جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۶۵۹۸
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸

فکرشهر: نیمه خردادماه ۹۹ در ادامه پویش الف - ب - ایران این بار نوبت به گره گشایی از برق بوشهر رسید و با بهره‌برداری از هفت پروژه تامین و تولید برق با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهوری تحول در این بخش کلید خورد و اکنون پس از گذشت سه ماه، پایداری شبکه و گذر بدون خاموشی از تابستان و بهبود محیط زیست، نتیجه نمود یافته این طرح‌ها در این استان است.

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، افتتاح واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه، طرح توسعه، اصلاح و بهینه سازی شبکه توزیع نیروی برق و افزایش ظرفیت پست‌های ۲۳۰ کیلو ولت گناوه، ۲۳۰ کیلو ولت بوشهر، ۴۰۰ کیلو ولت عسلویه و ۴۰۰ کیلو ولت پارس پروژه‌هایی بود که با هدف افزایش توان پاسخگویی به مشترکان جدید و ایجاد پایداری در شبکه برق بوشهر به عنوان استانی که به سبب اقلیم گرم بیشترین سرانه مصرف برق را دارد، در آستانه تابستان امسال به ثمر نشست.

اکنون پس از گذشت بیش از سه ماه از جریان یافتن این برق در شبکه توزیع به بررسی آثار و نتایج پروژه‌هایی پرداخته‌شده که در هفته ششم پویش # هر هفته_الف_ب_ایران به پایتخت انرژی کشور هدیه شد.

محیط زیست عاری از آلودگی فسیلی دستاورد افتتاح واحد بخار نیروگاه عسلویه

پروژه نخست واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه بود که با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات تولید برق در ششمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس ‌جمهوری و وزیر نیرو افتتاح شد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق بوشهر در این باره گفت: با راه‌اندازی واحد بخار نیروگاه عسلویه ظرفیت تولید برق بوشهر به میزان ۱۶۰ مگاوات افزایش یافت.

اردشیر مذکوری افزود: علاوه بر این راندمان نیروگاه نیز افزایش چشمگیری داشت به طوری که این عملکرد تا ۵۰ درصد بهبود یافت.

وی در بیان پیامدهای بهره‌گیری از بخار در این نیروگاه اظهار کرد: با استفاده مجدد از گازهای خروجی واحد گازی در این واحد بخار، کمک شایانی به محیط زیست و افزایش بهره وری نیروگاه شده است.

صرفه‌جویی سالانه ۸۴۶ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت‌های فسیلی از جمله ویژگی‌های مهم این پروژه در زمان افتتاح بیان شد.

این کاهش چشمگیر استفاده از سوخت‌های فسیلی با کاهش آلودگی‌هایی که به دنبال دارد بی شک در بهبود شرایط زیست محیطی و بویژه بر کیفیت زندگی همسایگان این نیروگاه تاثیر گذار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به پیگیری و درخواست‌های مستمر برای راه‌اندازی واحد بخار این نیروگاه و کاهش آلودگی‌های ناشی از آن، بیان کرد: پیش از این نیروگاه تنها از سوخت فصیلی استفاده می‌کرد که با آلودگی‌های زیست محیطی همراه بود اما اکنون با ترکیبی شدن سیکل و با استفاده از آب، این آلودگی به مراتب کاهش یافته است.

فرهاد قلی نژاد اعلام کرد: از خردادماه و پس از افتتاح واحد بخار نیروگاه عسلویه پایش‌های مکرر زیست محیطی صورت گرفته و وجود آلودگی ناشی از نیروگاه محرز نشده‌است که این نکته مثبتی برای زندگی ساکنان این منطقه است.

وی ادامه داد: مهمترین مشکلی که در ارتباط با نیروگاه عسلویه مطرح بود رعایت نکردن فاصله استاندارد با مناطق مسکونی بیدخون بود و به همین سبب ترکیبی شدن نیروگاه اهمیت ویژه‌ای داشت که به وقوع پیوست.

اطمینان در تامین برق بخش صنعت و تولید

افزایش ظرفیت پست برق صنعت بوشهر یکی دیگر از طرح‌هایی بود که با هدف پاسخگویی به نیاز استان در تامین برق مورد نیاز واحدهای جدید صنعتی اجرا و در پویش #هرهفته_الف_ب_ایران نصیب این استان شد.

استاندار بوشهر در آئین افتتاح این طرح به اثرگذاری افزایش ظرفیت پست‌های بوشهر در توسعه استان و بویژه افزایش سطح پرورش میگو اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در این ارتباط اعلام کرد: با راه‌اندازی و افزایش ظرفیت ایستگاه صنعت بوشهر، زمینه لازم برای پاسخگویی به درخواست‌های متقاضیان جدید در شهرک‌های صنعتی و مزارع میگو فراهم شده‌است و استان محدودیتی در این زمینه ندارد.

وی یادآور شد: در سال جهش تولید و در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری، افزایش ظرفیت و توسعه زیر ساخت‌های مورد نیاز در بخش صنعت و تولید استان در برنامه و اولویت شرکت برق منطقه‌ای و شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر قرار گرفت.

مذکوری عنوان کرد: در همین راستا ظرفیت ایستگاه موجود از ۳۰ مگاولت آمپر به ۵۰ مگاولت آمپر افزایش یافت و فیدر خروجی ایستگاه نیز افزایش یافت.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر ادامه داد: در بخش توزیع نیز با احداث بیش از ۲ هزار متر شبکه فشار متوسط ظرفیت سازی برای تامین انرژی مورد نیاز شهرک‌های صنعتی و مزارع پرورش میگو فراهم شد.

تابستانی بدون خاموشی با پایداری ملموس برق

علاوه بر این ظرفیت پست گناوه و بوشهر نیز ۲۳۰ کیلوولت افزوده شد، ظرفیت پست ۴۰۰ کیلو ولت پارس عسلویه افزایش و پست ۴۰۰  کیلو ولت پارس توسعه یافت تا دستاورد آن پایداری شبکه برق در این استان و رضایت‌مندی مشترکان را در پی داشته باشد.

برق پایدار برای بوشهری‌هایی که تابستان‌هایی گرم و شرجی را سپری می‌کنند نعمتی است که تلاش برای تامین آن قابل چشم‌پوشی نیست، تقویت ظرفیت پست‌های بوشهر، گناوه و عسلویه در کنار تدابیری چون کاهش ساعات کار اداری در استان سبب شد بوشهر  فصل گرم امسال را بدون قطعی پشت سر بگذارد.

شهروند بوشهری که خاطره خاموشی‌های یک ساعته تابستان‌ ۹۷ را به خاطر می‌آورند، گفت: در بسیاری از روزها برق تا یک ساعت قطع بود و با گذشت یک ربع از خاموشی کولرها، گرمای هوای غیر قابل تحمل می‌شد.

این خانم کارمند بوشهری بیان کرد: این شرایط بیش از بقیه کودکان و سالمندان را ازار می‌داد و در محیط کار نیز انجام امور را با وقفه روبه رو می‌کرد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق بوشهر اعلام کرد: ضریب پایداری شبکه در شهرستان‌های بوشهر، گناوه و عسلویه در پی افزایش ظرفیت‌های خرداد ماه ارتقا یافته‌است.

وی عنوان کرد: افزایش ظرفیت‌های ایجاد شده در بخش انتقال از سوی شرکت برق منطقه‌ای شامل ایستگاه‌های ۲۳۰ کیلوولت گناوه و بوشهر با افزایش ۳۲۰ مگاولت آمپر به ظرفیت این پست‌ها و ۴۰۰ کیلو ولت عسلویه به میزان ۵۰۰ مگا ولت، موجب توسعه زیر ساخت بخش انتقال و ظرفیت سازی برای سال‌های آینده در پاسخگویی به نیازهای متقاضیان جدید شده‌است.

مذکوری اظهار کرد: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها از پرباری شبکه و تجهیزات به میزان قابل توجهی کاسته شده و احتمال قطعی به حداقل ممکن رسیده‌است.

توسعه، اصلاح و بهینه‌سازی پروژه‌های شبکه توزیع نیروی برق استان بوشهر طرح دیگری بود که به گفته معاون بهره‌برداری شرکت توزیع برق بوشهر علاوه بر نوسازی و افزایش قابلیت اطمینان و پایداری شبکه‌های موجود که منجر به افزایش کیفیت کالای برق می‌شود، بستر لازم برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان جدید در همه بخش‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی را فراهم می‌کند.

در قالب پروژه اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های توزیع و توسعه ناوگان خودرویی شامل ۱۱۸ کیلومتر شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف، ۸۳ دستگاه پست فشار متوسط هوایی و زمینی و ۶ دستگاه کامیونت عملیاتی نیز به ناوگان شرکت توزیع استان بوشهر افزوده شده‌است.

وی بیان کرد: شرکت توزیع نیروی برق بوشهر در اجرای ماموریت و رسالت اصلی خود تامین برق مطمئن و پایدار ۴۸۶ هزار مشترک برق اقدام به برنامه‌ریزی در حوزه اصلاح و بهینه سازی شبکه‌های موجود کرده‌است.

مذکوری عنوان کرد: در ادامه این روند به منظور افزایش پایداری و ظرفیت سازی و توسعه شبکه و تامین برق متقاضیان جدید، در هفته دولت ۱۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۰۴ میلیارد ریال در مدار بهره‌برداری قرار گرفت و پروژه‌هایی با اعتبار یکهزارو ۲۰۰ میلیارد ریال نیز تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

همانگونه که استاندار بوشهر نیز در آئین افتتاح و بهره‌برداری از این طرح‌ها بیان کرد،  پایتخت انرژی کشور به شدت به ایجاد و تقویت پست‌ها و  اصلاح خطوط توزیع برق نیاز داشت زیرا در اقلیم گرم نیاز مبرم مشترکان خانگی به این انرژی و پیشگیری از قطعی‌های تابستانه را غیر قابل چشم پوشی کرده‌است.

 علاوه بر این شهرک‌های صنعتی و سایت‌های تولید میگو پرورشی بوشهر نیز به عنوان بخشی از پایه‌های  اشتغال و تولید با حل مساله برق مسیر جهش را آغاز می‌کنند طوریکه به گفته استاندار بوشهر با تقویت برق پست سایت رودشور گناوه برای سال آینده سطح پرورش میگوی استان بوشهر افزایش ۲ برابری پیدا می‌کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر