جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۲۳۴۸
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹

فکرشهر: سخنگوی دولت در مورد پرسشی درباره بازار ارز و دست داشتن دولت در این بازار گفت: این سوال افکار عمومی نیست؛ افکار عمومی از پایین آمدن قیمت ارز خوشحال هستند. تحریم یکی از دلایل افزایش قیمت ارز بوده است.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، علی ربیعی در نشست خبری خود خاطر نشان کرد: روند نرخ ارز، براساس مبانی بنیادی بازار شکل می گیرد. لذا براساس آنچه طی دو سال و نیم گذشته شاهد آن بودیم، فشار ناشی از تحریم ها عدم امکان انتقال ارز به دلایل توامان تحریم و به هم خوردن عرضه و تقاضای ارز خصوصا تشدید انتظارات، در افزایش قیمت ارز موثر و تعیین کننده بوده است.

وی بیان داشت: لذا انتظار می رود در مرحله اول خروج از شوک با فروکش کردن انتظارات، افزایش نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت کند.در مرحله بعدی با دسترسی بهتر بانک مرکزی به منابع مسدودی خود و نیز شرایط پیش رو امکان مدیریت موثرتر در بازار ارز، و کاسته شدن از تقاضا و پاسخ به نیازهای واقعی فراهم می شود.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: از طرفی برای فهم شرایط این روزهای بازار ارز نیاز به دانش تخصصی اقتصاد و بودجه ریزی سنجیده نیست. هر فردی در کف بازار نیز متوجه می شود که با نبودن ترامپ، شکست فشار حداکثری و فرو ریختن تحریم ها قیمت شکننده و کاذب ارز و سکه به سمت تعادل و قیمت اصلی خود نزدیک خواهد شد.

وی ادامه داد: باز هم هر کسی از همان کف بازار می داند زمانی که منابع بانک مرکزی آزاد شود و امکان عرضه از تقاضا پیش بگیرد قیمت ها متعادل می شود و پایین می آید. ظاهرا برخی افراد عادت کرده اند هر موضوعی را با عینک سیاسی و تیره بینند هر چند به قیمت ضربه زدن به روح و روان جامعه باشد.

ربیعی گفت: در مواردی مانند قیمت ارز و طلا صرفا وابسته به متغیرهای درونی نیست بلکه از متغیرهای بیرونی اعم از اقتصادی، سیاسی نیز هست. بیاد داریم بعد از پایان جنگ تحمیلی بلافاصله قیمت های ارز و سکه سقوط کردند.

سخنگوی دولت بیان داشت: همچنین اگر از نقش دولت می پرسید و عده ای این نقش را نمی خواهند ببینند باید گفت که طی ۳ سال گذشته در حالیکه عده ای در داخل مشغول تخریب بودند، دولت در کنار مردم، ضمن مقاومت در برابر فشارهای ترامپ، براساس یک سیاست مقاومتی مانع از وقوع برخی پیش بینی هایی که درباره آن شنیدیم از جمله ابرتورم یا ونزوئلایی شدن شده است.

وی اظهار داشت: این مقاومت دولت و مردم ایران علیرغم فشار بر معیشت و زندگی مردم و سخت شدن امورات روزانه مردم، در حالی است که عده ای هیچگاه نمی خواهند ببینند و بیان کنند. با فشارهای بی نظیر و در یک جنگ نابرابر اقتصادی ایران نه دچار تورم و فروپاشی شد و نه شبیه برخی کشورهای از هم پاشیده منطقه شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر