جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۷۶۵۳
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵

فکرشهر: نشست مجازی توصیه های طب سنتی درپیشگیری از کرونا با همکاری دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی و انجمن طب سنتی کرمان برگزار شد.

به گزارش فکرشهر از مهر، عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان صبح پنجشنبه در این نشست اظهار داشت: با همه گیری ویروس کووید ۱۹ که دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده، تدابیری در طب سنتی در حوزه پیشگیری و درمان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

دکتر هاله تاج الدینی افزود: در مدت شیوع کرونا فعالیت‌هایی در بیمارستان‌ها یا برای بیماران سرپایی بر اساس تدابیر طب سنتی انجام گرفته که نتایج خوبی نیز به همراه داشته است.

وی گفت: در طب سنتی ایران حفظ سلامتی دارای اهمیت ویژه ا ست و دستورات شش گانه در این زمینه دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآور شد: در مباحث حفظ سلامتی که در حال حاضر با بیماری کووید ۱۹ مواجهه هستیم مبحث غذاها و نوشیدنی‌ها دارای اهمیت ویژه ای است.

وی ادامه داد: در فصل پاییز و زمستان که جز فصل‌های سرد سال است توصیه می‌شود بیشتر از غذاهایی با مزاج گرم و تر مانند آبگوشت، سوپ سبزیجات و حلیم، آش سبزیجات که با ادویه گرم طراحی می‌شود و در تقویت سیستم ایمنی مؤثر است استفاده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: استفاده از مغزهای خوراکی از توصیه‌های دیگر برای استفاده در فصل پاییز و زمستان است که به دلیل طبیعت گرمی که دارند سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند که بهترین آنها بادام درختی یا بادام شیرین است.

تاج الدینی اضافه کرد: استفاده از زرده تخم مرغ نیز در طب سنتی ایران از مواد غذایی خوب و سالم شمرده می‌شود که برای پیشگیری از بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان استفاده کرد که برای همه سنین و حتی افراد بیمار قابل استفاده است.

وی ادامه داد: استفاده از انواع مرباها مانند به یا هویج در این فصل پسندیده است ولی باید با شیرینی کم باشد و یا استفاده از میوه به، به صورت بخارپز در کنار غذا هم استفاده کرد که هم در تقویت گوارش و هم ایمنی مؤثر است.

وی گفت: میوه‌های دیگر در فصل سرما و تقویت سیستم ایمنی استفاده از انار است که انار شیرین مورد تاکید است.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: استفاده از روغن‌های طبیعی مثل روغن زیتون، سوپ پرنده‌های کوچک مثل کبک یا بلدرچین، لیموترش از دیگر موارد برای استفاده در این دوران است.

وی با اشاره به اینکه در طب سنتی خواب بسیار حائز اهمیت است گفت: بین میزان ساعات خواب و بیداری باید تعادل وجود داشته باشد که تاکید طب سنتی بر خواب کافی شبانه است و خواب روزانه توصیه نمی‌شود.

وی گفت: در بیماری کووید ۱۹ بسیاری از مبتلایان دچار بی خوابی شده و ساعت‌های طولانی بیدار هستند و خواب شبانه را از دست داده‌اند.

تاج الدینی تصریح کرد: خواب شبانه ساعت استراحت ارگان‌های بدن مانند کلیه، کبد، قلب و ریه است و با از دست دادن این خواب سلامت این ارگان‌ها و در نتیجه سلامت فرد دچار مشکل می‌شود لذا توصیه می‌شود که افراد حتماً خواب کافی شبانه را در اولویت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: حفظ تعادل روحی و پرهیز از استرس و خشم و عصبانیت زیاد، دوری از محیط‌های تنش زا از دیگر موارد مورد تاکید در این دوران است و نباید نسبت به این بیماری دچار استرس شد چون استرس و ترس از بیماری افراد را مستعد ابتلاء به بیماری می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: حفظ آرامش و استفاده از رایحه‌ها و بخورها و عطرها در محیط باعث آرامش بخش شدن محیط می‌شود که تأثیر زیادی در آرامش افراد دارد یا بخور هایی که حالت ضدعفونی کننده نیز دارند می‌توان استفاده کرد.

وی گفت: تعادل بین دفع مواد ضروری و مواد غیرضروری از نکات مهم در طب سنتی است و افراد نباید دچار یبوست باشند چون خود یبوست باعث بیماری می‌شود و افراد سالم باید این نکته را مورد توجه قرار دهند.

تاج الدینی با بیان اینکه تعادل بین حرکت و بی حرکتی از دیگر نکات مهم در طب سنتی است بیان کرد: بین تحرک و فعالیت افراد و استراحت آنها در روز باید تناسب برقرار باشد و حرکت زیاد یا عدم تحرک پسندیده نیست.

وی افزود: در شرایط شیوع کرونا بسیاری از افراد از حضور در اماکن ورزشی و باشگاه‌ها خودداری می‌کنند که توصیه می‌شود به ورزش‌هایی مانند پیاده روی در ساعت‌هایی از روز با حفظ نکات بهداشتی و پوشش مناسب با توجه به فصل سرما بپردازند.

وی گفت: پیاده روی باعث می‌شود که ارگان‌های بدن تحرک کافی را داشته باشند و بدن به اعتدال لازم برسد و علاوه بر آن مواد زائد از طریق تعریق دفع شود لذا این ورزش در طب سنتی بهترین ورزش‌ها است که باعث می‌شود افراد سالم کمتر دچار بیماری شوند.

وی تصریح کرد: تحرک کافی حتماً با رعایت پوشش لازم در هوای باز بخصوص در فصل سرد سال مورد نظر قرار گیرد تا ضمن تحرک لازم فرد دچار بیماری‌هایی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی یا کرونا نشود.

در پایان این نشست که با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه پیام نور گناوه برگزار شد عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر