پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۲۵۲۱
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷

فکرشهر: استاد دانشگاه تهران و فعال محیط زیست گفت: درختان حرا در بندر دیر باعث پالایش و تصفیه آب، امنیت و تامین غذای پرندگان و آبزیان است و حفاظت از آنها برای نسل‌های آینده ضروری است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، اسماعیل کهرم در بندر دیر افزود: برخی آسیب‌هایی که شهرستان دیر استان بوشهر به محیط زیست وارد شده نگران کننده‌است و به دغدغه‌ دوست‌داران طبیعت و محیط زیست این منطقه تبدیل شده‌است.

وی گفت: در یک مورد ساحل ماسه‌ای زیبای بندر دیر با سنگ‌های بزرگ پر شده‌است و این ساحل که به صورت طبیعی محل مناسبی برای گردشگری بود، ازبین رفته است، درحالی که هدف این کار مشخص نیست.

این بوم شناس افزود: همچنین اجرای طرح اقتصادی در حوزه جنگل حرا این بندر که بطور قطع این سازه‌ها روی درخت حرا تاثیر منفی می‌گذارد و به تدریج آن را از بین می‌برد و مسئولانی که مجوز چنین سازه‌ای صادر کرده‌اند، باید بدانند، جنگل‌های حرا اگر باقی بمانند بطور قطع نفس و جان می‌بخشند.

وی بیان کرد: اگر به فکر توسعه پایدار هستیم، اجرای این طرح‌ها درعرصه‌های زیست محیطی پایدار نیست بلکه حراست از درخت حرا توسعه پایدار است و باید وقت خود را صرف حراست از درخت حرا کنیم زیرا به نفع نسل امروز و آینده خواهد بود.

این فعال محیط زیست در ارتباط با وابستگی بین پرندگان و درخت حرا گفت: بین پرندگان و جنگل‌های حرا وابستگی خاص و بسیار محکم وجود دارد و با همدیگر نوعی همزیستی دارند و اگر حرا از بین برود سایر موجودات از بین خواهند رفت و این حلقه مرتب می‌چرخد و وای به روزی که این اتصال قطع شود.

 کهرم ادامه داد: درخت حرا باعث پالایش و تصفیه آب می‌شود و بدون هزینه و سرو صدا آب را برای ما تصفیه می‌کند و هنگاهی که آب از سم خالی شد، ماهیان تخم‌های خود را لای ریشه‌های حرا می‌گذارد و این می‌تواند از دست شکار نجات پیدا کند و فضله پرنده‌ها برای این بچه ماهی‌ها امنیت و تغذیه است.

وی گفت: امنیت پرندگان برتر از غذا است و این امنیت و غذا در ریشه‌های حرا وجود دارد و ماهیان برای امنیت بچه‌های خود مهاجرت می‌کنند و برای آنها غذا می‌آورند و نباید با دست خودمان روزی‌امان را قطع کنیم.

به گزارش ایرنا، تاسیس و مجوز راه‌اندازی طرح پرورش و تکثیر لارو میگو در جوار درختان حرا بندر دیر موجی از نگرانی دوستداران محیط زیستی فراهم کرده‌است و گروه‌های فعال در حوزه محیط زیست اعتقاد دارند جانمایی این پروژه در حریم تالاب و جاده دسترسی به آن نیز نابودی تالاب و جنگل در صورت تکمیل پروژه قطعی است و این جریان تا آنجا ادامه یافت که واکنش مسئولان ملی را برانگیخت و منجر به سفر محمد درویش و اسماعیل کهرم به این منطقه شده‌است.

دیدار و گفت وگوی صمیمی مردم بندر دیر با دکتر اسماعیل کهرم در قالب پویش مردمی نجات جنگل حرا روز گذشته ساعت ۱۵ در کنار جنگل‌های حرا برگزار شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر