بتوانند خرمای خود را در شرایط بهتری نگهداری کنند.

توسعه صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شود

وی تصریح کرد: توسعه صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما باعث ایجاد ارزش افزوده برای خرما می‌شود که دولت باید سیاست‌های حمایتی را در این زمینه داشته باشد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امید کشاورزان در طول سال به همین محصول خرما است و باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود زمینه برای فروش محصول با قیمت مناسب فراهم شود تا کام کشاورزان شیرین شود.

حمایت از صنایع تبدیلی کشاورزی

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: احداث صنایع تبدیلی کشاورزی و ایجاد سردخانه در استان بوشهر حمایت می‌شود.

مصطفی قلی‌پور بیان کرد: تسهیلات مناسبی به منظور توسعه طرح‌های اشتغال‌زایی در بخش صنایع تبدیلی و غذایی ارائه می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی بوشهر خاطرنشان کرد: امیدواریم با اعطای تسهیلات مناسب به‌خصوص در مناطق روستایی بتوان زمینه را برای ایجاد و توسعه بیشتر صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های شهرستان‌ها فراهم کرد.

وی بابیان اینکه ظرفیت و جای خالی برای فعالیت در زمینه صنایع تبدیلی در استان وجود دارد، اظهار داشت: سالانه ۱۶۰ هزار تن خرما در بوشهر تولید می‌شود که با توجه به تولید این میزان خرما جای خالی برای فعالیت در زمینه صنایع تبدیلی وجود دارد.

باید صنایع تبدیلی و فرآوری مرتبط با خرما در استان توسعه یابد

استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خرما و آبزیان از مهم‌ترین محصولات بخش کشاورزی استان بوشهر است که برای استفاده مناسب از این محصولات باید صنایع تبدیلی و فرآوری مرتبط در استان توسعه یابد.

عبدالکریم گراوند گفت: استان بوشهر ظرفیت بالایی در حوزه کشاورزی دارد و باید برای تسهیل در امور این بخش تلاش ویژه‌ای داشته باشیم و دست کشاورزان را بگیریم.

وی خواستار ارائه آموزش‌های مناسب به کشاورزان و بهره‌برداران استان شد و بیان کرد: توسعه صنایع تبدیلی مرتبط با خرما و همچنین آبزیان استان بوشهر باید در دستور کار قرار گیرد.

لزوم برنامه‌ریزی برای صادرات خرما

استاندار بوشهر ادامه داد: استان بوشهر از شرایط مطلوبی برای صادرات محصولات کشاورزی برخوردار است و نباید با ارسال محصولات بی‌کیفیت، بازارهای مناسب صادراتی را از دست دهیم و باید برای تصاحب این بازارها با برنامه‌ریزی تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نبود بسته‌بندی مناسب، عدم دسترسی به صنایع تبدیلی، وجود واسطه‌ها، نداشتن جایگاه در بازارهای دیگر کشورها ازجمله دغدغه‌های نخل داران استان بوشهر است که اقتصاد نخل را با چالشی جدی روبرو کرده است.

بخش عمده خرما در استان به‌صورت خام و بدون بسته‌بندی مناسب و یا تبدیل به دیگر محصولات از استان خارج می‌شود و عملاً ارزش‌افزوده چندانی برای این محصول ایجاد نمی‌شود.

«جلوگیری از خام‌فروشی» یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌ها در سیاست‌ها برای جهش تولید است که می‌بایست مسئولین حوزه صادرات خرما، توسعه صنایع تبدیلی و واحدهای بسته‌بندی خرما با استانداردهای روز را در دستور کار خود قرار دهند تا علاوه بر تحولی عظیم در اقتصاد نخل داران استان بوشهر موجب جهش تولید نیز شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر