جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۲۸۲۹
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷

فکرشهر: سیزدهمین مدرسه حقوق کودک در استان بوشهر روز چهارشنبه با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، استاندار ، رئیس کل دادگستری و سایر مسئولان دستگاه‌های اجرایی آغاز به کار کرد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، استاندار بوشهر در این آئین گفت: در مبانی دینی و از نظر صاحبنظران و  روان شناسان حساس‌ترین دوران تشکیل شخصیت انسان، دوران کودکی است و توجه به این دوران به عنوان مهم ترین مقطع زندگی انسان، موجب می‌شود در آینده افراد مفید و سالمی تحویل جامعه داده شود.

عبدالکریم گراوند با اشاره به آسیب پذیری دوران کودکی اضافه کرد: به منظور جلوگیری از بروز آسیب‌های دوران کودکی و جلوگیری از تعرض به ابعاد شخصیتی کودک، باید چتر قانونی برای ایشان در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: باتوجه به تاثیرپذیری دوران کودکی، خوشحال هستیم در جمهوری اسلامی نشست‌هایی برگزار می‌شود تا فرزندان سالمی تحویل جامعه اسلامی شود.

وی افزود: در سایه قوانین موجود، نیازمند اقدام‌های تربیتی عمیق برای حمایت از کودکان هستیم و باید اصول صحیح تربیت را به فرزندان انتقال داد.

استاندار بوشهر با اشاره به اینکه از همه ابزارها برای روشن‌گری و تاثیرگذاری دوران کودکی استفاده می‌کنیم گفت: از فضای مجازی و تاثیر آن به کودکان نباید غفلت کرد به خصوص که در این شرایط و شیوع ویروس کرونا  استفاده از فضای مجازی برای آموزش بیشتر هم شده است.

گراوند تصریح کرد: هدف تمام قوانین تدوین شده در عرصه جهانی، حمایت و حفاظت از شخصیت کودک است و باید با توجه به مبانی دینی و قوانین بین المللی، همواره در راستای حفظ شخصیت کودک کوشا باشیم.

سند و نقشه پیشرفت کودکان برای افق ۱۰ و ۲۰ساله تدوین شود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: در راستای تربیت و آموزش کودکانی در تراز انقلاب اسلامی تدوین سند و نقشه پیشرفت کودکان برای افق ۱۰ و ۲۰ساله باید در دستور کار قرار گیرد و در راستای حمایت از کودکان ضمن شناسایی فرصت‌ها، تهدیدها و ظرفیت‌ها بر اساس شرایط مناطق این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری اظهار کرد: تربیت و آموزش کودکان در تمامی سطح‌های جامعه بر اساس آموزه‌های دینی مبتنی بر فرهنگی اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد و نظارت بر تربیت و آموزش کودکان بر عهده اولیا، پدر و مادر کودکان، فعالان امور تربیتی و آموزشی است.

وی شناسایی، برطرف کردن آسیب‌ها و ناهنجارهای اجتماعی کودکان را مورد تاکید قرار داد و گفت: استان بوشهر در ناهنجاری‌ها و آسیب‌ها در مقطع سنی کودکان از جایگاه مطلوبی برخوردار است ولی نظارت و برنامه‌ریزی برای حمایت از حقوق کودکان از ضروریات است.

موضوع حقوق کودک در مجازات اسلامی و کیفری مورد توجه قرار دارد

رئیس کل دادگستری استان بوشهر گفت: بر اساس کنوانسیون حقوق کودک، قوانین جمهوری اسلامی، قانون مجازات اسلامی و آیین نامه دادرسی، توجه ویژه‌ای به حقوق کودک و نوجوان و بحث تفاوت سنی در دستگاه قضایی می‌شود.

علی جمادی افزود: در همان ابتدا که اجرای قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۹۲ پیش آمد و با توجه به بحث فوریت کار، تلاش شد قضاتی در بحث اطفال و نوجوانان در شعبه‌هایی که به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند، فعالیت کنند.

وی ادامه داد: این قضات با داشتن انگیزه لازم، تحصیلات عالیه و تکمیلی با موضوع اطفال و نوجوانان در دادگاه‌های کیفری یک  و اطفال و نوجوانان آشنایی لازم را دارند.

جمادی اضافه کرد: در همین ارتباط  ابلاغ مشاورران نیز به عنوان افرادی متخصص با یک بررسی دقیق و همه جانبه در کوتاه ترین فاصله زمانی انجام شد.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر گفت: همچنین دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان در دادگستری این استان فعال و به صورت تخصصی این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد، همچنین قضات و مسئوولان این دفتر ماهانه از این دفتر حمایت، سرکشی، و رو در رو و مورد به مورد مصاحبه‌هایی با اطفال و نوجوانان در کانون اصلاح و تربیت انجام می‌دهند و اگر نیاز به اصلاح امور و یا پیشنهادهایی باشد در این زمینه ارائه می‌شود.

وی با تاکید براینکه تلاش می‌شود تمام جوانب مربوط به حقوق کودکان رعایت شود ادامه داد: در زمان حاضر هشت نفر در کانون اصلاح و تربیت استان بوشهر نگهداری می‌شوند و انتظار می‌رود تا هفته آینده ۲ تا سه نفر از این جمعیت مرخص و به کانون خانواده برگردند.

جمادی اضافه کرد: در ۱۰ ماه گذشته کل پرونده‌های مربوط به حقوق کودکان ۹۳ پرونده ورودی و از این تعداد ۸۳ پرونده خاتمه یافته است. 

وی افزود: زمانی که کودک و یا نوجوانی منجر به ارتکاب بزه می‌شود از همه ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از این قشر استفاده  و به بهترین شیوه در رسیدگی به پرونده‌های این افراد عمل می‌شود.

جمادی یادآورشد: دفتر حمایت از حقوق اطفال و کودکان و بانوان در دادگستری استان بوشهر تشکیل شده و در این راستا این دفتر ارتباط تنگاتنگی با مدیرکل  بانوان و امور خانواده استانداری بوشهر دارد.

مدیرکل بانوان و امور خانواده استانداری بوشهر گفت: مدرسه زمستانه حقوق کودک در راستای تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان با همت مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری کلاس های  آموزشی ویژه قضات دادگاه‌ها و دادسراهای اطفال و نوجوانان، وکلا، پلیس اطفال و نوجوانان، کارشناسان و مددکاران اجتماعی بهزیستی، تشکل‌های مردم نهاد و کنش‌گران عرصه حقوق کودک را برگزار کرده است.

مریم آذرشب افزود: برنامه‌های حقوق کودک با  نگاهی دقیق و کارشناسی دنبال می‌شود و هدفگذاری های مناسبی در این راستا صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: باید تمام تلاش خود را برای حفظ و حراست از این سرمایه‌ها به کار گیریم و با هم‌افزایی و تعامل مناسب، آینده روشنی را برای این قشر رقم بزنیم.

سیزدهمین مدرسه زمستانه حقوق کودک از تاریخ ۸ تا ۹ بهمن سالجاری به مدت دو روز به صورت ویدئو کنفرانس در بوشهر درحال برگزاری است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر