پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۹۱۶۷
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۸

فکرشهر: بی‌توجهی، سهل انگاری، بی اعتمادی به هشدار کارشناسان و شوخی با کرونا و هرچه که باعث شده است تا این ویروس به مرحله‌ای برسد که روزانه جان بیش از ۴۰۰ نفر را در کشور بگیرد، بس است. بنابرای باید به خود بیاییم و بساطی را برچینیم که باعث انتشار این ویروس می شود.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، براساس اعلام مسئولان بهداشت و درمان کشور اگر روند بی‌خیالی و شوخی انگاری کرونا در کشور همچنان ادامه یابد بزودی آمار مرگ و میرها بر اثر این بیماری چهار رقمی و آمار مبتلایان از ده‌ها هزار نفر در روز افزایش خواهد یافت، پس بهتر است از اکنون که مدیران کشور با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در این شرایط سخت اقتصادی راضی به تعطیلی ۲ هفته‌ای بخش عمده‌ای از مشاغل و اصناف مشمول گروه‌های ۲ و ۳ شده‌‍اند و محدودیت‌های شدید ترددی را به اجرا گذاشته‌اند، ما مردم نیز باید با همکاری و رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی با دولت همکاری کنیم تا وضعیت از این که هست بدتر نشود و بهبود یابد.

اکنون با اطلاع رسانی‌های گسترده‌ای که در یکسال اخیر در مورد ویروس کرونا در سراسر دنیا انجام شده‌است، کسی نیست که با این بیماری و مرگباری آن آشنایی نداشته باشد به همین دلیل دیگر هیچ غفلت و ساده‌انگاری و بی‌خیالی دراین زمینه پذیرفتنی نیست، بلکه هرگونه تخطی و انحراف ما از پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های کرونایی که باعث انتقال بیماری به دیگران خواهد شد، علاوه بر پیگرد و مجازات قانونی از نظر وجدانی و انسانی نیز عذاب آور خواهد بود.

پاندومی کوید ۱۹ طوری است که پیرو جوان، زن و مرد، فقیر و غنی نمی‌شناسد و همه در معرض ابتلای به آن قرار دارند، به همین دلیل فرد فرد جامعه نسبت به پیشگیری از شیوع این بیماری مسئول هستیم و نباید اجازه دهیم با برگزاری دورهمی‌ها یا شرکت در مراسم جشن و عزا و غیره زمینه برای جولان این ویروس قاتل فراهم شود و هر روز عزیران بیشتری را از ما بگیرد و به تنگی نفس بیاندازد.   

به گفته سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی که از اول آذرماه جرای به مدت ۲ هفته در کشور آغاز شده، آخرین فرصت کشور در مقابله با ویروس کرونا است براین اساس مردم برای حفظ جان خود و عزیزانشان باید نسبت به اجرای اصولی و کامل این محدودیت‌ها پایبند باشند چون ادامه روند افزایش شیوع ویروس کووید ۱۹ شرایط بدی را رقم خواهد زد.

هرچند اعمال محدودیت سختی‌هایی را برای قشرهای مختلف جامعه بویژه کسانی که شغل و درآمد ثابتی ندارند به دنبال دارد اما برای قطع زنجیره انتقال بیماری همکاری و همدلی همه آحاد جامعه لازم و ضروری است.

در این شرایط سخت با ماندن در خانه، رعایت فاصله گذاری، دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت محدودیت‌های کرونایی است که می‌توان با این ویروس کشنده مقابله کرد، ویروس کرونا در همین نزدیکی است؛ مردم فوت  ۴۴ هزار و ۳۲۷ نفر در کشور براثر ابتلا به این بیماری را جدی بگیرند.

بی‌توجهی باعث فوت مادرم شد

 یکی از افرادی که مادر خود را در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌است گفت: در ابتدای شیوع ویروس کووید ۱۹ تصور نمی‌کردیم که این ویروس اینقدر بیرحمانه عزیزانمان را مبتلا و از بین ببرد.

مادرم تنها دراثر غفلت و بی توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی و بی احتیاطی با شرکت در یک دورهمی و با این تصور که اینها همه بزرگنمایی و کرونا شوخی است، به این بیماری مبتلا و به دلیل فشار خون و ناراحتی قلبی که داشت پس از چند روز بستری شدن در بیمارستان جان باخت.

وی اظهار کرد: ای کاش به توصیه‌ها و تاکیدهای کارشناسان و متولیان امر بهداشت و درمان در باره خطر شیوع ویروس کووید ۱۹ توجه می‌کردیم شاید به این وسیله امروز خانه از مهر و محبت مادرمان خالی نبود.

در آیین ختم به کرونا مبتلا شدم

یکی از افرادی که خود مبتلا به ویروس کرونا شده بود گفت: مبتلا به دیابت هستم و در این مدت نیز خیلی مراقب خود بودم اما به تازگی به دلیل شرکت در آئین ختم یکی از بستگانم مبتلا به ویروس کرونا شدم.

زینت عبدالهی افزود: هرچند با قرنطینه و بستری شدن یک هفته‌ای در بیمارستان و مراقبت‌های بعدی امروز به طور تقریبی شرایط مناسبی از لحاظ جسمی دارم اما در این مدت خود و خانواده‌ام سختی زیادی را تحمل کردیم.

وی اضافه کرد: تنگی نفس، تب شدید، بدن درد و سرفه‌های شدید به من ثابت کرد ویروس کرونا تنها یک سرماخوردگی ساده نیست که فرد بعد از چند روز سلامتی خود را به دست آورد بلکه این یک بیماری بسیار پیچیده است که فرد مدتها از عوارض آن باید رنج ببرد.

 وی از مردم خواست از این فرصت و محدودیت اعمال شده در راستای حفظ سلامت خود و عزیزانشان استفاده کنند، درخانه بمانند و دور همی‌ها را به روزهای بهتری موکول کنند.

کرونا، هدیه دورهمی‌های خانوادگی

براساس اظهار نظر کادر بهداشت و درمان بیشترین مورد ابتلا به کرونا در استان بوشهر ناشی از برگزاری و شرکت در دورهمی‌ها است، مردم باید بدانند نزدیکترین افراد خانواده نیز می‌توانند باعث انتقال ویروس باشند و برگزار نکردن دورهمی‌ها را باید جدی گرفت.

اعمال محدودیت‌ها تنها به معنی حضور نیافتن در بازار و تعطیلی کسبه نیست بلکه به این معنی است که خود مراقبتی صورت بگیرد و تا اطلاع ثانوی باید دورهمی ها را به زمان دیگری سپرد.

یکی از پرستاران بیمارستان شهدای خلیج فارس گفت: هر روز شاهد هستیم چند نفر از اعضای یک خانواده درگیر ویروس کرونا شده و در بیمارستان‌ بستری می‌شوند.

صغری قاسمی افزود: مردم باید بدانند خطر ابتلا به ویروس کرونا جدی است و مردم برای ایمن نگه داشتن خود و عزیزانشان باید نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی مقید باشند.

وی بیان کرد: هدف از اجرای محدودیت‌های شدید ماندن در خانه و پرهیز از حضور در اجتماع‌های مختلف است نه اینکه این تعطیلی فرصتی برای شب نشینی و یا مسافرت برای برخی افراد بشود.

بی خیالی مردم نسبت به کرونا کادر درمان را آزار می‌دهد

قاسمی اضافه کرد: امروز چشم کادر بهداشت و درمان به اجرای این محدودیت‌ها است و امید می‌رود با جدی گرفتن آن و در خانه ماندن هر روز آمار ابتلا کاهش و جمعیت کمتری در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست بدهند.

وی تاکید کرد: آنچه بیش از همه چیز کادر درمان را خسته و ناراحت می‌کند بی خیالی مردم نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است که انتظار می‌رود با اعمال این محدودیت‌ها تاحدودی مردم نسبت به سختی و خطرناک بودن ویروس کرونا حساس شوند.

سوپروایزر آموزش و سلامت بیمارستان شهدای خلیج فارس گفت: هرچند اجرای اصول قرنطینه عمومی لازم و ضروری بود اما مهم این است که مردم به صورت خود خواسته اقدام به این کار کنند و خود را ملزم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بدانند.

آمنه خدادادی افزود: با وجود گذشت ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا اما همچنان مردم این ویروس پیچیده را جدی نمی‌گیرند و تنها خانواده‌هایی که به نوعی خود و یا عزیزانشان به این ویروس مبتلا شده‌اند اهمیت موضوع را بیشتر درک می‌کنند.

وی تاکید کرد: امروز فوت ناشی از کرونا در استان بوشهر از ۱۰ نفر در خردادماه به ۸۰۰ نفر رسیده‌است و این بیانگر بی توجهی مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

خدادادی اضافه کرد: آنچه در اجرای محدودیت‌های کرونایی مهم است، این است که مردم به این نتیجه برسند که تنها راه حل کنترل و قطع حلقه شیوع ویروس کرونا در خانه ماندن است.

کادر درمان خسته اما امیدوار به تغییر رفتار مردم  

وی بیان کرد: با توجه به اینکه همه کارکنان امکان حضور در بخش کووید ۱۹ را ندارند و افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای، ضعف سیستم ایمنی، بارداری و سایر موارد را نداشته باشند تنها امکان حضور دراین بخش را دارند به همین دلیل عده مشخص و کمی در این بخش حاضر می‌شوند و همین امر باعث می‌شود فشار کار بر این افراد افزایش یابد.

خدادادی اضافه کرد: همچنین یک سوم کارکنان خود گرفتار ویروس کرونا شده و در مرخصی استعلاجی به سر می‌برند و همین امر باعث شده که فشار کار بر سایر کارکنان افزایش یابد به همین دلیل تنها راه کمک به بخش درمان در خانه ماندن است.

یکی دیگر از پرستاران بیمارستان شهدای خلیج فارس گفت: با توجه به اینکه ویروس کرونا به وسیله عامل انسانی از نقاط آلوده موسوم به قرمز و نارنجی به منطقه پاک منتقل می‌شود به همین دلیل احتمال دارد ویروس از افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند به افراد آسیب پذیر که ریسک بالاتری برای فوت دارند، منتقل شود بنابراین این محدودیت‌ها بویژه در بخش مسافرت‌ها و ترددها بسیار موثر است.

زهرا حیدری اضافه کرد: مردم باید بدانند به طور قطع انتشار آلودگی سبب آسیب بیشتر مردم می‌شود و تعداد بسیار زیادتری از مردم در زمان کوتاه به بیمارستان‌ها مراجعه و در صورت افزون شدن شمار مراجعان، آسیب پذیری بیمارستان بیشتر و ارایه خدمت سخت‌تر می‌شود.

این پرستار گفت: قریب به ۹ ماه است که مجموعه کادر بهداشت و درمان تمام زندگی حرفه‌ای خود را در اختیار حمایت، نگهبانی و پاسداشت از جان هموطنان خود صرف کرده  و بسیار خسته و فرسوده شده‌اند.

حیدری ادامه داد: آنها با پوشش‌های خاص به دلیل ماهیت مسری و آسیب زای ویروس باید ساعت‌ها و روزها مراقب بیماران باشند و در این مسیر شمار زیادی از خانواده سلامت که براحتی قابل جایگزین نیستند را از دست داده‌ایم.

 متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در بوشهر گفت: مردم باید بدانند تاکنون هیچ واکسن، داروی موثر و اختصاصی برای درمان بیماری کرونا کشف نشده و داروهایی هم که استفاده می‌شود تنها تا حدی علائم بیماری را کنترل می‌کنند، برهمین اساس استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تنها سپر دفاعی در مقابل بیماری کرونا به شمار می‌آید.

دکتر فرهاد عباسی افزود:  قرار گرفتن بسیاری از نقاط کشور در وضعیت قرمز کرونا به معنی این است که شمار مبتلایان به این بیماری افزایش یافته و شرایط در همه جای کشور مناسب نیست.

وی بیان کرد: افزایش شمار بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و درگیری شدید ریه برخی از افراد افزایش مرگ و میر را به دنبال دارد.

عباسی یادآورشد: رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی باعث ادامه یافتن روند چرخش بیماری درجامعه و منجر به ابتلای افراد بیشتری می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات جامعه در این شرایط جدی نگرفتن بیماری است، خیلی ها تصور می‌کنند بیماری کرونا در حد یک سرما خوردگی ساده است این درحالی است که ممکن است در این سرماخوردگی ریه درگیر و در این شرایط عده ای جان خود را از دست بدهند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: امروز بسیاری از همکاران درمانی خود مبتلا به بیماری کرونا شده و بعد از ۹ ماه از بیماری کادر درمان خسته شده و تنها با پیشگیری و کاهش روند ابتلا است که می‌توان به آنها کمک کرد.

ضرورت شناسایی و جداسازی زودهنگام مبتلایان به کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در کنترل هر اپیدمی بویژه ویروس کرونا که ناشناخته با تهاجم شدید است یک راهکار پیشگیرانه به تنهایی ما را به موفقیت نمی رساند بلکه باید مجموعه‌ای از اقدام‌های متعدد علمی و تجربه‌های مثبت دیگر کشورها و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با این ویروس به کار گرفته شود.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان افزود: آنچه بیش از همه راهکارها مفید و موثر واقع شده شناسایی زودهنگام بیماران و جداسازی آنها از افراد سالم است که به این وسیله شکستن زنجیره انتقال را به همراه خواهد داشت.

وی یادآور شد: امروز کشور با توجه به آمار روزانه ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در بحران بروز بیماری قرار گرفته و این نگران کننده‌است به همین دلیل در این شرایط دولت مجبور به اعمال محدودیت‌های شدید و به نوعی قرنطینه خانگی شد.

خواجه ئیان اضافه کرد: برای موفقیت اعمال محدودیت‌های شدید و شکستن اپیدمی کرونا باید موارد موجود دراین طرح جز به جز اجرا شود تا کادر درمان ترمیم، مرگ و میر کاهش و زمانی فراهم شود که استراتژی‌های موثر طراحی شود.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، اعمال این محدودیت‌های شدید زمانی موثر و مفید واقع می‌شود که پس از پایان اجرای این طرح برنامه پیشگیری به طور دقیق اجرا شود.

وی بیان کرد: درست است که در زمان ایپدمی توجه به درمان مهم است ولی اولویت در کنترل بیماری با سیاست‌های پیشگیرانه و بهداشتی است.

خواجه ئیان اضافه کرد: مردم باید بدانند هیچ تاریخ مشخصی برای پایان ویروس کووید ۱۹ نمی‌توان پیش بینی کرد و در زمان حاضر مهمترین علت اعمال محدودیت‌های شدید روند افزایش این بیماری است.

وی در باره استفاده از کیت‌های آنتی ژنی گفت: این نوع کیت‌ها ساده و در مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پاسخ تست آماده و نمونه گیری خیلی راحت و با دقت بالا انجام می‌شود که امیدواریم با واردات آنها بتوان بیماریابی را به صورت گسترده انجام داد.

خواجه ئیان تاکید کرد: مردم باید بدانند در این شرایط بهداشت و درمان به تنهایی امکان تامین سلامت عمومی مردم و جامعه را ندارد و برای مقابله با این ویروس ناشناخته مشارکت و همکاری بین بخشی همه آحاد جامعه ضروری است و همه باید نسبت به انجام مسئولیت اجتماعی خود کوشا باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر