پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۲۴۳۱
پنجشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲

فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پس از توقف اجرای سایت پرورش میگو در محدوده جنگل حرای دیر اکنون پروژه احداث جاده دسترسی آن نیز متوقف شده است.

به گزارش فکرشهر، قلی‌نژاد روز پنجشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: سرمایه‌گذار اجرای سایت پرورش میگو در محدوده جنگل حرای دیر در سال ۹۵ درخواست مجوز داشت که به دلیل زمان بر شدن کارها سرمایه‌گذار پروژه در سال ۹۷ برای تمدید مجوز مراجعه کرد.

وی بیان کرد: همچنین با توجه به قرارگیری خور دیر-بردستان در فهرست تالاب‌ها در همان روزها، پروژه نیاز به استعلام شرکت آب مبنی بر تعیین محدوده و حریم تالاب داشت اما با زمان‌بر شدن موضوع شرکت آب منطقه‌ای اعلام کرد ۲ هکتار این پروژه یعنی نصف آن در محدوده قرار دارد و امکان اجرای پروژه وجود ندارد.

قلی نژاد ادامه داد: آنچه باعث حواشی اخیر شد، احداث جاده برای دسترسی به این سایت پرورش لارو بود در حالی که به متقاضی تاکید شده بود به دلیل قرارگیری در آبراهه باید مجوز زیست محیطی جداگانه دریافت کند.

وی ادامه داد: با این حال سرمایه‌گذار با وجود برخی مستندات در دادگاه مبنی بر اینکه مجوز را از اداره راه گرفته‌ حکم منع تعقیب گرفت و اکنون این موضوع در دست پیگیری است که آیا اداره راه  و شهرسازی پیش از این برای مجوز صادره دیدگاه محیط زیست را جویا شده یا تخلف اداری صورت گرفته است.

قلی نژاد افزود: اکنون با توقف در اجرای پروژه جاده برای کل پروژه به دستگاه‌های متولی از جمله شیلات، آب منطقه‌ای، منابع طبیعی، راه و محیط زیست اعلام شد تا در مدت یک ماه نظر کارشناسی خود را اعلام کنند.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر همچنین با اشاره به تدوین سند آمایش سرزمینی استان اظهار کرد: به تازگی کمیته محیط زیست و آمایش زیرنظر شورای برنامه ریزی استان با حضور مدیران کل مرتبط تشکیل شده تا برای جانمایی و آغاز استعلام پروژه‌های بزرگ، ابتدا تصمیم گیری محیط زیستی صورت بگیرد و بعد از موافقت این اداره کل و سایر دستگاه‌های مسئول نسبت به اجرا آن اقدام شود تا بابت یک مجوز اولیه، حقی ایجاد نشود.

وی درخصوص حواشی اخیر درباره پروژه پتروشیمی آریاساسول در محدوده نایبند گفت: برای جنگل نایبند به دلیل مساحت زیاد و فراوانی مستثنیات با یک سری تعارض‌ها همراه شده است. 

قلی نژاد ادامه داد: سال ۹۵ پتروشیمی آریاساسول ملکی را که در مرز جنگل نایبند قرار دارد و جزء اراضی ملی نبود، از شخصی خریداری و سال ۹۶ درخواست تغییر کاربری از کشاورزی به اقامتی کرد.

وی افزود: در مهر ۹۷ در بررسی‌ها مشخص شد این پروژه طرح مطالعاتی مفصلی ندارد و با توقف آن، گزارش توجیهی آماده و علاوه بر کاربری اقامتی، موضوع گردشگری و زیست محیطی به آن اضافه و به تایید سازمان رسید .

قلی نژاد عنوان کرد: در این طرح مواردی مانند موزه دریایی، مرکز بازدیدکنندگان، باغ گیاه شناسی و مرکز تحقیقات زیست محیطی پیش بینی شد.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر گفت: اما با توجه به واکنش‌های فعالان محیط زیست،  تاکید شد تا همه الزام‌های طرح در اجرای سازه های این پروژه دنبال شود و پتروشیمی آریاساسول هم تعهد محضری در این خصوص داده است.

وی اظهار کرد: نباید ساحل در این پروژه محصور شود و مردم باید امکان استفاده از این مجموعه را داشته باشند همچنین درخصوص اجرای پنج هزار متر باغ گیاه شناسی در مجاور آن نیز درخواست شد تا زمین در اختیار محیط زیست قرار بگیرد و اجرا پوشش گیاهی آن از سوی این اداره کل باشد.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر گفت: مجموعه مورد بحث پتروشیمی آریاساسول در محدوده جنگل حرا نیست و حدود هفت کیلومتر با پارک ملی نایبند فاصله داشته و در زون حساس محیط زیستی قرار ندارد با این وجود پیش بینی شده پروژه تنها اقامتی نباشد و موارد گردشگری و زیست محیطی هم در آن لحاظ شود.

قلی نژاد تاکید کرد: به صنایع متقاضی در محدوده نایبند مجوز گردشگری داده نخواهد شد چون باید بکر بودن منطقه حفظ شود.

وی یادآور شد: در راستای احیا پارک ملی نایبند امسال همزمان بادهه فجر طرح توسعه پوشش گیاهی و در اسفند رهاسازی جبیر در این پارک انجام می‌گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر