جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۷۶۵۷۲
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴

فکرشهر: یک موفقیت مهم بین‌المللی و پاداش مالی ناشی از آن می‌تواند منفعتی چشمگیر به تیم‌های ایرانی برساند و در نقطه مقابل یک قرارداد بد یا اشتباه مدیریتی، ضربه‌ای سنگین به پیکر نحیف فوتبال ایران وارد کند. در همین راستا شاید بی‌مناسبت نباشد که سه ضربه مالی مهم وارد شده به اقتصاد فوتبال کشورمان در چند سال گذشته را مرور کنیم.

به گزارش فکرشهر، روزنامه دنیای‌ اقتصاد نوشت: «اقتصاد فوتبال ایران بسیار کوچک است؛ آن‌ قدر که شاید همه گردش مالی یک سال این حوزه، حتی هزار میلیارد تومان هم نشود. در این شرایط طبیعی است که یک موفقیت مهم بین‌المللی و پاداش مالی ناشی از آن می‌تواند منفعتی چشمگیر به تیم‌های ایرانی برساند و در نقطه مقابل یک قرارداد بد یا اشتباه مدیریتی، ضربه‌ای سنگین به پیکر نحیف فوتبال ایران وارد کند. در همین راستا شاید بی‌مناسبت نباشد که سه ضربه مالی مهم وارد شده به اقتصاد فوتبال کشورمان در چند سال گذشته را مرور کنیم. برخی از آنها شاید شما را متعجب کند.

شوت چهار میلیون دلاری طارمی: ایران در جام‌ جهانی ۲۰۱۸ روسیه با اسپانیا، پرتغال و مراکش همگروه بود. تیم ملی در بازی نخست یک‌ بر صفر از سد مراکش گذشت و در بازی دوم با همین نتیجه مغلوب اسپانیا شد. بنابراین سرنوشت صعود شاگردان کارلوس کی‌روش به بازی پایانی برابر پرتغال کشیده شد. این مسابقه در حالی نهایتا با نتیجه مساوی یک - یک به پایان رسید که مهدی طارمی در چهارمین دقیقه از وقت‌های تلف‌شده نیمه دوم یک موقعیت عالی گلزنی را از دست داد. مهاجم بوشهری روی ریباند شوت علیرضا جهانبخش با دروازه‌بان پرتغال تک به تک شد اما ضربه او با اختلاف کمی از کنار دروازه به بیرون رفت. این توپ اگر گل می‌شد، ایران به جای پرتغال به مرحله یک‌هشتم نهایی می‌رسید. طبق قوانین مسابقات، حذف در مرحله گروهی هشت میلیون دلار پاداش داشت، در حالی‌ که حذف از مرحله یک‌هشتم نهایی دوازده میلیون دلار پاداش به همراه می‌آورد. بنابراین کمی دقت بیشتر از طارمی، علاوه بر رقم زدن اولین صعود ایران به مراحل حذفی در تاریخ جام‌ جهانی، می‌توانست چهار میلیون دلار آورده مالی هم برای فوتبال ایران داشته باشد.

شوت دو میلیون دلاری علیپور: پرسپولیس دو فصل پیش با شرایط بسیار سخت و پشت پنجره‌های بسته نقل‌وانتقالاتی به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید. سرخپوشان در آن فصل مجموعا چیزی حدود سه میلیون دلار بابت پیشروی تا بازی نهایی کسب درآمد کردند. با این حال اگر آنها می‌توانستند به مقام قهرمانی مسابقات دست پیدا کنند، دو میلیون دلار دیگر به‌ دست می‌آوردند. پاداش نایب‌قهرمانی ۲ و پاداش قهرمانی چهار میلیون دلار بود. پرسپولیس در بازی رفت فینال ۲ بر صفر به کاشیما از ژاپن باخت و در مسابقه برگشت برابر این تیم بدون گل متوقف شد. این در حالی است که در اولین دقایق بازی رفت، علی علیپور یک فرصت عالی گلزنی را از دست داد. بسیاری عقیده دارند گل شدن آن توپ می‌توانست پرسپولیس را به جام قهرمانی برساند.

غرامت هشت میلیون یورویی ویلموتس: داغ پرونده عقد قرارداد ناشیانه و سراسر زیان با مربی بلژیکی تیم ملی آن‌ قدر تازه است که نیازی به شرح و تفصیل ندارد. فدراسیون فوتبال قراردادی پرحفره و ناشیانه با مارک ویلموتس بست که مربی پرتغالی در اولین فرصت به دلیل دیرکرد فدراسیون در پرداخت مطالباتش، آن را به صورت یکطرفه فسخ کرد. به این ترتیب فدراسیون به پرداخت غرامتی سنگین، شاید مجموعا بیش از هشت میلیون یورو در حق ویلموتس محکوم شد. این پرونده که تبعات بسیار زیادی هم داشته، همچنان مفتوح است و قربانی می‌گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر