پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۹۲۶۸
سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۱

فکرشهر: واحد اهدای پلاسمای خون بهبود یافتگان بیماری کووید ۱۹ به منظور کمک به درمان مبتلایان به ویروس کرونا در استان بوشهر راه‌اندازی شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، مدیرکل پایگاه انتقال خون استان بوشهر روز سه‌شنبه پس از افتتاح این واحد گفت: از امروز همه افرادی که بیش از ۲۸ روز گذشته به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و اکنون در شرایط بهبودی و سلامت کامل هستند در صورتی که بدن آنها توانایی لازم را داشته باشد می‌توانند برای اهدای پلاسمای خون خود به پایگاه انتقال خون شهرستان بوشهر مراجعه کنند.

نرگس عبیدی افزود: در زمان حاضر این امکان تنها در پایگاه انتقال خون مرکز این استان فراهم شده‌است اما شرایط پایگاه‌های اقماری بررسی در صورت راه‌اندازی، به هم استانی‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

وی در باره دیگر شرایط لازم برای اهدای پلاسمای خون بهبود یافتگان بیماری کوید ۱۹ بیان کرد: افرادی که در طیف سنی اهدا  ۱۸ تا ۶۰ یا ۶۵ سال و دارای وزن بالای ۵۰ کیلوگرم باشند، می‌توانند به شکرانه سلامتی خود پلاسمای خود را به بیماران نیازمند اهدا کنند.

عبیدی ادامه داد: همچنین ترجیح بر این است که اهدا کننده مرد باشد و در مرحله بعد زنانی که زایمان و سقط جنین نداشته باشند می‌توانند پلاسمای خون خود را اهدا کنند.

مدیرکل پایگاه انتقال خون استان بوشهر ادامه داد: در زمان حاضر پذیرش برای اهدای این فرآورده خونی همه روزه است و بهبود یافتگان از بیماری کووید ۱۹ می‌توانند با ارائه مدارکی که نشان دهنده ابتلای آنها به ویروس کرونا باشد و ۲۸ روز از بهبودی کامل آنان گذشته است، در این اقدام خیرخواهانه مشارکت کنند.

وی اضافه کرد: سیستم نوبت دهی اینترنتی اهدای پلاسما نیز راه‌اندازی شده‌است و اهداکنندگان می‌توانند بعد از دریافت کد رهگیری و زمان مراجعه در مرکز انتقال خون حضور یابند.

عبیدی عنوان کرد: جمع‌آوری پلاسمای بهبود یافتگان در قالب پویش شکرانه سلامت صورت می‌گیرد و اهدا کنندگان به درمان بیماران بستری در بیمارستان کمک می‌کنند.

مدیرکل پایگاه انتقال خون استان بوشهر یادآور شد: راه‌اندازی بخش اهدای پلاسما در بسیاری از استان‌های کشور از فروردین ماه آغاز شد اما بوشهر در آن زمان در وضعیت سفید قرار داشت و این امر سبب شد به این حوزه ورود نشود اما اکنون با افزایش چشمیگیر مبتلایان به این ویروس در ۲ ماه گذشته تلاش بسیاری صورت گرفت که به راه‌اندازی این واحد انجامید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: این امکان به همت سازمان انتقال خون فراهم شده‌است و در قالب آن پلاسمای خون افراد درمان شده از بیماری کووید ۱۹ که حاوی آنتی بادی ویروس کرونا است جمع‌آوری و به بیماران تزریق می‌شود.

جعفر زارع زاده افزود: آنتی‌بادی موجود در پلاسمای خون افرادی که این بیماری را پشت سر گذاشته‌اند نقش موثری در درمان کووید ۱۹ داشته است.

وی اضافه کرد: با این حال پلاسما درمانی هنوز جزو درمان‌های اصلی کووید ۱۹ نیست و کماکان در مرحله تحقیقات قرار دارد که اگر نتایج به طور قطع تایید شود، می‌توانیم  از آن به عنوان راه درمانی موفق استفاده کنیم که اکنون زمینه آن در بوشهر فراهم شده‌است.

در اولین روز فعالیت این بخش در پایگاه انتقال خون بوشهر در نوبت صبح  چهار نفر بهبود یافته از بیماری کووید ۱۹ پلاسمای خون خود را اهدا کردند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر