پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۴۳۲۴
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸

فکرشهر: نویسنده و پژوهشگر علوم انسانی استان بوشهر گفت: در مذهب شیعه عیدغدیر، عید ولایت و مبنای تفکر و بسیاری از اتفاق‌های پس از این واقعه است و به تعبیری هویت شیعه به واقعه غدیر بستگی دارد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، عباس عاشوری نژاد روز شنبه در نشست تخصصی " تحلیل واقعه غدیر" با حضور طلاب، دانشجویان و اساتید دانشگاه پیام نور و مدرسه علمیه الزهرا(س) گناوه بصورت مجازی افزود:  هر واقعه‌ای که در تاریخ ملی و دینی قومی رخ می‌دهد مبنای بسیاری از اتفاق‌های بعدی است که با نگاه عمیق‌تر به تحولات کشورهای مختلف در می‌یابیم  این وقایع می‌توانند باعث تکامل و پیشرفت یا برعکس مبنای عقب افتادگی باشند.

وی بیان کرد: همه کشورهای جهان بر مبنای اعتقادهای ملی، دینی و مذهبی خود دارای جشن‌ها و یا مراسم سوگواری‌ها هستند که همیشه نقش مهمی در حال و روز این کشورها داشته است تا جایی که عقب ماندگی یا توسعه یافتگی خیلی از کشورها را می‌توان به این گونه سور یا سوگ‌ها مربوط دانست.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر  افزود: سور و سوگ‌ها به انسان و جامعه از نظر فرهنگی دید می‌دهند و جامعه‌ای که دیدگاه درستی از لحاظ فرهنگی نداشته باشد اگر از نظرهای دیگر هم پیشرفته باشد نمی‌تواند به ساحل مقصود برسد و شرایط خوبی را برای زندگی داشته باشد.

وی نویسنده و پژوهشگر علوم انسانی استان بوشهر بیان کرد: عید غدیرخم از عیدهای بزرگ دینی است که در دین مبین اسلام مورد توجه ویژه قرار گرفته و علاوه بر آن جزء مهمترین عیدهای مذهبی شیعه به شمار می‌رود و  درس‌های زیادی که قابل قبول هستند به ما می‌دهد.

به گفته عاشوری نژاد عید غدیر خم هرچند یک عید دینی مذهبی بود اما در دوران ایران پس از اسلام بعنوان یک عید ملی نیز تلقی می‌شد و نیاکان ما برای این عید جایگاه ویژه ای قائل بودند.

                                                                           

پژوهشگر و نویسنده علوم انسانی استان بوشهرگفت: غدیر یک واقعه تاریخی است و در این زمینه بین اهل سنت و شیعه اختلاف نظری وجود ندارد و همه بر این مساله که این واقعه  در ۱۸ ذی ‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری و آخرین حج از عمر مبارک رسول خدا (ص) رخ داده اتفاق نظر دارند.

وی ادامه داد: از اینکه  پیامبر (ص) مردم را فقط برای بیان اینکه بگوید" هر کسی من را دوست دارد علی را دوست بدارد" در آن شرایط سخت گرد آورده باشد با عقلانیت سازگار نیست.

عاشوری نژاد گفت: نخستین درسی که از غدیر می‌گیریم این است اگر حاکمان یک کشور خردمند و دارای وجاهت باشند جامعه روی آرامش، صلح، تمدن و عزت را می‌بیند و اگر این اتفاق نیفتد جامعه متوقف و یا به عقب بر گشته و سقوط می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: درس دوم واقعه غدیر این است که نمی‌توان به اسلام نگاه بخشی داشت و بخشی را رها کرد بلکه آنچه پیامبر (ص) و قرآن گفته باید یکجا پذیرفت.

در پایان این نشست تخصصی آنلاین طلبه‌ها و دانشجویان سئوالهای خود را پیرامون واقعه تاریخی غدیر مطرح کردند که به آنان پاسخ داده شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر