شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۹۲۸۷
سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲

فکرشهر: حمله موشکی رعدآسای یگان موشکی یمن و انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو در جده نشان از توان بالای دولت یمن در هدف قرار دادن مواضع دشمنان و همچنین وجود یک برنامه مدون و طرح مشخص برای پاسخ به تجاوز ائتلاف سعودی به یمن دارد.

به گزارش فکرشهر، سیدرضا صدرالحسینی - کارشناس مسائل غرب آسیا - در ادامه یادداشت خود در روزنامه «وطن امروز» نوشت: هر چند پس از حمله موشکی انجام‌شده با موشک قدس ۲ نیروهای نظامی و امنیتی سعودی با محاصره مناطق اطراف این تاسیسات مانع حضور رسانه‌های رسمی و مخابره خبر شدند اما ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی که توسط مردم منطقه و از فواصل دور گرفته شده است نشان از موفقیت‌آمیز بودن حمله و شدت آسیب‌های وارده به این تاسیسات دارد.

اما اهمیت حمله به تاسیسات نفتی آرامکو صرفا محدود به موضوع امنیت انرژی و توان موشکی یمن نیست. هر چند فاصله هزار کیلومتری مرز یمن با تاسیسات نفتی آرامکو در جده هم به لحاظ توان موشکی بسیار قابل تامل است.

اما همزمانی این حمله با سفر مایک پمپئو به عربستان و یک روز پس از میزبانی مجازی عربستان از اجلاس جی۲۰، پیام‌های جدی را برای سعودی‌ها و همپیمانان آن دارد. چه آنکه سخنگوی ارتش یمن هم پس از انتشار خبر این حمله به شرکت‌ها و کشورهای همکار با سعودی‌ها در عربستان هشدار داد که امکان آسیب دیدن آنها بر اثر حملات موشکی یمن به مواضع سعودی وجود دارد.

نکته بعدی زمان‌بندی این حمله بود که در کنار حملات ماه‌های گذشته و حمله سال گذشته به آرامکو در شرق عربستان نشان‌دهنده وجود یک تقویم مشخص برای اجرای حملات متناوب به عربستان است. طبیعتا تداوم این روند در سال جاری که در آن سعودی‌ها با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه هستند هزینه‌های سنگینی برای آنها خواهد داشت.

در ۵ سال گذشته عربستان همواره از کسری بودجه رنج برده و در سال ۲۰۲۰ هم این کشور ۳ بار مالیات بر ارزش افزوده را افزایش داده است. علاوه بر این، این حملات ارزش سهام آرامکو را که از سال گذشته وارد بورس شده است کاهش خواهد داد و آسیبی چندجانبه به اقتصاد عربستان وارد خواهد آورد. آنچه مسلم است همزمانی این عملیات موشکی با عملیات زمینی که به فتح پادگان استراتژیک «ماس» در مسیر مارب منجر شده است نشان‌دهنده پیشرفت همه‌جانبه یمنی‌ها در عرصه نبرد میدانی با ائتلاف سعودی و ایجاد شکاف در ائتلافی است که اکنون چیزی جز یک نام از آن باقی نمانده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر