پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۶۵۵۳
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸

فکرشهر: سفیر سابق کشورمان در جمهوری آذربایجان با بیان این‌که ارمنستان و آذربایجان اراده‌ای برای حل مناقشه قره‌باغ ندارند، تاکید کرد: گفت‌وگوی منطقه‌ای راه‌حل این مساله است و ایران نسبت به کشورهای روسیه و ترکیه بیشترین ظرفیت را دارد.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، محسن پاک آیین با اشاره به درگیری اخیر میان آذربایجان و ارمنستان گفت: درگیری هایی که از روز یکشنبه آغاز شد قابل پیش بینی بود در واقع تا زمانی که مناقشه قره باغ در منطقه حل نشود، می توان همیشه انتظار این قبیل درگیری ها را داشت.

وی خاطرنشان کرد: عامل اصلی ناامنی منطقه جمهوری خود خوانده قره باغ است که باعث شده هم رژیم صهیونیستی و هم کشورهای غربی از وجود این بحران استفاده کنند و نفوذ خود را در منطقه افزایش دهند، همچنین رژیم صهیونیستی به بهانه این موضوع در حال فروش سلاح به آذربایجان و ارمنستان است، در واقع جنگ افروز این ماجرا رژیم صهیونیستی است. 

این دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر این که بعید است این جنگ، به جنگ فراگیر و طولانی تبدیل شود، اظهار کرد: البته بعید به نظر می‌رسد که چنین درگیری در آینده هم تکرار نشود، قابل تکرار است، اما راه حل این مسئله در اراده جمهوری آذربایجان و ارمنستان است که ظاهرا هر دو اراده ای برای حل این معضل ندارند و برای خالی نبودن عریضه درگیری ایجاد و موضوع را زنده نگه می دارند.

پاک آیین یادآور شد: در نتیجه همین شرایط، تلاش هایی که از سوی ایران، روسیه و گروه مینسک (نمایندگان آمریکا، فرانسه و روسیه) انجام می شود چون اراده سیاسی دو کشور ارمنستان و آذربایجان برای حل مسالمت آمیز مناقشه نیست، بی نتیجه مانده است.

وی همچنین بیان کرد: کاری که ایران می تواند انجام دهد این است که دو کشور را به خویشتنداری دعوت کند که همین مساله از طرف وزیر خارجه و رئیس جمهوری کشورمان هم انجام شده است.

سفیر سابق کشورمان در جمهوری آذربایجان افزود: در هر حال حل مساله قره باغ بستگی به دو کشور آذربایجان و ارمنستان دارد اما با توجه به این که هر دو به دلیل منافعی که دارند احساس می شود راضی نیستند.

پاک آیین در ادامه در خصوص فعالیت های گروه مینسک (آمریکا، فرانسه و روسیه) گفت: این گروه بیش از 20 سال است که از طرف ارمنستان و آذربایجان به عنوان میانجی شکل گرفت، اما علی رغم این که این کشورها از اعضای شورای امنیت هستند و در این مدت هم قطعنامه هایی صادر شده اما هیچ فشار و اصراری برای اجرای قطعنامه ها انجام نداده‌اند و کاری جز طولانی شدن این مساله نداشته اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد : به نظر می رسد راه حل مناقشه قره باغ منطقه ای است و کشورهای منطقه از جمله ایران، روسیه و ترکیه می توانند در این موضوع ایفای نقش کنند گرچه از بین این سه کشور ایران بیشترین ظرفیت را دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر