سر خط خبرها:

توصیه های تغذیه ای برای حفظ سلامت و امنیت غذایی سالمندان در دوران کرونا

فکرشهر: در زمان شیوع بیماری کووید – 19 رخداد بیماری کووید 19 تهدیدی برای امنیت غذایی سالمند است.

به گزارش فکرشهر، کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان با بیان این موضوع ادامه داد: فاصله گذاری اجتماعی به معنی قطع ارتباط حضوری و چهره به چهره و رفت و آمد سالمندان با اعضای فامیل و دوستان، محدودیت و حتی قطع تردد در محله، منطقه و شهر، محدودیت در خرید مایحتاج روزمره زندگی به ویژه مواد غذایی، این گروه سنی را بیش از دیگر گروه ها در معرض آسیب های عاطفی، تغذیه ای و اجتماعی قرار می دهد.

ناهید حاجی زاده افزود: لذا لازم است فرزندان، بستگان، همسایه گان و دوستان این افراد بیش از پیش نسبت به برقراری ارتباط تلفنی و تامین تسهیلاتی برای دسترسی به مواد غذایی و مراقبت های پزشکی( مشاوره پزشکی و تامین دارو و مکمل های ضروری) اهتمام ورزند.

برخی نکات تغذیه ای در حفظ و تامین سلامت و امنیت غذایی این گروه سنی و پیشگیری از بیماری کووید 19 به شرح ذیل است:

1.    تا حد امکان مکمل ها (مانند کلسیم و ویتامین دی ) و داروهای مورد نیاز سالمندان برای مدت یک تا سه ماه تامین شود تا مجبور به خروج مکرر از منزل نباشند.

2.    برای پیدا کردن خدمات تحویل در منزل ،لازم است نزدیکان افراد سالمندی که به تنهایی زندگی می کنند ،در منطقه محل سکونت آنان جست جو کنند و هماهنگی لازم برای ارسال مواد غذایی ،میوه و سبزی مورد نیاز هفتگی آنان را انجام دهند.

3.    لازم است برخی مواد غذایی ضروری و پر مصرف از جمله لبنیات ، میوه و سبزی و نان به صورت هفتگی تهیه و به روش مناسب و کاملا بهداشتی در یخچال نگهداری شوند.

4.    حبوبات از جمله نخود ، لوبیا ،عدس و .. حداقل برای مصرف حدود یک ماه  در منزل تامین شده و به تدریج مورد استفاده قرار گیرد.

5.    ضدعفونی کردن سبزی ها و میوه های خریداری شده مطابق دستورالعمل های وزارت بهداشت، مورد توجه قرار گیرد.

6.    قدم زدن روزانه را در محیط منزل برای حفظ عملکرد ماهیچه ها و جلوگیری از تحلیل عضلانی ناشی از کم تحرکی با تواتر چندیدن بار در طول روز باید ادامه داد.

7.    با توجه به اینکه این گروه سنی معمولا مشکل اشتها ،هضم و جذب دارند بهتر است از مواد با ارزش غذایی با ارزش غذایی بالا مانند مغزها به صورت پودر شده داخل غذا ها و یا به صورت مجزا استفاده شود مانند : اضافه کردن پودر گردو به غذا ها که هم غذا ها را خوشمزه تر می کند،هم نیاز به جویدن ندارد ،هم هضم و جذب بهتری دارد و هم منبع خوبی از امگا 3 به عنوان ضد التهاب است.

8.    به جای آب می توان موقتا از انواع آبمیوه طبیعی نیز استفاده کرد که علاوه بر افزایش تحمل برای در یافت بیشتر مایعات ،سبب دریافت بیشتر مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها و تقویت سیستم ایمنی می شود.

9.    در صورت عدم دسترسی به برخی مواد غذایی ،جایگزین آنها با استفاده از هرم غذایی (گروه نان و غلات- سبزی ها- میوه ها –شیر و لبنیات-گوشت و تخم مرغ –حبوبات و مغز دانه ها)شناسایی و هر روز از مواد همه گروههای غذایی استفاده شود.
                                                                                                                                                                                                                                                                     

                                                                                                                                                                                                                                                                             واحد سلامت خانواده 
                                                                                                                                                                                                                                                          کارشناس برنامه سالمندان حاجی زاده

 

 

دیدگاه خود را بنویسید