پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۶۰۲۰
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱

فکرشهر: مدیر منابع آب شهرستان دشتستان گفت: تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها به عنوان یک تخلف آشکار علاوه بر خسارت به متجاوزین، باعث بروز وقایع ناگوار برای سایر شهروندان نیز خواهد شد.

به گزارش فکرشهر، نعمت الله نجاتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  رودخانه‌ها ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﺎﻫﺮﮔ ﻬﺎی ﺣﯿﺎﺗﯽ  ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ در ﻣﻮاﻗﻊ ﺳﯿﻼﺑﯽ ﻧﻘﺶ اﺳﺎﺳﯽ در ﻫﺪاﯾﺖ و اﻧﺘﻘﺎل آب داﺷـﺘﻪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ  ﺑﺪﻟﯿﻞ داﻧﻪ درﺷﺖ ﺑﻮدن، ﺑﺴﺘﺮ آبراهه‌ها ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺟﻬﺖ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﺳﻔﺮه آب زﯾﺮ زﻣﯿﻨﯽ است.

مدیر منابع آب شهرستان دشتستان افزود: احداث بنا و ساختمان، تخلیه نخاله‌های ساختمانی و کشت و زرع از مهم‌ترین موارد تجاوز کننده به حریم و بستر رودخانه‌ها هستند و این مهم محدوده شهرها می‌تواند باعث بروز فجایع جبران ناپذیری شود.

حیاتی ابراز داشت: نمونه‌های فراوانی از خسارات ناشی از تجاوز و تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها و آبراهه‌ها وجود دارد که از آن جمله می‌توان به سیلاب سال 95 برازجان یا سیلاب‌های فروردین ماه 1398 در شیراز و پلدختر اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: تصرفات غیرقانونی و تغییرات در ساختار بستر و حریم رودخانه، باعث کاهش ضریب آبگذری و افزایش شدت سیلاب می‌گردد و منجر به بروز خسارات مالی و جانی به همه‌ی شهروندان خواهد شد.

حیاتی افزود: ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ در ﺳﺎﻟﯿﺎن اﺧﯿﺮ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اﻓﺰاﯾﺶ روز اﻓﺰون ﻗﯿﻤﺖ زﻣﯿﻦ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ  اﻓﺮاد ﺳﻮدﺟﻮ، ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﭘﺮﮐﺮدن ﺑﺴﺘﺮ رودخانه و ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز در ﺣﺮﯾﻢ و ﺑﺴﺘﺮ آبراهه‌ها به ویژه در مناطق شهری اﻓﺰاﯾﺶ ﭘﯿـﺪا ﮐﺮده اﺳﺖ.

مدیر منابع آب شهرستان دشتستان تصریح کرد: صیانت از اراضی حریم و بستر رودخانه‌ها و جلوگیری از دخل تصرف در این محدوده در استان بر عهده شرکت آب منطقه‌ای است و در مفاد قانونی متفاوتی از جمله تبصره 3 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب بر این موضوع تاکید شده است.

نجاتی خاطرنشان کرد: مدیریت منابع آب شهرستان دشتستان نیز در سال جاری با پایش مستمر رودخانه‌ها، آبراهه‌ها و مسیل‌ها، موفق به 30 مورد جلوگیری از دخل و تصرف، پر کردن و ساخت و ساز غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌های شهرستان دشتستان  شده است.

مدیر منابع آب شهرستان دشتستان اضافه کرد: در این راستا یک دستگاه لودر و 4 دستگاه کمپرسی نیز توقیف و به مراجع قضایی و انتظامی ارجاع داده شده‌اند.

حیاتی بیان کرد: همچنین 12 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه‌ها و آبراه‌های شهری شناسایی و تخریب شد که منجر به آزادسازی دو هزار و 600 مترمربع از این اراضی شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر