پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ بازگشت نحوه تردد اهالی خارگ به دهه 60
فکرشهر: به راستی گناه مردم مظلوم خارگ چیست؟/ چرا پس از گذشت بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی تاكنون حتی یك وسیله نقلیه دریایی مناسب، ایمن و در شان مردم این جزیره برای ایشان تامین نشده است؟
کد خبر: ۸۲۴۰۴
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹

فکرشهر ـ سید فریور موسوی: سال هاست كه مردم غیور و دلاور جزیره همیشه بیدار «خارگ» از تردد دریایی و سفر به آن طرف آب ها رنج برده و می برند و متاسفانه در این میان نه مسوولی با گوش شنوایش می شنود و نه فریادرسی به فریاد حق خواهانه ایشان می رسد! تردد دریایی كه عمده ترین راه مسافرت مردم این جزیره ثروتمند و متمول به شمار می آید، بعد از رفتن كشتیرانی «والفجر»، به كابوسی برای این خادمان انقلاب تبدیل شده است و مسوولان استانی متاسفانه یا در خواب قیلوله هستند یا ندای این مردم ولایت مداررا نمی شنوند! 

به گزارش «فکرشهر»، مدت مدیدی است كه اهالی خارگ در مسیر دریایی خارگ به گناوه دچار سردرگمی شده و وسیله ای مناسب برای تردد ندارند و به هر كجا كه اعتراض می كنند، دلسوزی نمی یابند... 

مردم خارگ، مردم قشم

هنوز تفاوت میان مردم جزایرخارگ و قشم را به درستی متوجه نشده ایم، هر دو مردمی خونگرم و پرتلاش دارند و زحمتكش! اما خارگ كجا و قشم كجا؟ 

روزانه وسایل مختلف حمل و نقل دریایی حد فاصل جزیره قشم به بندرعباس و جزایر مختلف را طی می كنند و مردم این جزایر و شهرها، به راحتی آب خوردن و فراخور درآمدشان، نوع وسیله دریاییشان را انتخاب و با آن تردد می نمایند؛ اما جزیره خارگ، در یتیم خلیج همیشه فارس كه ثروتمندترین جزیره دنیا به شمار می آید، هنوز در تردد دریایی مردمانش مشكل دارد... سال هاست كه مردم این جزیره مرجانی، به خاطر كج سلیقگی مسوولان شهری و استان بوشهر، با این مشكل عمده و اصلی زندگی روزمره شان دست و پنجه نرم كرده و متاسفانه تا به امروز هم ادامه داشته و خواهد داشت. 

كشتی های فرسوده و مردم مظلوم

بعد از رفتن شركت كشتیرانی «والفجر» كه به هرحال از كشتی های مطلوبی در تردد دریایی خارگ به بوشهر و بالعكس برخورداربود، مسوولان كشوری و نفتی این جزیره و استان بوشهر، به فكر تهیه كشتی ای مناسب برای تردد مردم و اهالی خارگ بودند كه بعد از مصوب شدن بودجه ای برای خرید كشتی ای نو و مجهز، در نهایت «آروس مهیار» خریداری شد و در مسیر دریایی فوق قرار گرفت؛ اما این كشتی نو و تازه به آب انداخته هم خیلی زود به دلیل نواقص فنی، بعد از چند صباحی كارآیی، به لنگرگاه تعمیرات روانه شد؛ كشتی «سوروبندر»، كشتی دیگری بود كه با تمامی مشكلات و نواقصی كه برایش ایجاد می شد، در بخش خصوصی وارد كارزار سرویس دهی به مردم خارگ شد كه آن نیز با توجه به قول و قرارهای مسوولان مبنی بر پرداخت یارانه بلیط، اینك اعلان نموده كه اگر یارانه بلیط به ما پرداخت نشود، مجبور به فروش بلیط با نرخ یكسان به همه مردم، آن هم به مبلغ پنجاه هزار تومان خواهیم بود؛ اما این ها همه به یك طرف و استفاده از ناوگان فرسوده و بی رمق و متاسفانه مجوزدار از سوی اداره بنادر و كشتیرانی استان بوشهر از سوی دیگر و چند مساله دیگر، دل این مردم را به درد آورده است؛ موضوعاتی که باعث شده این سوال ایجاد شود که به راستی گناه مردم مظلوم خارگ چیست؟  

از كشتی تا قایق 

به گزارش «فکرشهر»، چند ماهی است كه اهالی جزیره خارگ در مسیر تردد دریایی خارگ به گناوه و بالعكس با مشكل نبود كشتی های مجهز و ایمن مواجه شده اند؛ هرچند با ورود بخشدار ویژه و دیگر مسوولان این جزیره و با همكاری سپاه دریایی، كشتی «ذوالفقار» به داد این مردم رسید تا كشتی «مهبد» كه به دلیل نواقص فنی خارج از سرویس دهی به سر می برد، مجددا به چرخه تردد دریایی در این مسیر بازگردد، اما شنیده می شود كه با رفع شدن نواقص كشتی مهبد، هنوز اداره بندر گناوه مجوز تردد این كشتی را به خاطر نداشتن برخی از استانداردهای دریایی، صادر نکرده است و این در حالی است كه كشتی ذوالفقار هم كه آمده بود تا به مردم این جزیره خدمت رسانی نماید، به دلیل نقص فنی خارج از سرویس دهی قرار گرفته است و با این توضیح، تردد دریایی خارگ به گناوه و بالعكس، وارد مرحله جدیدی شده است؛ با نیم نگاهی به عكس های ارسالی یكی از شهروندان خارگ، متاسفانه و به دلیل مشكلات اهالی این جزیره و به ناچار، مردم با قایق های غیراستاندارد و ناایمن تردد می کنند كه این خود، بزرگ ترین خطر برای جان مسافران این قایق ها محسوب می شود؛ گویی همه چیز برای تردد اهالی به روزهای دهه 60 و زمان جنگ تحمیلی برگشته است؛ اما سوال این جاست كه چرا اداره بندر و دریانوردی گناوه به یك چنین قایق های غیرایمنی مجوز خروج و حمل مسافر را می دهد و این در حالی است كه هنوز برای كشتی «مهبد» كه كلیه مراحل رفع نواقص خود را نیز به پایان رسانیده، مجوز تردد و خروج از لنگرگاه صادر نمی كند؟ اینك اگر وضعیت بحرانی تردد دریایی مسیر خارگ به گناوه و بالعكس، بررسی و حل و فصل نشود، باید خدای ناكرده در انتظار چند فاجعه انسانی در این مسیر بود!   

به راستی كجایند مسوولانی كه فریاد لبیك یا رهبر فرزانه انقلاب را سر می دهند؟ كجایند مسوولانی كه خود را خادمان این مردم می دانند؟ به خدا سوگند آه و ناله این مردم پشت سرتان خواهد بود... تا دیرنشده برای خدمت به این مردم، آستین ها را بالا بزنید. 
من به نمایندگی از اهالی خارگ، از وزرای كشور، راه و ترابری و شورای امنیت ملی كشورمان این درخواست را داشته و داریم كه تفاوت تردد دریایی مردم جزیره خارگ با جزایر دیگر كشورمان كه همگی درخلیج همیشه فارس قرارگرفته اند؛ چیست؟ چرا پس از گذشت بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی تاكنون حتی یك وسیله نقلیه دریایی مناسب، ایمن و در شان مردم این جزیره برای ایشان تامین نشده است؟

مردم خارگ و سریال «اوشین»

سال هاست كه سریال های تكراری در سیمای جمهوری اسلامی ایران داد همه را درآورده، اما انگار هیچ گوش شنوایی نیست! چندی پیش مجری شبكه «آی فیلم» گفت: «مردم از ما درخواست پخش سریال های سال های دور، از جمله سریال «سال های دور از خانه» (اوشین) را دارند! و ما هم به دلیل این كه برای این مردم كار می كنیم و خادم ایشان هستیم بایستی سریال «اوشین» را بازپخش كنیم»؛ اما این مجری نگفت به چه دلیلی سریال های جدید پخش نمی كنیم؟! الان شده ماجرای تردد دریایی مردم جزیره خارگ، مساله ای كه دقیقا رابطه مستقیمی دارد با سریال اوشین و آن این است: 

بازگشت موتور لنج های سابق به تردد دریایی مردم! لنج هایی كه هم ایمن بودند و هم با صفا و هم جادار و هم مهربان...

ای كاش حالا كه مسوولان به فكر جان مردم خارگ نیستند، لااقل ناخداهای بزرگ منطقه به فكر جان این مردم باشند و لنج های خود را در مسیر دریایی خارگ به گناوه و بالعكس به آب اندازند تا لااقل جان مردم در امان باشد. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر