پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر ـ آرش علیزاده*: شهرها با هر نقش و وظیفه ای كه باشند، نمی توانند دور از فعالیت های تجاری و بازرگانی قرار بگیرند. شهر «برازجان» به عنوان یكی از بزرگ ترین  شهرهای استان بوشهر، در حال حاضر تنها دارای یک بازار روز است كه با در نظر گرفتن آستانه ی جمعیتی 40000 نفر به ازای یک بازار، تعداد بازارهای روز مورد نیاز شهر، حداقل 2 بازار است...
کد خبر: ۷۴۱۵۲
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۶

فکرشهر ـ آرش علیزاده*: شهرها با هر نقش و وظیفه ای كه باشند، نمی توانند دور از فعالیت های تجاری و بازرگانی قرار بگیرند. شهر «برازجان» به عنوان یكی از بزرگ ترین  شهرهای استان بوشهر، در حال حاضر تنها دارای یک بازار روز است كه با در نظر گرفتن آستانه ی جمعیتی 40000 نفر به ازای یک بازار، تعداد بازارهای روز مورد نیاز شهر، حداقل 2 بازار است.
 از جمله خدمات شهری كه به موجب تبصره 1 بند2 ماده 55 قانون شهرداری ها، ارائه آن به عهده مدیریت شهری است، ایجاد بازارهای روز و میادین میوه و تره بار به منظور عرضه سریع و مناسب مایحتاج روزانه شهروندان است. مكان یابی بازارهای روز نیز یكی از مسائل مهم برنامه ریزی شهری را شكل می دهد، زیرا بحث تهیه مایحتاج روزانه و هفتگی در كم ترین زمان ممكن و با قیمت مناسب، از دغدغه های اصلی خانوارها است. مکان کنونی بازار روز شهر برازجان به چند دلیل نیاز به تغییر و جابه جایی دارد:

1.    وسعت بازار
با توجه به جداول استاندارد، اولا تعداد بازار روز مورد نیاز در شهر برازجان حداقل 2 بازار بوده، ثانیا مساحت بازار کنونی جوابگوی افزایش جمعیت شهر برازجان نیست. وقتی پلان جانمایی بازار محدود و غیر قابل گسترش باشد و فضای کافی جهت ارایه خدمات و افزایش تعداد مغازه ها وجود نداشته باشد، شاهد پدیده شوم انحصار خواهیم بود .این انحصار، سد بزرگی است در برابر تزریق نیرو و تفکر نو و خلاق در بازار ومانع اصلی خلق اصناف و موقعیت های شغلی جدید. از طرفی، همین عامل موجب افزایش حباب گونه و غیر واقعی قیمت های واحدهای تجاری در محدوده بازار روز شده است. این پدیده عینا مغایر با عدالت اجتماعی و فعالیت اقتصادی آزاد و رقابتی در یک جامعه شهری است.

2.    دسترسی به بازار
 با افزایش محدوده شهری از سمت شرق، جنوب شرق و شمال شرق شهر، دسترسی به شبكه حمل و نقل یا اصلا وجود ندارد یا اینکه بسیار هزینه بر شده است. مناطقی همچون 28هکتاری شمالی و جنوبی، بلوار بسیج، فرهنگ شهر، آزادگان، رزمندگان، جوان، شهرک فتح، فاز 1و2 امام، شهرک انتظام و...، فاصله بسیار زیادی با بازار روز دارند که ضرورت اصلاح وضع کنونی را مبرهن می سازد.

3. افزایش و تراکم جمعیت
هنگامی که به موازات رشد جمعیت شهری، جغرافیای بازار و تعداد آن گسترش و افزایش نیابد، پدیده ای به نام «ترافیک شهری» در این مناطق اجتناب ناپذیرمی شود. همه روزه در تابستان از ساعت 19 تا21 و در زمستان، 17 تا21 که اوج سفرهای درون شهری در سه خیابان محاط شده اطراف بازار، یعنی خیابان شهید مشایخ از سمت شمال، بلوار خضر از سمت غرب و خیابان امام از سمت شرق است، شاهد شوم نگری ناشی از ترافیک فرسایشی هستیم. عرض ناکافی این سه معبر همراه با هجوم جمعیت به سمت بازار همین ترافیک را به ورودی شهر از سمت غرب (بوشهر) و ازسمت جنوب (میدان کشاورز) انتقال داده و تردد شهروندان را کاملا مختل می کند؛ ترافیکی که همراه با شرایط آب و هوایی گرم، مستقیما سلامت روح شهروندان را هدف گرفته و به تبعه آن هدر رفتن زمان، تصادفات شهری، آلودگی ها و مصرف بیش از حد سوخت را به ارمغان می آورد.

4.    سازگاری و معماری
حفظ کرامت شهروندان، مهم ترین وظیفه حاکمیت و به تبع آن شهرداری است. به دلیل تراکم بالای مغازه ها و کمبود فضا، بعضا ارایه اجناس به شکل نامطلوبی بوده و کرامت انسانی را لگدمال می کند. مادران و پدران زحمتکش برازجانی نباید در گرما و سرما، بارندگی و گرد و خاک، برای خرید مایحتاج خود بین ازدحام زیاد جمعیت خم شوند یا مجبور به نشستن بر روی زمین شود؛ اجناس، اقلام و محصولات ارایه شده بر روی زمین را جدا کرده وخریداری نماید. مسقف نبودن و از طرفی معماری بی هویت و عدم استفاده از المان های زیبا در این بازار، نمای ناهنجاری را به وجود آورده است که در شان هیچ شهروندی نیست.
 
تغییرمکان همراه با افزایش تعداد بازار روز در برازجان نتایجی همچون کاهش واسطه ها، امکان دسترسی همزمان به انواع  کالاها، صرف جویی در وقت، رعایت موازین و ضوابط بهداشتی، کاهش ترافیک و جلوگیری از سفرهای غیر ضروری درون شهری، کاهش عوارض روحی و جسمی ناشی از خرید نامطئن و طولانی مدت در خیابان، افزایش تعاملات اجتماعی، تنظیم بازار و بهبود سیما و منظر شهری را به دنبال دارد.

شهرداری به عنوان اولین متولی مدیریت شهری و در راس آن شورای محترم شهر وظیفه ورود به طرح های راهبردی و تحول آفرین را دارد. طرح ها و اقداماتی بنیادین، نو و بر گرفته از متدهای جدید که جوابگوی کمال طلبی نسل آینده باشد، وگرنه سنگ فرش نمودن کف بازار یا اجرای سیستم جمع آوری آب های سطحی یا احداث آبخوری در بازار کنونی، تنها نقش مسکنی دارد که در درازمدت، تنها فاصله شهر را به لحاظ توسعه یافتگی شهری و فرهنگی با مرکز استان افزایش می دهد. 
مادامی که مسوولین، جسارت ورود به طرح های تحول آفرین و چالشی را نداشته باشند و نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی تعامل لازم با دولت های وقت برای جذب اعتبارات برای این طرح ها را نداشته باشند، اقتصاد شهری مبتنی بر تقاطع جغرافیا و اقتصاد شهروندی خلق یا پویا نخواهد نشد و اثرگذاری بازارها بر اقتصاد شهری روز به روز کمتر می شود؛ این در حالی است که عدم تعادل فرصت های اقتصادی بین مناطق شهری می تواند منجر به مهاجرت شود. با افزایش این مهاجرت ها، همبستگی اجتماعی و ارزش های اجتماعی خدشه دار و ساختار اقتصادی و اجتماعی جمعیت شهری را تغییر می دهد. بازه جمعیتی اقشار متوسط روز به روز جمع تر شده و جمعیت حاشیه نشینی افزایش می یابد؛ این اتفاق، دلیل اصلی رکود اقتصاد شهری مبتنی بر شهروند محوری خواهد بود؛ رکودی که به دنبال آن افزایش رونق بازار مرکز استان وعقب گرد بازارهای دیگر شهرستان ها را به بار خواهد داشت.

*کارشناسی ارشد مهندسی عمران

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر