جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
معاون استاندار بوشهر: انتقامدر جلسه شورای ملی ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس؛
کد خبر: ۸۲۴۰۳
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷

فکرشهر: مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی گفت: ۳۲ عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس از استان‌های بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و کرمان در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت شد.

به گزارش فکرشهر از میراث آریا، مصطفی پورعلی در حاشیه جلسه شورای ملی ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس که سه‌شنبه (۳۰ دی‌ ۹۹) با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور در سالن اجتماعات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، گفت: از جمله عناصر شاخص ثبت شده استان چهارمحال و بختیاری می‌توان به مهارت ساخت بایداق و آیین‌های مربوط به آن اشاره کرد.

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ واحیا میراث معنوی و طبیعی افزود: از استان خوزستان نیز مهارت‌های ساخت عروسک‌های محلی ماهشهر، دزفول و هندیجان و  مهارت آجرچینی سنتی دزفول و شوشتر و همچنین آیین سنتی بی بی دن دارستان و شیوه سنتی تقسیم آب کشاورزی در شهداد به عنوان میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت ملی شد.

طبق آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی – تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آواها و .. .) در فهرست ملی را در بر می‌گیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رییس شورا، معاون میراث‌فرهنگی نایب رییس و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی‌وطبیعی به عنوان دبیر شورا هستند که جلسات آن به صورت دوره‌ای و بر اساس پرونده‌های موضوعی با حضور اشخاص حقوقی ثابت، اشخاص حقیقی و تعدادی از صاحب‌نظران و نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با هر پرونده به صورت متغیر تشکیل می‌شود.

شورای حریم کشور مسئولیت تعیین و ضوابط حریم آثار ملی را بر عهده دارد که معاون میراث فرهنگی کشور رییس شوراست و پس از بررسی فنی و تخصصی، واج شرایط بودن ثبت اثر در فهرست ملی تصویب و تعیین حریم می شود و پس از آن وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، حریم و ضوابط تعیین شده قانونی را به استاندار آن منطقه‌ای که اثر در آنجا قرار دارد، به صورت کتبی  ابلاغ می‌کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر