پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر از ممنوع بودن سینه‌زنی سنتی، مراسم تعزیه و زنجیرزنی در تمامی نقاط استان بوشهر بر اساس دستورالعمل برگزاری مراسم ایام ماه محرم و صفر خبر داد...
کد خبر: ۷۴۴۴۳
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴

فکرشهر: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر از ممنوع بودن سینه‌زنی سنتی، مراسم تعزیه و زنجیرزنی در تمامی نقاط استان بوشهر بر اساس دستورالعمل برگزاری مراسم ایام ماه محرم و صفر خبر داد.

به گزارش فکرشهر، حجت‌الاسلام عبدالرضا سروستانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا در کشور و استان بوشهر دستورالعمل برگزاری مراسم ایام ماه محرم و صفر در استان تدوین شده است.

استفاده از فضای مجازی

وی تصریح کرد: استفاده از فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و صداوسیما در ماه محرم بر اساس برنامه تدوینی در اولویت قرار دارد.

سروستانی با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی برای برگزاری برنامه‌های باید در سامانه بیرق ثبت‌نام کنند گفت: هیئت‌های مذهبی باید در سامانه بیرق ثبت‌نام و فرم‌های مربوطه را تکمیل و مجوز لازم برای برگزاری مراسم در ایام ماه محرم اخذ نمایند.

مدت روضه‌خوانی ۲ ساعت است

وی بیان کرد: مدت اجرای مراسم سخنرانی و روضه‌خوانی حداکثر ۲ ساعت است و این مراسم ترجیحاً بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

سروستانی اضافه کرد: مراعات فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و حفظ بهداشتی فردی از سوی تمامی عزاداران حسینی برای شرکت‌کنندگان در مراسم ایام ماه محرم الزامی است.

وی افزود: برپایی هرگونه ایستگاه صلواتی مانند موکب، خیمه، چادر برای توزیع نذورات و چای در تمامی نقاط استان بوشهر ممنوع است.

استفاده از سنج، دمام و طبل ممنوع

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر اظهار داشت: استفاده از سنج، دمام و طبل و حرکت دستجات عزاداری در سطح خیابان‌ها و معابر نیز ممنوع است.

وی تصریح کرد: ضدعفونی محیط و تجهیزات موردنیاز مراسم قبل و بعد از اجرای مراسم باید موردتوجه قرار بگیرد و باید اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی درب ورودی مساجد، حسینیه‌ها و هیئات مذهبی فراهم شود.

نذورات در قالب مواد غذایی خشک و خام

‌وی، با بیان اینکه توصیه می‌شود افراد آسیب‌پذیر و دارای بیماری زمینه‌ای در مراسم حضور نداشته باشند گفت: نذورات صرفاً در قالب مواد غذایی خشک و خام به صورت کمک‌های مؤمنانه به محرومان انجام شود.

سروستانی استفاده حداکثری هیئت‌های مذهبی از فضاهای مجازی برای ترویج فرهنگ حسینی ضروری دانست و افزود: افرادی به عنوان همیار سلامت برای نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تعیین شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه مسئولان هیئت‌های مذهبی با مأموران بهداشتی و نیروهای انتظامی همکاری کامل را داشته باشند اضافه کرد: برنامه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی حداکثر به مدت ۲ ساعت انجام می‌شود و این در حالی است که هرگونه دست‌روی و تجمعات ممنوع است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر