چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش اختصاصی «فکرشهر» از یک معضل
به گزارش «فکرشهر»، جولان آزاد و ساماندهی نشده سگ های بدون صاحب، از جنبه های مختلفی مشکل ساز شده؛ هنگامی که برای تهیه غذا کیسه های زباله را پاره می کنند و باقی مانده آن در سطح شهر پخش می شود؛ وقتی ناقل بیماری های زیادی از جمله هاری و کیست هیداتیک می شوند؛ هنگامی که...
کد خبر: ۸۱۱۵۴
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۲

فکرشهر ـ مهناز ایلانی: هر چند از گذشته تا به امروز، انسان با حیوانات اهلی و وحشی به طور مستقیم و غیر مستقیم ارتباط داشته، اما گاهی همین حیوانات اهلی که حتی به صفاتی خاص هم مشهور هستند، مشکلات زیادی ایجاد می کنند. از جمله این حیوانات، سگ هایی هستند که به عنوان سگ های بدون صاحب یا حتی ولگرد شناخته می شوند و به عنوان یک معضل، شهرها و حتی روستاها با آن دست به گریبان هستند و نقاط مختلف استان بوشهر از جمله شهر برازجان نیز از این معضل مستثنی نمانده است.

به گزارش «فکرشهر»، جولان آزاد و ساماندهی نشده سگ های بدون صاحب، از جنبه های مختلفی مشکل ساز شده؛ هنگامی که برای تهیه غذا کیسه های زباله را پاره می کنند و باقی مانده آن در سطح شهر پخش می شود؛ وقتی ناقل بیماری های زیادی از جمله هاری و کیست هیداتیک می شوند؛ هنگامی که با ایجاد سرو صدای زیاد، خصوصا نیمه شب ها، موجب سلب آرامش و خواب مردم می شوند و وقتی با حمله به رهگذران و مردم، امنیت آن ها را به خطر انداخته و وحشت و ناامنی ایجاد می کنند. بارها و بارها شاهد حملات سگ ها به شهروندان بوده ایم و این اتفاق همچنان در حال تکرار است. حال کودکی که زخم ناشی از چنگ و دندان سگ ها تا همیشه بر روح و جسم او باقی مانده قابل توصیف نیست یا فردی که تنها میان حلقه آن ها اسیر می شود و ترس از تکرار این اتفاق، کابوسی می شود برای خواب و آرامش او.

در شهر برازجان، بیش ترین نقاطی که سگ های بدون صاحب در آن جمع و دیده می شوند، محله های خلوت تر و کم تردد است؛ محله هایی نظیر فرهنگ شهر، آبرسانی، بلوار بسیج و... .

 خانمی ساکن «فرهنگ شهر» برازجان در این باره به «فکرشهر» می گوید: سگ ها، تعدادشان زیاد است؛ گله ای در خیابان می چرخند، آدم جرات نمی کند تنها و پیاده بیرون برود. یک روز صبح که رفته بودم نانوایی، قریب به 15 تای آنها به سمت من حمله کردند. بعد از آن ترسشان را دارم و تنها بیرون نمی آیم. حتی بعضی شب ها کابوس می بینم که بین آن ها گیر افتاده ام.

خانم دیگری می گوید: منتظر سرویس بودم، متوجه شدم تلفن همراهم را جا گذاشته ام. برگشتم؛ سگی با توله هایش روبروی خانه مان خوابیده بود، بهم حمله کرد؛ آن قدر با کیف زدمش و جیغ کشیدم که رها کرد و رفت.

شهروند دیگری هم این گونه تعریف می کند: شب و تاریک بود. ندیدم. یک آن متوجه شدم که وارد فضای خالی کنار خیابان که خوابگاهشان بوده شده ام. حمله کردند. خیلی ترسیده بودم و جیغ می زدم. آقایی با خانمش که خانه اشان در آن نزدیکی بود صدایم را شنیدند و به کمکم آمدند.

به گزارش «فکرشهر»، برای حل معضلاتی چون این، خردادماه سال 1397، شهردار برازجان از ایجاد یک فضای فنس کشی شده در نهالستان برازجان برای جمع آوری و نگهداری سگ های بدون صاحب خبر داد و گفت که این طرح در حال اجراست؛ طرحی که البته بی سرانجام ماند؛ در اردیبهشت ماه 1398 نیز به همین منظور کارگروهی با حضور فرمانداری، محیط زیست، شهرداری مرکز شهرستان، شبکه بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، دادگستری، دهیاران و شهرداران دیگر نقاط دشتستان و برخی ارگان های دیگر تشکیل شد و تصمیم بر این شد که محلی برای قرنطینه و جمع اوری و نگهداری این سگ ها در نظر گرفته شود و بعدها این محل در نزدیکی روستای «خوشاب» عنوان شد که به دلیل به توافق نرسیدن کارگروه با صاحب زمین، بی نتیجه ماند.

فرماندار دشتستان در این باره به «فکرشهر» گفت: کارگروهی در حوزه شهرستان درخصوص سگ های بدون صاحب با توجه به قانون و با تقسیم کار و شرح وظایف مشخص وجود دارد و اقدامات اولیه را در این زمینه داشته ایم ولی به دلیل شرایط کرونایی، وقفه ایجاد شده است.

فتح اله نوروزی گفت که «این موضوع را بعد از محدودیت های کرونایی در جلسه ای که تشکیل خواهیم داد، پیگیری می کنیم» و افزود: هماهنگی های بیشتر را در این زمینه انجام خواهیم داد و ادارات مربوطه را تعیین تکلیف می کنیم تا اقدامات مربوطه را با توجه به شرح وظایف خود انجام دهند تا بتوانیم از این معضل شهرستانی با برنامه ریزی دقیق عبور کنیم.

رییس محیط زیست شهرستان دشتستان نیز در این باره به «فکرشهر» گفت: در هر مشکلی، ابتدا باید علت را ریشه یابی کرد و با آموزش و فرهنگ سازی، علت را از بین برد. در این مورد هم شهروندان با ریختن اضافه مواد غذایی و خوراکی، سگ ها را به کوچه و خیابان دعوت می کنند. حس بویایی سگ بسیار قوی است و از چند کیلومتری احساس می کند؛ وقتی خوراکی برایشان نباشد، خودشان از شهر می روند.

طاهره موسوی افزود: اداره محیط زیست، یک نهاد نظارتی است و بودجه ای برای جمع آوری سگ های بدون صاحب دریافت نمی کند؛ این کار به عهده شهرداری است و ما فقط بر آن نظارت داریم.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری برازجان نیز در این زمینه به «فکرشهر» گفت: دستور العملی تحت عنوان دستور العمل ساماندهی سگ های ولگرد از سوی وزارت کشور ابلاغ شده که بر اساس آن هر شهرستان یک کارگروه دارد.

محمد جامعی ادامه داد: به دلیل عدم وجود کمپ نگهداری در شهرستان دشتستان، سگ ها را که جمع می کنیم، باز از شهرهای مجاور سگ هایشان را می آورند و اینجا رها می کنند.

جامعی افزود: در حال حاضر، مشکل زمین برای احداث کمپ داریم که بر اساس یک چهارچوبی با جزییات یک طرحی تدوین کرده ایم که کار را از صفر تا صد به بخش خصوصی بسپاریم. این طرح را به امور قرارداد ها داده ایم تا آگهی کند.

وی دامه داد: پس از آن که طرح به مزایده گذاشته شد و پیمانکاری کار را به عهده گرفت، هزینه ها با نهاد متولی است و به پیمانکار پرداخت خواهد شد.

به گزارش «فکرشهر»، هر چند برای ساماندهی سگ های بدون صاحب در دشتستان و به ویژه شهر برازجان، این نوع قول ها و وعده ها بارها داده شده، اما این مشکل هنوز پابرجاست و حتی به مرور، به یک معضل تبدیل شده و آرامش و امنیت شهر را مختل نموده، ترسی شده که در دل افراد رخنه کرده و به مدیریتی واحد و همیشگی نیاز دارد.

نظرات بینندگان
محمود م
|
-
|
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
سگ ها شهر را تصرف کردند. و هیچ مسئولی پاسخگو نیست. فقط کارهای ابتدایی و ساده بلدند. کار بزرگ ازشون بر نمیاد.
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر