جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۷۲۴۶
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲

فکرشهر: رئیس سازمان شیلات ایران گفت: برنامه‌های این سازمان بر مدیریت صید و صیادی، حفظ ذخایر آبزیان به عنوان انفال برای آیندگان و توسعه آبزی پروری در کشور متمرکز شده است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، نبی‌الله خون‌ میرزائی در حاشیه دیدار با مسئولان شهرستان گناوه به رسانه‌ها اعلام کرد: همانطور که در دنیا فعالیت‌های شیلاتی به مهار و محدودیت فعالیت‌های صید و صیادی پایدار و حفظ محیط زیست مبتنی بوده و بیشتر به توسعه آبزی پروری سوق پیدا کرده است، در ایران نیز همین رویکرد با توجه بیشتری دنبال می‌شود.

وی اظهار کرد: استان بوشهر در حوزه آبزی پروری به خصوص در صنعت پرورش میگو پیشتاز، نمونه و اول است و هنوز ظرفیت‌های قابل توجهی دراین بخش در این استان وجود دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: باتوجه به مشاغل صید وصیادی و آشنایی مردم مناطق ساحلی با دریا که رزق و روزی آنان از آن بدست  می‌آید، باعث شده تا آنان بتوانند بر روی ظرفیت‌هایی که  سازمان شیلات مطالعه کرده است کار کنند.

وی ادامه داد: توسعه پرورش ماهی در دریا یکی از رویکردهای این سازمان است و امید می‌رود استان بوشهردر این زمینه نیز با استفاده از ظرفیت‌های خود پیشرو باشد.

خون میرزایی ادامه داد: استان بوشهر به لحاظ نوع‌گرایی در صنعت پرورش میگو در کشور پیشتاز است  و سایر استان‌ها از  این استان  بهره‌مند و به عنوان الگو کمک می‌گیرند.

وی یادآور شد: استان بوشهر علاوه بر ظرفیت‌های موجود در توسعه مشاغل خرد، کوچک و پرورش ماهی در دریا از ظرفیت بالایی برخوردار است و امید می‌رود بتوانند از این ظرفیت‌ها بهره لازم را ببرند.

رئیس سازمان شیلات ایران اظهار کرد: برای پرورش ماهی در دریا  می‌توان به صورت تشکیل تعاونی در کنار یکدیگر اقدام کرد و تلاش شده در تمام شهرهای ساحلی این صنعت توسعه یابد.

وی بیان کرد: استان بوشهر و شهرستان گناوه از ظرفیت آبزی پروری بالایی برخوردار است و  زنجیره کاری آن شامل مراکز تامین بچه ماهی، خوراک پرورشی، استخرهای پرورشی و مراکز فرآوری، بسته بندی و تجاری و داد و ستد با جامعه جهانی ظرفیت بی نظیری دارد.

خون میرزایی افزود: سازمان شیلات ایران در این زمینه از هر نوع کمکی به استان بوشهر دریغ نخواهد کرد و بوشهر به عنوان استانی پیشتاز و نمونه تقویت و حفظ می‌شود.

رئیس سازمان شیلات کشور در خصوص مهار و کنترل بیماری لکه سفید، گفت: بیماری لکه سفید یک بیماری جهانی و در کنار صنعت پرورش میگو است و مهم ترین استانی که توانسته در زمینه کنترل این بیماری فعالیت کند، استان بوشهر است.

وی افزود: همکاران تحقیقاتی استان بوشهر با تجربه بدست آمده در حوزه اجرا و بهره برداری توانسته اند با رعایت مسایل فنی پرورش میگو را در کنار بیماری لکه سفید به عنوان یک رویکرد ادامه دهند.

خون میرزایی گفت: این سازمان برای کنترل بیماری لکه سفید کار تحقیقاتی جدیدی را آغاز کرده است و امید می‌رود هر چه زودتر به نتیجه برسد.

وی یادآور شد: در این ارتباط تلاش می‌شود مزارع پرورش میگو را در قالب  پوشش دار و گلخانه ای هدایت کرد تا از این طریق بتوانیم نوسان‌های درجه حرارت و تغییرات آب را محدود کرد و استرس و آسیبی که  از این جهت به صنعت میگو وارد می‌شود را کاهش داد.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: همچنین درصد هستیم طول دوره های پرورش میگو را در نقاط مستعد از یک به ۲ دوره یا بیشتر افزایش دهیم تا این بیماری  کنترل شود.

خون میرزایی با بیان اینکه از حدود ۱۰۰ میلیون تن صید جهانی حدود ۲۵  درصد آن به صورت ترال در دنیا انجام می‌شود اضافه کرد: ممکن است صید ترال به اندازه صید با قلاب هدفمند نباشد اما برای صید بسیاری از گونه‌ها راهی به جز صید ترال وجود ندارد.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: باید همگی اعم از بخش شیلات و زیرمجموعه یگان حفاظت، اتحادیه‌های صیادی و  دست اندرکاران شورای تامین استان و شهرستان و شورای عالی امنیت کشور در راستای حفظ ذخایر دریایی بعنوان انفال کوشا باشند.

خون میرزایی یادآور شد: در راستای حفظ ذخایر و منابع آبزیان براساس فعالیت موسسه های تحقیقاتی و شیلاتی، سازمان شیلات ایران برای صید و صیادی برنامه و تقویم تنظیم کرده است برهمین اساس طرح‌های دریابست، توقف صید و نظارت بر منابع و ذخایر با هدف حفظ این منابع برای نسل آینده و حفظ اشتغال برای جامعه صیادی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: متخلفان طبق ضوابط و قوانین بازدارنده  در کمیته مدیریت صید با محرومیت و مجازات روبرو می شوند و علاوه بر آن از ظرفیت‌ دستگاه قضایی بهره می بریم.

رئیس سازمان شیلات کشور افزود: در این راستا در استان بوشهر به خصوص شهرستان گناوه حمایت‌های خوبی درخصوص برخورد با متخلفان و کسانی که به انفال عمومی آسیب وارد می‌کنند صورت گرفته است.

شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر  قطب اصلی تولید پرورش میگوی در این استان است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر