پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۷۵۹۰
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱

فکرشهر: ادعای رسانه نزدیک به ریاض: به دلیل نیاز عمان به کمک مالی همسایگان عربی، مسقط ناچار است به تدریج از ایران دورتر شود

به گزارش فکرشهر از انتخاب، العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: تکیه پادشاهی عمان به حمایت همسایگان خود در میان کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، برای مقابله با مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و بحران قیمت نفتها، این سوال را مطرح می‌کند که آیا عمان می‌تواند بین رابطه استثنایی خود با ایران و رشد روابط براساس منافع مادی با دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس، توازنی ایجاد کند؟

در ادامه این مطلب آمده است: روز به روز گرایش پادشاهی عمان به سمت درخواست کمک از کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس در شرایط بد اقتصادی اش، بیشتر نمودار می‌شود. این در حالی است که مسقط همواره تلاش کرده است تا روابط مستحکم خود با تهران را حفظ کند و حتی در شرایط درگیری ایران با قوای منطقه‌ای و بین المللی، بر بی طرفی خود اصرار داشته است.

در این میان، یک منبع آگاه در گفتگو با خبرگزاری رویترز از انجام مذاکراتی بین عمان و برخی دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس، برای حمایت مالی از مسقط خبر داد. همانطور که در آگوست گذشته، حکومت عمان تصمیم گرفت از بانک ابوظبی درخواست کمک کند و با توجه به اینکه این بانک، بزرگترین بانک اماراتی برای وام دهی است، عمان تلاش می‌کند برای حل مشکلات مالی اش، از این بانک اماراتی وام بگیرد.

تحلیلگران مسائل خلیج فارس این سوال را مطرح می‌کنند که آیا پادشاهی عمان به دنبال ادامه هماهنگی بین تحکیم روابطش با دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس براساس منافع مالی و حفظ روابط قوی اش با ایران، براساس اصول سیاسی محضی است که از سلطان قابوس به سلطلن هیثم به ارث رسیده است؟

از دهه هشتاد قرن گذشته، بن علوی، از شخصیت‌های دیپلماتیک قدرتمند در عمان بود که سلطان هیثم وی را کنار گذاشت و این تغییر در مرحله فعلی، یک انتخاب حساب شده به نظر می‌رسد که دربردارنده پیام عمان برای همسایگان نزدیکش در خصوص آمادگی مسقط برای انجام تغییراتی در سیاست خارجی پادشاه جدید است، البته بدون آنکه صحبتی از اندازه و حجم این تغییرات به میان آید.

به گفته منابع در کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، پادشاهی عمان که در حال نزدیکی به دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس است، به خوبی می‌داند که مزاج جدید آنها، به سمت صراحت، وضوح و بی تعارفی، متمایل است نمود عینی این مزاج جدید در بین دولت‌های عربی عربی حاشیه خلیج فارس را در قطع حمایت مالی عربستان از لبنان، به دلیل حفظ روابط دولت لبنان با دشمنان سعودیها، یعنی حزب الله، مشاهده کردیم.

همانطور که مسقط می‌داند رابطه با تهران در زمان فعلی بی فایده بوده و بیشتر بار سیاسی و دیپلماتیک سنگینی برای عمان در بردارد و دلیل آن، درگیری‌هایی بین المللی و منطقه‌ای ایران است و اینکه تهران نمی‌تواند منافع مادی ملموسی برای هم پیمانان خود داشته باشد.

یک دیپلمات در کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس که سابقه فعالیت در پادشاهی عمان را داشته، تاکید می‌کند شرایطی که زمینه ساز روابط استثنایی بین مسقط و تهران شد و از آن جمله، حساسیت‌هایی است که بین سلطان قابوس با برخی رهبران کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس وجود داشت، اکنون از میان رفته است. علاوه بر اینکه عمان دیگر اعتقادی به خودکفایی و نیاز نداشتن به درخواست کمک از همسایگان عربی حاشیه خلیج فارس در پرونده‌های مختلف ندارد و همین مساله، به پادشاهی عمان اجازه می‌دهد تا آزادانه در مورد رابطه با ایرانی که اغلب دولت‌های منطقه نگاه منفی به آن دارند، تصمیم گیری کند.

این دیپلمات سابق معتقد است که با توجه به واقعیت جدید منطقه و جهان، تغییر در رابطه عمان با ایران، امری حتمی است، اما این به معنای قطع رابطه بین تهران و مسقط نیست، بلکه احتمالا مسقط این مسیر را گام به گام و حساب شده طی می‌کند و به مرور از ایران دور می‌شود، تا جایی که رابطه نزدیک را به یک رابطه سرد تبدیل کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر