جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۷۷۷۷۷
يکشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۷

فکرشهر: امسال فوتبال حرفه‌ای ایران واردات نداشت اما شاهد انبوهی از صادرات لژیونر به نقاط مختلف دنیا بودیم. این موجی است که مخصوصا طی دو سال گذشته با افزایش قیمت ارز به‌ وجود آمده و در پایان لیگ نوزدهم به اوج خود رسید.

به گزارش فکرشهر، روزنامه دنیای‌ اقتصاد نوشت: «در یکطرفه‌ترین نقل‌وانتقالات تاریخ لیگ برتر، امسال فوتبال حرفه‌ای ایران واردات نداشت اما شاهد انبوهی از صادرات لژیونر به نقاط مختلف دنیا بودیم. این موجی است که مخصوصا طی دو سال گذشته با افزایش قیمت ارز به‌ وجود آمده و در پایان لیگ نوزدهم به اوج خود رسید. امسال بازیکنان زیادی تصمیم گرفتند به پیشنهادهای خارجی با قرارداد دلاری جواب مثبت بدهند.

از تاجیکستان تا بنگلادش

حتی پیش از پایان فصل گذشته مسابقات لیگ برتر، علیرضا بیرانوند راهی آنتورپ بلژیک شد و علی قربانی، سپاهان اصفهان را به مقصد سومقاییت آذربایجان ترک کرد. قربانی حتی بازی در تیم ملی آذربایجان را هم پذیرفته و فعلا دو بار برای این تیم در لیگ اروپا به میدان رفته است. طی همین چند هفته گذشته اما سه بازیکن مهم لیگ ایران به لیگ ستارگان قطر پیوستند؛ مهدی ترابی سر از العربی در آورد، روزبه چشمی به ام‌صلال پیوست و شجاع خلیل‌زاده هم در پس یک التهاب طولانی‌مدت با الریان به توافق رسید. پرسپولیس اما آقای گلش را هم از دست داد و پیش از آغاز مجدد لیگ قهرمانان آسیا، شاهد پیوستن علی علیپور به ماریتیمو پرتغال بود. یکی دیگر از گلزنان برتر لیگ نوزدهم شهریار مغانلو از پیکان بود؛ بازیکنی که او هم راه خروج از کشور را در پیش گرفت و در ۲۵ سالگی به سانتا کلارا در پرتغال پیوست. رضا اسدی دیگر لژیونر فوتبال ایران است؛ بازیکن فصل گذشته تراکتور که به سن‌پولتن اتریش پیوست. در یکی از عجیب‌ترین ترانسفرهای امسال اما، خالد شفیعی بازیکن سابق سایپا به «باشوندرا کینگز» بنگلادش پیوست. ما البته همین حالا هم لژیونرهای عجیب دیگری داریم؛ از میلاد زنیدپور که رکورددار تعویض تیم در فوتبال ایران است و فعلا در اندونزی توپ می‌زند تا آرش اکبری و رادین سیار که بازیکنان یک تیم میانه‌جدولی در لیگ تاجیکستان هستند! دیروز هم در آخرین ترانسفر فوتبال ایران، محمدرضا آزادی بعد از سه سال حضور در تراکتور، به «پانتولیکوس» یونان پیوست.

ترافیک ایرانی‌ها در قطر

در حال حاضر لیگ ستارگان قطر مطلوب‌ترین مقصد برای بازیکنان کشورمان است؛ لیگی در نزدیکی ایران که پول‌های بسیار خوبی هم به فوتبالیست‌ها می‌پردازد. با احتساب شجاع خلیل‌زاده، در حال حاضر هفت نفر از ۱۳ بازیکن خارجی لیگ ستارگان، ایرانی هستند. غیر از شجاع باید به رامین رضاییان در الدحیل، امید ابراهیمی در الاهلی، پژمان منتظری در الخریطیات، مهدی ترابی و مهرداد محمدی در العربی و روزبه چشمی در ام‌صلال اشاره کرد.

یک تیر و دو نشان در اروپا

در گذشته بازیکنان مستعد ایرانی با انتخاب لیگ‌های اروپایی به نوعی دست به «فداکاری مالی» می‌زدند. بسیاری از آنها مثل علیرضا جهانبخش در حالی اولین بار ایران را ترک کردند که در لیگ برتر خودمان پیشنهادهای مالی بالاتر داشتند اما الان موافقت با بدترین پیشنهاد اروپایی هم از بهترین پیشنهادهای داخلی به‌صرفه‌تر است. بازیکن ایرانی اگر فقط ۲۰۰ هزار دلار از یک باشگاه اروپایی دریافت کند، این یعنی ۶ میلیارد تومان وجه رایج داخل کشور؛ کدام تیم در ایران به راحتی چنین دستمزدی به بازیکن می‌دهد؟ دیگر بگذریم از قراردادهای میلیون دلاری در قطر.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر