پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۴۱۳۵
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹

فکرشهر: سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: هزاران صیاد این استان براساس مصوبه کمیته صید، از امروز تورهای خود را برای صید میگو از در آب‌های خلیج فارس گستردند.

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، رضا جعفرابراهیمی افزود: براساس مصوبه کمیته صید، صیادان قایق دار استان بوشهر از روز دوشنبه (۱۳مردادماه) تورهای خود را در دریا گستردند و لنج‌های صیادی نیز از ۱۵ مردادماه  برای صید میگو درآب‌های این استان به دریا می‌زنند.

وی بیان کرد: ۷۵۵ شناور صیادی شامل ۳۶۹ فروند قایق و ۱۸۰ فروند موتور لنج در استان بوشهر فعال هستند و شناورهایی که مجوز صید می‌گیرند امکان دریاروی دارند.

جعفرابراهیمی اضافه کرد: مجوز صید میگو برای قایق‌ها یک‌روزه و برای لنج‌های صیادی شمال استان بوشهر چهار روزه و برای مابقی شناورها پنج روزه صادر می‌شود.

وی ادامه داد: پنج زیستگاه مصنوعی شامل منطقه منگف و یرول در بوشهر، مناطقی در آب‌های دیر، گناوه و خارگ به عنوان زیستگاه مصنوعی به شمار می‌روند که تا شعاع نیم مایلی این ایستگاه‌ها صید ممنوع است.

جعفر ابراهیمی اضافه کرد: همچنین براساس مصوبه کمیته صید امسال صید در خورها نیز ممنوع شده‌است براین اساس صید در خور ایاز و پارک ملی نایبند در شهرستان دیر از جمله مناطقی هستند که صید در آنها به طور کامل ممنوع اعلام شده و صیادان باید از صید در این منطقه‌ها خودداری کنند.

وی اظهار کداشت: همچنین صید لاک پشت (پشت سبز) به عنوان یکی از گونه‌های نادر خلیج فارس ممنوع است و در صورتیکه این گونه وارد تور صیادان شد باید رها سازی شود.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: صیادان توجه داشته باشند عمق صید گاه پایین تر از ۳۲ متر نباشد.

وی برضرورت رعایت قوانین و مقررات از سوی صیادان در راستای حفظ این گونه دریایی تاکید کرد.

جعفرابراهیمی اضافه کرد: صیادان با دریا و ساحل زندگی می‌کنند براین اساس بهتر است با رعایت اصول و قوانین از این ذخیره دریایی به عنوان ثروت خدادادی به نحوی استفاده شود که برای آیندگان نیز باقی بماند.

سال گذشته یکهزار و ۴۰۰ تن میگو از آبهای استان بوشهر صید شده است.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور مستقر در بوشهر گفت: براساس نتیجه گشت‌های تحقیقاتی بیشترین ذخایر میگو در اعماق ۲۰ تا ۳۰ متر قرار دارد و از صیادان درخواست می‌شود که تلاش آنها اقتصادی باشد و در اعماق کمتر از ۳۰ متر تورهای خود را به دریا بیندازند.

عقیل دشتیان نسب افزود: با توجه به اینکه درهر تورکشی یک ساعته گشت تحقیقاتی ۱۱ تا ۱۲ کیلوگرم میگو به دست آمده، پیش‌بینی می‌شود امسال یکهزار و ۴۰۰ تن میگو در آب‌های استان بوشهر صید شود که نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: بررسی گشت‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد ذخایر میگوی استان ببری سبز است که از بهترین انواع میگوی خلیج فارس به شمار می‌رود و بقیه سرتیز و از سایرگونه‌هاست.

۱۲ تا ۱۵ هزار صیاد در استان بوشهر فعالیت می‌کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر