سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۱۸۰۴
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴

فکرشهر: مسئول اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده امسال جنگل‌های دست کاشت حرا در سطح ۱۳ هکتار از زمین‌های ساحلی اطراف بندر دیلم این استان گسترش می‌یابد.

به گزارش فکرشهر، امین نصراللهیان روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: برای انجام این پروژه ۱۶۲ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی مدیریت پایدار توسعه جنگل‌های ساحلی مانگرو مصوب شده و هم اکنون در دست اجرا است.

وی بیان کرد: در زمان حاضر ۶۶۰ هکتار جنگل‌های حرا در این استان وجود دارد که از این میزان ۳۶۰ هکتار طبیعی است و مابقی دست کاشت است.

  مسئول اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد: ۳۳۰ هکتار از جنگل های طبیعی حرا در نایبند عسلویه و ۳۰ هکتار در شهرستان دیر است و جنگل‌های نیز بیشتر در مناطق عسلویه، دیر وکنگان قرار دارند.

نصراللهیان بیان کرد: همچنین با توجه به اهمیت توسعه جنگل‌های مانگرو در منطقه و نقش آنها در توسعه گردشگری و حفظ محیط زیست توسعه این جنگل‌ها در سایر مناطق استان بوشهخر که قابلیت این کار را داشته باشند در دستور کار است.

مسئول اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: بیشترین گونه‌های دست کاشت حرا با همکاری تشکل‌های غیر دولتی و محیط زیست در زمین‌های ساحلی کم عمق شهرستان دیر، ورودی بوشهر، بندر ریگ، دیلم، عسلویه و کنگان غرس شده‌است.

وی یادآور شد: آلودگی‌های نفتی، احداث جاده‌ها و راه در خورها و پل سازی‌های غیر اصولی در سطح جنگل‌های حرا تاثیر منفی زیادی روی این مناطق گذاشته است.

نصراللهیان با تاکید براینکه پروژه‌های توسعه‌ای باید براساس پیوست‌های زیست محیطی اجرا شود گفت: یکی از مشکلاتی که امروز در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های زیست محیطی وجود دارد نداشتن دانش، مهارت و توانایی ایجاد تعادل بین حفظ محیط زیست و پروژه‌های توسعه‌ای است.

وی ادامه داد: مجریان طرح‌های مختلف اقتصادی باید بدانند هرچند اجرای برخی پروژه‌ها ممکن است تولید، اشتغال، توسعه و صادرات را به دنبال داشته باشد اما باید دانست از بین رفتن عرصه‌های طبیعی از جمله جنگل‌های حرا که در این طرح مورد نظر است آثار زیست محیطی زیادی به دنبال دارد و برای جبران آن هزینه زیادی باید انجام شود.

به گفته نصراللهیان باید یقین داشته باشیم اجرای هر طرح توسعه‌ای از جمله پرورش میگو اثر زیست محیطی به دنبال دارد و برای حفظ این جنگل‌ها باید بتوان آب خروجی این مجتمع‌ها را تصفیه و آلودگی پساب آن را کاهش داد.

مسئول اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: در این شرایط باید با کمک گرفتن از فناوری‌های جدید ازجمله فناوری‌های نانو و بیوتکنولوژی بتوان این پساب‌ها را تصفیه کرد تا تاثیر زیست محیطی کمتری به دنبال داشته باشد.

نصراللهیان اضافه کرد: درخت‌های حرا در عرض جغرافیایی صفر و ۲۰ درجه رشد می‌کنند اما با وجود اینکه بوشهر از این عرض جغرافیایی بالاتر است باز هم این جنگل‌ها در این مناطق رشد کرده‌اند.

وی ادامه داد: درخت‌های حرا از لحاظ رویشگاهی در مناطقی رشد می‌کنند که هیچ گیاه دیگری رشد نمی‌کند و باعث زیبایی منظر و تاثیر مهم در جذب توریست و توسعه آبزیان  دارد و به دلیل غنای غذایی باعث جذب آبزیان از جمله خرچنگ‌ها و ماهیان می‌شود به همین دلیل صیادان نه تنها مخالفتی با توسعه جنگل‌های مانگرو ندارند بلکه از توسعه این نوع گیاهان استقبال نیز می‌کنند.

 نصراللهیان بیان کرد: جنگل‌های حرا یا مانگرو درختانی شورزی در اندازه‌های 3 تا ۶ متر با شاخ و برگ سبز روشن هستند که در هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو می‌روند و با خاصیت تصفیه‌ای که در برگ و ساقه این درخت وجود دارد بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می‌کند و در اصل این گونه درختی که ویژه مناطق گرمسیری است در حقیقت یک کارخانه آب شیرین کن طبیعی و خدادادی است.

وی  حفظ و توسعه اکوسیستم‌های مانگرو را برای تقویت معیشت جوامع محلی مهم  توصیف کرد و تاکید کرد: توسعه استان بوشهر تنها گاز محور نیست و همه باید به دریا، ساحل و اکوسیستم‌های موجود به عنوان زیبایی‌های خدادادی و روزی دهنده مردم ساحل نشین توجه بیشتری داشته باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر