جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گفت و گوی اختصاصی «فکرشهر» با مسوول کارگزاری «آتی ساز بازار» در دشتستان
فکرشهر: هرساله سازمان بورس، کارگزاری ها را بر اساس عملکردشان مقایسه و به رتبه های الف، ب، ج و بدون رتبه تقسیم بندی می کند. کارگزاری های رتبه «الف» کارگزاری هایی هستند که توانسته اند استانداردهای لازم را ایجاد کنند و انتظارات مشتری و سازمان بورس را برآورده کنند. برخی از کارگزاری ها ممکن است در حوزه خاصی به صورت تخصصی تر کار کرده باشند و برخی تعداد شعبات و مشتری بیشتری داشته باشند...
کد خبر: ۷۵۵۷۸
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷

فکرشهر ـ مهناز ایلانی: بورس، هسته معاملاتی، بازار سرمایه و...، کلمات آشنای این روزها هستند و هر چند در هفته های گذشته شاهد ریزش بازار سرمایه بوده ایم، ولی این بازار همچنان با استقبال مردم مواجه است. حلقه واسط مردم و این بازار هم، مراکزی هستند به نام «کارگزاری» که همزمان با افزایش بازار سرمایه، تعداد این کارگزاری ها هم افزایش یافته است و اکنون بیش از 120 کارگزاری در ایران وجود دارد.

اما کارگزاری ها چه هستند و چه می کنند؟ چه نقشی در بازار سرمایه و حضور مردم در این بازار ایفا می کنند؟ چه وظایفی دارد؟ و آیا کارگزاری ها با هم تفاوتی دارند؟

در این باره با مسوول یکی از کارگزاری ها به گفت و گو نشستیم. «احمدرضا احمدی»، مسوول کارگزاری «آتی ساز بازار» شعبه دشتستان، هم به این سوالات «فکرشهر» پاسخ داد، و هم به موارد دیگری چون نقش آموزش در ورود به بازار سرمایه گفت.

فکرشهر: آقای احمدی، تعریف شما از بورس چیست و کارگزاری ها چه نقشی در بورس ایفا می کنند؟

بورس، بازارسرمایه و در واقع ویترین اقتصادی یک کشور است و همان طور که می بینید، مدتی است که یک اقبال عمومی برای بورس ایجاد شده و بیشتر بر سر زبان ها افتاده است. بورس، بازاری است که زیر نظر دولت و کاملا رسمی فعالیت می کند. محل داد و ستد اوراق بهادار کالا و انرژی و سکه  است. ما بورس اوراق بهادار و کالا و بورس انرژی را به صورت فعال در کشور داریم. مردم با مشاهده بازدهی این بازار در دو سال اخیر، رغبت پیدا کرده اند که با هدف کسب سود وارد این بازار شوند.

و اما کارگزاری ها؛ کارگزاری یک شخص حقوقی و رابط میان مردم و شرکت بورس است که وظیفه خرید و فروش سهام و اوراق بهادار را در شرکت بورس بر عهده دارد. این شرکت ها کاملا قانونی و زیر نظر سازمان بورس تشکیل می شوند و خدمات متنوعی ارائه می کنند. در واقع پل ارتباطی مردم و بازار سرمایه هستند.

فکرشهر: در طول روز تبلیغات زیادی می بینیم از کارگزاری های مختلف و اسامی زیادی می شنویم. آیا کارگزاری ها با هم تفاوت دارند؟

بله. هم متفاوتند و هم رتبه بندی های متفاوتی دارند.

فکرشهر: چه تفاوتی دارند و بر چه اساسی رتبه بندی می شوند؟

هرساله سازمان بورس، کارگزاری ها را بر اساس عملکردشان مقایسه و به رتبه های الف، ب، ج و بدون رتبه تقسیم بندی می کند. کارگزاری های رتبه «الف» کارگزاری هایی هستند که توانسته اند استانداردهای لازم را ایجاد کنند و انتظارات مشتری و سازمان بورس را برآورده کنند. برخی از کارگزاری ها ممکن است در حوزه خاصی به صورت تخصصی تر کار کرده باشند و برخی تعداد شعبات و مشتری بیشتری داشته باشند.

وجه تمایز کارگزاری ها بیشتر به سرعت و کیفیت ارائه خدمات است. اکثر کارگزاری ها خدمات مشابهی ارائه می دهند؛ بنابراین رقابت بر سر کیفیت و تنوع خدمات است. کارگزاری که کیفیت بهتر را داشته باشد می تواند موفق تر باشد. برخی از کارگزاری ها خدماتی از قبیل بورس کالا و  معاملات آتی را ندارند که کارگزاری ما این خدمات را داراست.

فکرشهر: فرمودید کارگزاری ما؛ منظورتان «آتی ساز بازار» است؟

بله.

فکرشهر: چرا کارگزاری «آتی ساز بازار» را انتخاب کردید؟

کارگزاری «آتی ساز بازار» توسط چند تن از مدرسین و کارشناسان ارشد بازار سرمایه در تهران، در تیرماه 1379 تاسیس شد و 20 سال از شروع به کار کارگزاری می گذرد. به عنوان یکی از 11 کارگزاری موسس در راه اندازی و تثبیت بورس کالا نقش موثری داشته و طی چند سال اخیر توانسته است فعالیت های خوبی در این زمینه انجام دهد و مسوولیت پذیره نویسی شرکت های  متعددی را در بورس انجام دهد.

کارگزاری آتی ساز بازار توانسته چندین سال متوالی عنوان برترین معامله گر شرکت های بزرگ بورسی را از آن خود کند؛ مثل شرکت ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه و...؛ همچنین خدمات متنوعی همچون بورس کالا را ارایه می دهد و همانطور که عرض کردم جزو کارگزاران موسس این بورس بوده است. بورس انرژی و معاملات آتی کالا که در واقع خیلی از کارگزاری ها این خدمات را اصلا ندارند، داراست و شعبات متعددی در کشور را دارد.

ما در شهرستان دشتستان اولین فردی بودیم که در قالب دفتر پیشخوانی که داشتیم، خدمات بورسی را از اخذ کد بورسی تا ثبت نام و اخذ کد معاملاتی و دریافت نام کاربری را به مشتریان ارائه دادیم. پس از گذشت مدتی احساس کردیم که مردم به وجود کارگزاری ای درشهر نیاز دارند که با توجه به استقبالی که شده بود، از راهنمایی و خدمات متنوع بهره مند شوند. با بررسی کارگزاری های موجود متوجه شدیم که کارگزاری آتی ساز بازار نکات برجسته ای دارد که می توانیم از آن استفاده ببریم.

فکرشهر: مثلا چه نکاتی؟

پلتفرم معاملاتی فوق العاده جذاب، سامانه معاملاتی اکسیر که سرعت بالایی دارد و تمام مواقعی که سامانه های معاملاتی اختلال داشتند به جرات می توانم بگویم اصلا اختلال نداشتیم و تنها زمانی اختلال داشته که خود هسته معاملاتی دچار مشکل بود. بزرگ ترین تحلیلگران بازار سرمایه کشور را در این کارگزاری داریم. آقای «پشوتن مشهوری نژاد» که مسوول آموزش کارگزاری هستند، اگر نگوییم بهترین، اما جزو یکی از بهترین ها هستند و خیلی از بزرگان بازار سرمایه نزد ایشان تحلیل و معامله گری را آموخته اند. یک تیم تحلیلی بسیار قوی ای داریم شامل آقایان مازیارفتحی، یاسرمهرآور، سامان منتظری و برزو حق شناس که هر کدام جزو برترین های حوزه فعالیت خود هستند. کارگزاری آتی ساز بازار همان طور که گفتم پنل معاملات با سرعت بالایی دارد. مخصوص افرادی هستند که مایلند معامله سرخطی داشته باشند. به اذعان اکثر فعالین بازار سرمایه، بالاترین سرعت را برای معاملات سرخطی داریم. جمع این دلایل باعث شد که ما کارگزاری آتی ساز بازار را انتخاب کنیم و خدا را شکر توانستیم نظر مثبت  مدیرعامل محترم جناب آقای مساح که واقعا به ما لطف داشتند و آقای احمدی که جزو هیات مدیره هستند را با رزومه ای که داشتیم جلب کنیم و شعبه ای را برای دشتستان بگیریم.

فکرشهر: درود بر شما. به اختلالات در کارگزاری ها اشاره کردید. دلیل این اختلالات چیست؟

دو نوع اختلال داریم. یک اختلال، اختلالی است که در هسته معاملات بورس یا فرابورس شکل می گیرد که از طرف سازمان بورس است و کاری نمی توان کرد؛ زمانی که هسته معاملات دچار مشکل شود، تمام کارگزاری ها دچار اختلال می شوند و دلیل آن هم حجم بالای سفارشات است که در هسته بورس انجام می گیرد. دومین اختلال، اختلالی است در سایت کارگزاری که بستگی به سرور آن کارگزاری دارد و باید دید چطور توانسته است قسمت فناوری خود را تجهیز کند که در زمان پیک معاملات دچار مشکل نشود.

اختلال اول را قطعا هیچ کارگزاری نمی تواند در آن تاثیرگذار باشد اما در اختلال دوم، کارگزاری که سرور بهتری دارند و وقت و هزینه بیشتری را به آن بخش اختصاص داده اند، دچار مشکل نمی شوند. کارگزاری ما نیز همانطور که عرض کردم، درتمام مواقعی که سامانه های معاملاتی اختلال داشتند، به جرات می توانم بگویم اصلا اختلال نداشتیم.

فکرشهر: جناب احمدی می توانید کمی هم در مورد فرابورس برایمان توضیح دهید؟

فرابورس بازاری است که در کنار بورس فعالیت می کند. در واقع بازار سرمایه ایران متشکل از بورس و فرابورس است. شرکت هایی که می خواهند وارد بازار سرمایه شوند باید استانداردهایی را رعایت کنند. بعضی مواقع رعایت کردن این استانداردها مشکل بوده و خیلی از شرکت ها از حضور در بازار سرمایه باز می مانند؛ به همین منظور بازار فرابورس تشکیل شد تا شرایط پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه راحت تر باشد. در واقع فرابورس در کنار بازار بورس راه اندازی شد که حضور شرکت ها در بازار سرمایه را تسهیل کند. می شود گفت استانداردهایی که نیاز است برای ورود به فرابورس یک مقدار پایین تر از استانداردهایی است که در بورس نیاز است.

فکرشهر: به نظر شما دلیل استقبال مردم از بورس چیست؟

سال های قبل، خصوصا سال 1392 شاهد یک رکود در بازار بورس بودیم اما از دو سال پیش بازار بورس یک روند رو به رشد سریع را تجربه کرد. اجرایی شدن سهام عدالت و ورود آن به بازار سرمایه، افزایش سرمایه شرکت ها و عرضه های اولیه شرکت ها باعث شد که مردم بیشتر با بازار سرمایه آشنا شوند. تورم موجود در بازار که باعث افت سرمایه می شد، مردم برای حفظ سرمایه به بازار بورس رو آوردند. حمایت دولت نیز از دیگر عوامل استقبال از بورس شد.

فکرشهر: چه توصیه ای به افرادی که تازه وارد بورس شده اند، دارید؟

همانطور که می بینیم بازار بورس طی دو سال اخیر رشد خوبی داشته است. این نباید ما را متوهم کند که هر سهمی که بخریم می تواند رشد خوبی داشته باشد. توصیه می کنم حتما آموزش ببینند و با مدیریت سرمایه وارد بازار سرمایه شوند که خدایی ناکرده متضرر نشوند.

فکرشهر: فرمودید آموزش. کمی بیشتر توضیح می دهید. چه نوع آموزشی؟ آیا شما برنامه خاصی در این باره دارید؟

آموزش، لازمه هر کاری است و هنگامی که بحث مالی و سرمایه به میان می آید، نیاز به آموزش دو چندان احساس می شود و من فکر می کنم بدون آموزش، معامله کردن اشتباه است. با توجه به شرایط خاص کنونی، آموزش حضوری با محدودیت هایی همراه است. به همین دلیل «کارگزاری آتی ساز بازار» و واحد آموزش این کارگزاری، با فعالیت مستمر و مداوم در فضای مجازی باز هم توانسته رتبه برترین کارگزاری که در فضای مجازی فعالیت می کند را به خود اختصاص بدهد. کانال تلگرامی بسیار فعالی داریم که در آن، تحلیل های درخواستی برای مشتریان ارائه می شود. همچنین پکیج های آموزشی توسط تیم آموزشی کارگزاری نشان می دهد که بحث آموزش را جدی گرفته و معتقد است فردی که وارد بازار سرمایه می شود، در وهله اول باید آموزش ببیند که خدایی ناکرده ضرری متحمل نشود. کارگزاری ما یک تیم آموزشی بسیار قوی دارد و سابقه فعالیت در فضای مجازی که به اذعان خود سازمان بورس و آیتم هایی که برای رتبه بندی دارند، توانسته نمره قابل قبولی را برای فعالیت در فضای مجازی کسب کند.

فکرشهر: مردم چگونه می تواند با شما ارتباط برقرار کنند و تماس بگیرند؟

مشتریان می توانند از طریق کانال تلگرامی و اینستاگرام به نشانی atisazborazjan@ و شماره تماس: 09175521214 با ما در ارتباط باشند. همچنین، دفتر کارگزاری آتی ساز بازار شعبه دشتستان واقع در شهر برازجان، بلوار مزارعی، حد فاصل میدان بیمارستان و میدان شهرداری ساختمان رویال است.

فکرشهر: از وقتی که به ما دادید سپاسگزارم. برای حرف آخر؟

بار دیگر تاکید می کنم دوستانی که قصد دارند در بازار سرمایه فعالیت داشته باشند، حتما آموزش را جدی بگیرند و ما در مجموعه آتی ساز بازار سعی کردیم خدمات متنوعی را برای مشتریان آماده کنیم؛ از جمله باشگاه مشتریان که با خرید و فروش در پنل شخصی خود شخص امتیازاتی در نظر گرفته می شود و از آن امتیاز ها، جوایزی دارند. اعتبارات معاملاتی به آنها اختصاص داده می شود و تلاش کردیم پکیج کامل از یک کارگزاری را ایجاد کنیم که مردم بتوانند با خیال راحت معامله کنند.

در پایان از شما و مجموعه «فکرشهر» تشکر می کنم که وقت گذاشتید. انشااله که به کارگزاری ما بپیوندید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر